1. mai….

 

Jeg hadde lyst til å flagge i dag…..men det ble ikke slik…. Grunnen til det er at jeg faktisk ikke har lært meg til å heise flagget. Det har alltid vært noen andre som har kunnet hjelpe meg, og da har jeg ikke tatt meg bryet med å lære det. I dag var det ingen andre hjemme……

Sånt er rett og slett FOR dumt….det er jeg pinlig klar over. Jeg prøvde så vidt, men fant ut at jeg måtte la det være. Et flagg som ikke henger ordentlig, er verre enn noe. Da er det bedre at flaggstanga står naken……

Jeg har aldri heist flagg på 1. mai før. Det er ikke fordi jeg har hatt noe ønske om å demonstrere MOT 1. mai – feiringa. Det er bare det at jeg har vokst opp i et landbruksmiljø og bodd på gard nesten hele livet…….  På gardene var det (og ER det?) mer unntaket enn regelen at flagget ble heist 1. mai…….

Det var bare slik det var……

Jeg vet at far unngikk å drive med utearbeid på 1. mai av respekt for markeringen. Men jeg tror ikke at vi flagget……

Jeg husker en eldre kar i bygda der jeg vokste opp. Han hadde et lite småbruk…  Hver 17. mai gikk traktoren på åkerlappen hans. Enten det var sol eller regn så var det “full våronn” hos ham den dagen!. Det var HANS markering….mot alle “Storbøndene” og alle de andre “Rikingene” som ikke feiret HANS dag……..

Jeg kjenner ikke hans historie, men jeg tror småbruket en gang hadde vært “under” en større gard…..

Slikt kan det bli mye bitterhet av……..En følelse av å bli tråkket på…. og kuet….

Derfor er det forståelig at det kan bli fristende med en aldri så liten demonstrasjon…..

Det er ikke så rart at det blir ufred i verden….hvis vi skal holde på slik….

Det burde være grunn til å markere begge dagene!

 


Jeg kan flagge litt her!

Ha en trivelig 1. mai!

5 kommentarer
    1. Nå fikk jeg jaggu lyst å lære deg flaggstikk og få opp det flagget ditt 🙂 Men det funker med de fleste knuter også 🙂 Jeg har bare sånn terrasseflagg og et er jo veldig greit. Og du kan tro jeg kjenner til den striden om 1. mai. Jeg har vært med på relativt mange gjennom årene. 🙂 Nyt dagen selv om flagget ikke kom opp.. Men det kunne jeg kjørt kurs i ,, men ikke i linking og paint 😀

    2. he he, unnskyld måtte bare humre litt…ikke for å være slem, men så for meg en som stod og basket og slet med et stooort flagg og en enda større flaggstang, ble litt komisk. Men all respekt og jeg skjønner deg. Kan man det ikke så kan man det ikke. Selv kan jeg det heller ikke da jeg aldri har hatt en flangstang. Har kun et balkong flagg som er lett å bare sette opppi holderen. Men så er det på baksiden da, så må med skamm innrømme at vi mang en gang har glemt flagget til dagen etterpå, og det er ikke helt ok..he he … Ha en fin fredag fortsatt, så er jeg sikker på at du lærer deg dette så snart noen kommer hjem 🙂

    3. Du får lære deg å heise flagg…..det er rimelig enkelt. Hadde flaggstang der jeg bodde før, men han jeg var gift med forsto ikke vitsen med å streve opp et flagg slik som 1. juledag og 1. nyttårsdag når det var ufyselig kaldt. Mens jeg syns det var viktig, så jeg kjempa mot frosne knuter og fikk det opp.

    4. BforB: Ja, jeg burde absolutt lære meg det…..men nå er det trolig ikke mange år til jeg ikke skal bo her mer…så da blir det balkongflagg på meg. DET er rimelig enkelt å sette opp.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg