Kvinne er kvinne verst….? Eller…?

 

Er det virkelig slik? Og i tilfelle….hvorfor…..? Kanskje blir vi lettere misunnelige på de som er av samme kjønn…..?

Så kan det fort oppstå en form for konkurranse……..

……..om å være “flinkest” , “penest” eller “gjevest” …….

Da kan det skje en del saker og ting som ikke er spesielt vakre, både på “privaten” og på sosiale medier…….

For meg har nære, fortrolige vennskap med andre kvinner vært svært viktig….slik har det vært gjennom hele livet…….

Jeg har aldri hatt mange nære venninner på en gang, men jeg har alltid hatt noen! Min“eldste” venninne ble jeg kjent med på lærerskolen for ca 30 år siden. Vi treffes ikke ofte, men vi snakker av og til i telefonen. Da er tonen der med en gang. Det er den også når vi treffes – sånn et par ganger i året. Jeg har også et par andre venninner som jeg snakker med i telefonen med jevne mellomrom. Det er ikke ofte vi møtes, hovedsakelig fordi vi bor et stykke unna hverandre.

Jeg er ikke avhengig av å ha “følge” hvis jeg skal dra ut på noe. Jeg drar gjerne alene i blant, enten det dreier seg om å ta en tur i skogen, gå på kafe eller dra på kino.

Da jeg var ung,(Les:yngre) syntes jeg nok det var vanskelig å gjøre slike ting på egenhånd. Da var det flaut å sitte alene…….

Annebe skrev for øvrig om dette i et innlegg nå nylig. Det kan du lese om her….Alene på kafè…  (Må jo linke litt da, når jeg endelig har lært meg kunsten! 😉

Livet mitt hadde nok vært fattigere hvis jeg ikke hadde hatt venninner!

Uansett om jeg har vært i parforhold store deler av mitt voksne liv, har jeg alltid hatt behov for å ha venninner å prate med. Mitt behov for å kommunisere med ord har vært mye større enn det jeg har kunnet få dekke via en partner.

Jeg har inntrykk av at menn jevnt over har en annen omgangsform seg i mellom. De gjør ting sammen og opplever ting sammen – kanskje uten så mange ord…? Det er ikke noe “feil” ved det……. det er bare ….forskjellig………

Det er ikke alltid så lett å få menn i tale – verken her på bloggen eller ellers. (Men det finnes noen unntak, og det er trivelig!)

En god venninne er ei jeg også kan tie sammen med. Et vennskap som er så trygt at man tør å gi uttrykk for hva man har behov for….om det så er stillhet... er gull verdt.

Så uansett om det enkelte ganger kan være slik at “Kvinne er Kvinne verst”…. så finnes det mye positivt og godt samhold mellom kvinner også!

Her på bloggen har jeg blitt kjent med flere trivelige damer! Jeg har aldri sett at noen disse damene har opptrådt ufyselig på noen som helst måte. Det er en god og vennlig tone i kommentarfeltene….i alle fall slik jeg opplever det!

 

(Bilde fra Google)


Jeg har “pyntet” på tegninga ved hjelp av redigeringsprogram…. Jeg har det virkelig moro om dagen, med alt jeg har lært på det berømte… bakrommet….. av bloggvenninner…. “Se på meg, se på meg, jeg KAN!!!”

 

 

16 kommentarer
    1. Jeg har vel aldri hatt nære og fortrolige venner i voksen alder.Det har muligens med den jobben jeg hadde de siste årene i alle fall. Men jeg tror nå at gode relasjoner kan skapes uansett kjønn, når kommunikasjonen fungerer. Men du har nok helt rett i at menn generelt har en annen omgangsform. Men vi har da et par gjenger” her som møtes på kafe hver dag, og de skravler nå verre enn verst.Seniorlaget der jeg jobber, møtes på kafe hver tirsdag, og vi kan være opp mot 20 stykker på gode dager. Dessuten drar vi på en tur årlig sammen 🙂 Og nå begynner du å bli avansert her inne 😀 Kjempemoro artig å lære nye ting 🙂

    2. Ja man lærer stadig, og du så gøy det er når man får til noe nytt. Husker jeg og var svært fornøyd når jeg klarte linke. 😁 og å få venninner her på bloggen er berikende. Jeg skal på tredje bloggtreff med noen av drm på mandag igjen. Ha en strålende dag.

    3. Først av alt, takk for linking ,det var hyggelig :)) Også var det et fint innlegg…Jeg har også en god venninne jeg har hatt fra barndommen vi bor ganske nær, men det går mange uker mellom hver gang vi møtes..vi er veldig like av typer og er ikke av de som “flyr dørene ned”hos hverandre.
      Det med kvinne verst har jeg merket litt til av sånne litt mer bekjente venninner…etter at jeg startet å blogg spør aldri noen noe om det..de kritiserer heller ikke ,men kan antyde at de synes blogging er “tåpelig”..og jeg vet at om noen av dem hadde holdt på med noe slikt..hadde jeg spurt og vist litt interesse for det de holdt på med .
      Her på bloggen synes jeg det er en veldig fin gjeng som er flinke til å støtte andre med hyggelige kommentarer 🙂 Fin dag videre :))

    4. Kvinner kan visst være ille mot hverandre, men heldigvis er de unntaket tror jeg. Godt med venner og venninner, bloggvenner og naboer som vi kan prate med. Jeg har et litt “mannsdominert” hjem. Det er fint det også, men da mamma og søsteren min kom her om dagen, ble det kvinnfolksnakk ja. Herlig! Guttene mine gidder liksom ikke diskutere klær vi skal ha til selskaper framover eller håndarbeide og dameting. Godt vi er forskjellige egentlig. I kveld venter vi nok en gang menn på besøk. Da går praten i motorsykler, biler, fiskturer og jobb kan man si, men det er fint det også. De er veldig takknemlig for en kopp kaffe og litt oppvartning av fruen i huset! 🙂

    5. Du kan helt klart 🙂 Og det er moro å se. Jeg er helt enig med dette med venninner. Man finner noe man finner tonen med, utenforher og INNE her. Og man trenger venninner av ulike slag, selv om man liker å være alene 🙂 Menn har nok en annen omgangsform, og de mennene jeg kjenner eller har kjent får nok det NÆRE båndet mest dekket gjennom en partner. Jeg har helt forskjellig kontakt med alle venninnene og kunne ikke unnvært noen v dem. Folk som ikke behandler meg bra (det har vært veldig få i mitt liv heldigvis) har jeg NULL problemer å slutte å omgås. Jeg har bare ETT liv og det skal være så godt det lar seg gjøre å ha.
      Så moro å se på linkingen og redigeringen og alt 🙂 Fres i gang med bilder også 🙂 DET er moro å redigere på, Og tegninger i Paint vil du sikkert også klare om du får lyst 🙂

    6. Tror egentlig ikke på at kvinner er kvinner verst jeg….tror det er en myte som er skapt. Men vi kan være forskjellig som typer, og av den grunn ikke passe så godt sammen. Om du er “rund” av type og møter rimelig mye av den samme typen, så fungerer det som bare det. I de senere år har jeg møtt av disse som har større behov for å markere seg, og da kan det bli noe skjærings. Nå mener jeg ikke slik vanlig å si fra på en vanlig måte, men noen som kan være i overkant bestemmende og ikke forstå forskjellen mellom oss. Men fortsatt syns jeg jenter, kvinner og damer er herlige individ. Som også menn er…om det ikke er for enkelt i topplokket da. Som sikkert damer også kan være.
      Og noen typer velger en bare bort, for kjemien er ikke der, om noen ønsker å “pynte” seg med noe jeg ikke orker å skjønne “stasen” av, er grunnlaget borte. De som er voldsomt opptatt av det materielle vil ikke ha glede av meg og jeg ikke dem f.eks.
      Misunnelse og sjalusi er en egenskap som både menn og kvinner har. Noen har mer og noen har mindre, og er en så heldig å ha minimalt av det greier en å glede seg både over skjønnhet og andre konkurransefortrinn, for alle har vi fått delt ut et helt EGET liv. Og ALLE har vi et fortrinn, om vi vil se.
      Men redigering er superartig, og her på blogg er det mange trivelige damer, og alle har tanker de deler og som det er artig å lese :))).
      (Tror ikke så mange menn blogger).
      Ha en super ettermiddag :))).

    7. dedicat: Ja, gode relasjoner kan vel skapes uansett kjønn…. eller? (Nå blir det nok flere blogginnlegg her snart…;) ) Jeg synes det må være rart ikke å ha nære, fortrolige venner i voksen alder. Ja, gifte menn har jo Madammene sine da, som kanskje blir den mest fortrolige vennen deres. 🙂 Koselig å dra på en tur med venninner eller kompiser i blant. Takk for at du sier “avansert” ! 😉

    8. Kjersti Sandnes: Kanskje jeg treffer en eller flere av dere bloggvenninnene etter hvert! Det er aldri godt å vite! Ønsker deg en fortsatt fin dag. Nå har sola kommet her! 😀

    9. annebe: Takk for hyggelig kommentar. Jeg har nesten ikke fått negative tilbakemeldinger om blogginga mi. Hvis det er noen som synes det er dumt, så sier de det ikke til meg, så jeg lever lykkelig uvitende… Det viktigste er at VI som blogger koser oss med blogginga, og at vi bestreber oss på å opptre på en ordentlig måte. Hva man legger i DET kan jo variere, selvfølgelig. Ønsker deg en trivelig kveld!:D

    10. natheless: Vi trenger vel begge deler – altså kontakt med begge kjønn. Jeg har ingen nære, mannlige venner. Det blir gjerne slik at man omgås mest med damer når man er enslig. Tror du har et raust og åpent hjem, så det er nok trivelig å komme til Fruen i huset! 😉 😀

    11. frodith: Livet er fort kort til å omgås personer man bare føler ubehag med. (Hvis man ikke er NØDT til å omgås i en profesjonell sammenheng.) DA kan man tenke at man LÆRER mye av det.Ja, jeg skal prøve meg på de paint- greiene, men jeg vet ikke hvor man finner det. Vet heller ikke hvordan jeg kan beskjære bilder for å få bort uvesentligheter, men jeg finner det vel ut. Hvis ikke kommer det kanskej en liten melding på bakrommet igjen etter hvert! 😉 😀

    12. Alle de tingene kan du gjøre i Paint også, beskjære og sånt. Paint ligger som et program Windows. Har symbol som en male-palett. Og det er der du kan gjøre bildene til riktig format så de blir fine og store nok på bloggen også.

    13. Håper alle føler seg velkommen ja. I dag har yngstesønnen vært hjemom til prat og mat, og i kveld har mannen en syk venn på besøk. De to sistnevnte herrene fikk kaffe i verkstedet der de driver med litt mekking! 🙂 Ha en fin kveld.

    14. BforB: Jeg tror jeg kan være både “rund” og “firkantet”, alt ettersom. Det er fort gjort å bli firkantet når en endelig våger å sette foten ned. Da kan pendelen svinge for langt til den andre siden, slik at en blir FOR LITE medgjørlig. Kanskje må en prøve ytterpunktene for å finne balansen. Vi kan kanskje ha lett for å bedømme menn som enkle i topplokket fordi de tenker annerledes enn oss…… De er jo ikke “bare” opptatt av fotball, øl og sex heller…… sjøl om det finnes noen som virker som om de er så snevre. Jeg tror sjølfølelsen bestemmer hvor lett vi har for å bli sjalu eller misunnelige. Har jeg det stort sett godt med meg sjøl , har jeg ikke så lett for å skule til andre. Nei, det er ikke så mange menn som blogger. Der er nok vi damene i soleklart flertall. (Men det er flott at det finnes menn som blogger ! )

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg