“Vi må få lov til å eldes med verdighet…”

 

Det var en fjern bekjent av meg som sa det en gang….. Hun hadde nettopp sluttet med å farge håret. Det var delvis fordi hun hadde begynt å utvikle allergi… og delvis fordi hun innså at det var unaturlig med mørkebrunt hår når hun begynte å bli såpass voksen……..

– En får væra som’n er om’n itte vart som’n sku’………..

Om noen føler seg mer vel om de fikser litt på utseendet, så er det ingen grunn til å dømme dem eller klandre dem for det. Så fremt vi ikke får innvilget plastiske operasjoner på medisinsk grunnlag, så må vi jo punge ut sjøl……

Så da får det bli opp til hver enkelt…..

Det er imidlertid synd at det skal være slik at vi ikke klarer å akseptere normal aldring…..

Jeg tror ikke jeg noen gang kommer til å foreta plastiske operasjoner i et forsøk på å bli ung og vakker igjen………. Jeg har tunge øyelokk. Dersom de etter hvert blir så tunge at det blir ubehagelig eller hemmer synet mitt, så vil jeg trolig vurdere å gjøre noe med det…….

Ellers får det være….. tror jeg……

Det er vondt å se at enkelte har blitt så stramme i maska at de ikke har normal mimikk lenger…….

Vi vil leve lenge vi, men gamle vil vi aldri bli…….



Ser vel ikke helt behovet her…….Så er det også bare et illustrasjonsfoto fra Google…….

12 kommentarer
    1. Enig med deg…om folk har store plager av noe er det opp til dem hva de velger..:)) Og for all del de som ønsker å fikse ellers også…må gjerne gjøre det :))
      Men jeg er mer glad i det som er naturlig…får heller ta bildene litt på avstand..hehe..
      Sikkert fint med litt justeringer, men tror om man begynner med det..blir det stadig litt mer en ikke er fornøyd med..og så ender det kanskje med å bli “styggere “enn det var i utgangspunktet…for “stive masker” er jo ikke noe pent :)) Ha en koselig kveld :))

    2. Nå er vel jeg muligens en smule inhabil som er så gammel som jeg er. Eller kanskje er det motsatt? Når man eldes så er det innpakkinga som endrer seg. Hva kan da være mer naturlig enn å eldes med den kroppen man er født med? Det gjelder å se sjarmen med den forandringen som skjer og verdsette den. Tenk hvor dønn kjedelig det hadde vært om man så likedan ut, nær sagt fra ”vugge til grav”. Nei takke meg til å være gutt i en gammel skrott,, enn en gammel kall i en gutte skrott 😀

    3. Jeg liker å ordne litt med håret mitt, fargen skal være rød…ikke brun eller grå…Men så mye annet er det ikke snakk om her…Knapt nok litt mascara. Og ansiktskrem en sjelden gang. Men jeg får se…lover ingenting. For framtiden <3 He-he

    4. Slett ikke enkelt med den aldringen heller, men stivt ansikt vil jeg ikke ha. Da får jeg heller leve med rynkene, smilerynker vel og merke!!!! Håret har skiftet farge det siste året, fordi jeg sluttet å farge det, men det er vanskelig å vende seg til å være “blond” nå man har vært mørkhåret hele livet. Men de sier at blonde piker har det mer gøy? Har ingen planer om hverken Botoks eller kniv, det er best å være seg selv. Jeg sier mange ganger at de som operere ansiktet sitt så de blir helt ugjenkjennelige, har helt glemt at rynkene på hendene deres avslører dem! Min mamma bruker Botoks hver tredje måned på grunn av sykdommen Dystoni. Giften lammer musklene så hun får litt ro. Men det morsomme er at halve ansiktet som får Botoks er helt lik den halvdelen som ikke får Botoks???

    5. natheless: Botox som medisin blir jo noe helt annet enn Botox for å fjerne rynker. Kan det lindre plager så er det jammen flott. Det går sikkert an å ta noe behandling på hendene for å få bort f.eks leverflekker, men det får være det også, tror jeg. . Smilerynker er bedre enn sinnarynker, men jeg har nok noen litt strenge, bekymringsrynker….. jeg må innrømme det….. har blitt flinkere til å ta livet mer som det kommer med åra…..:)

    6. Ja, det hjelper helt utrolig på den sykdommen. Alle “tiks” blir borte og hun kan spise som vanlig uten å bite seg. Mange av de som kommer til Rikshospitalet for behandling har det mye verre enn mamma, men alle er glad de får hjelp. Sinnarynker får vi prøve å unngå kanskje!!! 🙂 Smil på! 🙂

    7. natheless: Ja, og når vi smiler, så “lurer” vi hjernen til å tro at vi er glade! Derfor hjelper det på humøret bare å trekke munnvikene oppover! Sånne tics er sikkert utrolig slitsomt for den som strever med det, så det er godt at det finnes lindring for det. God natt til deg! 😀

    8. Farger håret, siden det plutselig ble så mye grått i det etter at arvingen kom til. Prøver også så godt jeg kan å ta vare på huden uten at jeg kan si at jeg bruker mye penger på dyre produkter – de billigere produktene er ofte like gode. Har ikke sansen for å dekke ansiktet med brunkrem og pudder, siden det på sikt bare gjør ting verre. Rynkene jeg har får bare være der de er, de er jo en del av meg på godt og vondt. Ha en fin dag 🙂

    9. Miss Imperfektum: Takk! Det er ikke noe galt i å pynte seg, stelle pent med seg sjøl ….. eller farge håret. Jeg har også lystoning i håret. Har foreløpig ikke grått hår, og det synes heller ikke så godt når man er lys blond fra før. Gjentatte ansiktsløftninger og innsprøytninger er jeg mere skeptisk til. Til slutt blir man jo helt uttrykksløs. Ha en fin dag du også! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg