Når en liten mus skal ut og gå…..

 

– Må hun se seg for og passe på……

Det måtte i alle fall de musene som forvillet seg inn i barndomshjemmet mitt……..

Ellers lå de rimelig tynt an……

Vi bodde i et digert, gammelt hus. Når vi skulle åpne døra til kjøkkenbenken, pleide vi gjerne å banke på først. Det var ikke fordi vi var høflige……Ble det liv og røre der inne, åpnet i alle fall ikke jeg døra!

En gang mor skulle kaste noe i søpla, observerte hun to små mus som lekte Sisten i Søppeldunken. Broren min gikk for å hente forsterkninger :

Nemlig Elghunden Rogg !

Den vanligvis så godmodige hunden nølte ikke ett sekund da han kom inn på kjøkkenet! Det bar rett bort til søppeldunken!!! Her skal jeg ikke gå i nærmere detalj om det videre hendelsesforløpet…..Jeg kan si så mye som at det ikke ble mer sisten på de to musene – verken den dagen eller senere…….


Dette er ikke Rogg. Jeg har ikke noe bilde av ham for hånden. Dette er derimot “Buda”.

Hun var en svært dyktig jakthund. Her er hun bare lita og leken!

 

Ellers var det ofte far som fikk i oppdrag å jakte på mus som løp omkring i heimen.

Han luntet rundt med en slags svaber og prøvde å få inn et velrettet slag!

Jeg husker spesielt en gang :

Mor hadde klatret opp på en stol i stua. Der sto hun og dirigerte og pekte. Far var litt treg i bevegelsene, og ikke alltid så rask i reaksjonen…..Til slutt ble mor så ivrig, at hun hoppet ned fra stolen, og rev svaberen ut av hendene til far.

Så fikk hun jaget musa bak pianoet. Da var løpet kjørt……

Lyden av mus som blir myrdet med en svaber er ikke hyggelig…….Etter at ugjerningen var utført, fikk far i oppdrag å fjerne liket…

……mens mor fant fram vaskebøtta……..

 

 

12 kommentarer
    1. Ha-ha, du har de herligste historier 😀 Jeg ser det så levende for meg, hvordan musene får gjennomgå både med hund, svaber og mor 😀 Jeg er ikke glad i mus, og hadde kanskje flyttet 😀 HI-hi

    2. Så koselig bilde :)) Litt av ei musejakt det var hos dere … Kan huske vi også i barndommen hadde mus i kjelleren på høsten ..før pappa fikk satt opp musefeller..og noen ganger kom de opp i skapet under vasken..og da gjorde vi som dere , banka på døra først så de ikke skulle pile ut når vi åpna…jeg likte ikke når det var mus i huset husker jeg…men nå er det nesten litt hyggelig å tenke tilbake på..hehe…

    3. Ja da skjønner jeg dine talenter innen teater og ulike former for kroppsspråk når du er vokst opp med sånne dramatiske hendelser i hjemmet 😀 Min kone er jo livredd for sånne krapyl. Og en gang da vi passet genereasjonsboligen siden min mamma og pappa var borte,fant jeg en død lemen i gangen som katta hadde dratt inn. Jeg er jo så omtenksom at jeg hentet kona for å vise henne. Hun satte i et hyl, sprang inn til oss og smalt igjen døra og låste etter seg. 😛 Men jeg slapp inn..omsider.. 😀

    4. dedicat: Ha-ha….. Ha man fobier, så har man, enten det er edderkopper, mus eller ….hva som helst. Jeg er faktisk litt redd fugler – i alle fall hvis de kommer flaksende inn i huset…;)

    5. annebe: Ja, de er jo egntlig både små og uskyldige… En gang (jeg var vel tenåring) var det ei mus som presset seg inn under døra til toalettet mens jeg satt på do! Da var det ei som løftet bena opp far gulvet og HYLTE!! 😉

    6. frodith: Vi måtte nok pent bli der…. Vi bodde jo på gard, og det var både rotter rog mus inne og ute. Rotter var det heldigvis ikke inne i huset, men i fjøset var det et digert rottereir en gang…… Da fant far fram rottegifta…..det tok kverken på dem……

    7. Musejakt er ikke morsomt, men helt nødvendig. I mitt barnsomshjem var det mus, og moren min slo dem med vedtre! Hjelp for oppstandelse da søsteren min og jeg hadde to musunger i en skoeske under senga! Du fikk fram mange minne her om det lille dyret! 🙂

    8. natheless: Det er rart at vi skal synes at mus er så ekle. Noen har dem jo som kjæledyr. Musunger i skoeske under senga…… ja da kom vel a’ mor med vedtreet….. 😉

    9. De er jo så søte, ute i naturen, men jeg vil ikke ha de inne!!!!Barnebarnet vårt har hatt hamster, det var ikke min favoritt, men den var veldig pen da. Jeg kunne fortalt mange musehistorier gitt, for jakt har vi hatt opp igjennom årene både her og der. Det må til, for mus sprer vanvittig med smitte. Men her vi bor nå er den “nesten” musefritt. Vi fanget en i garasje tidlig i høst, men siden har det vært stilt, heldigvis!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg