Dasskoster, Danglebær og æinna slags Dekor i Dala…….

 

I helga var jeg på fotosafari for å forevige noen av  Brumunddals store stoltheter………

Jeg hadde aldri trodd jeg skulle springe rundt i Dala og snike meg helt inn i midten av rundkjøringene for å fotografere…..men det var før jeg ble bitt av…..

……..bloggbasillen……

Jeg fikk noen tilrop….. og jeg vet ikke om Onkel Politi hadde blitt blid om han hadde kommet og sett hva jeg drev med…….

Disse statuene, eller hva det nå heter, pryder de tre rundkjøringene som ligger på rekke og rad midt i Brumunddal……….

Når du tar av E6 til Brumunddal og kommer inn mot sentrum,

………er dette noe av det første du møter på :

 

En kongle….. Eller Brumunddals svar på “Det skjeve tårnet i Piza…?

Da revygruppa “Friserte Fruer” satte opp revy for noen år siden, var ett av numrene viet rundkjøringene i sentrum…

Hva forestiller de egentlig…?

Denne ble kalt : En dasskost som peker i rætning Moelven…..….

(Det har alltid vært en viss rivalisering mellom Brumunddal og Moelv.)

 

Den neste rundkjøringa prydes av dette :


På folkemunne går disse under betegnelsen “Danglebær”,

men det skal visst forestille bjørnebær….. tror jeg…..

 Når det blir mørkt, blir bærene røde og sjøllysende. Personlig synes jeg de ser Små – Harry ut, men det er jo litt originalt også….

 

I den tredje og siste rundkjøringa møter du på dette :

 


Møllestein….

Jeg tror denne er inspirert av “Slipsteinsvalsen” ,signert Alf Prøysen.

 

Til slutt tar jeg med litt av blomsterpynten i Dala:

 


Disse “redene” er koselige, synes jeg……

I løpet av året skiftes plantene ut. Til jul er det lyng. Det blir spennede å se hva de pynter med til sommeren, for disse stativene er ganske nye.

Synes Blomsterdekorgjengen er flinke!

 

Fikk du en favoritt blant de tre rundkjørings-dekorene? Foretrekker du kongler, bær eller møllestein ?

 

17 kommentarer
    1. Ja det er vel sånn med det meste av kunst, at det vil være forskjellige meninger. Men man venner seg til det aller meste. Jeg må vel ha øynene med meg neste gang vi kjører sørover, veksler jo litt mellom Østerdalen og Gudbrandsdalen. Men skulle jeg velge en.. så blir det slipsteins statuen, vi har jo et kvernsteinsbrudd her i bygda. Men ingen Alf Prøysen, men derimot så er Trygve Hoff født her 😀

    2. Blomsterdekorasjonen var veldig fin. Det blir lagt en del arbeid i utseendet ser jeg, og det er artig. Tror jeg likte Møllestein best, men kongla hadde absolutt et uttrykk, forstår bare ikke hvorfor den var skeiv.
      Artig å springe slik rundt å ta bilder da :). Regner med du må være veldig “vill” i billedtagninga di før du blir stoppa :). Kos deg videre med bildene……jeg går og tenker blogging og skriver veldig mange innlegg i tankene i løpet av en dag…..men de fleste kommer ikke fram til data’n…..for det meste skjer etter impulsmetoden og hva jeg føøøøøleeeeer :))))).

    3. Så herlige statuer og kunst i utearealene. Ja når man er blitt bitt av blogg-basillen så er ALT viktig å få fotografert 😀 Det dukker opp blogginnlegg overalt 😀 Og disse var jo kjempefine, og helt klart verdt et innlegg ja 🙂

    4. hehe, den kongla var rar 🙂 Vi har en steinvarde her . Tror nok at blomstene er finest ja:) Og kjenner igjen det med bildene. På ferie nå så tar jeg bilder av dører og vinduer og all verdens som jeg aldri tok bilde av før, men det er litt kjekt også, for man ser på ting med litt andre øyne:) blir mer våken på et vis:)

    5. steinene i dinglebærtreet er plukket ved elva “Brumundda” har jeg hørt. Det synes jeg er litt kult. Tenker alltid på Ragnhild og friserte fruer når jeg ser dobørsten nærmest Mo(æææ)lven ( med pekefingeren langt i halsen)

    6. Mariann Sæther Tokle: Ja, det er mest positivt med blogging. Det eneste negative, for min del, er at jeg kanskje har blitt litt “hekta” og bruker mye tid på det. Nå er det snart sommer, og da blir det nok mindre blogging en periode. 🙂

    7. Vet med en gang hva jeg likte best. Det var kurvene med påskelinjer. Men de andre kunstverkene var morsomme de også da, og særlig når du forteller til!!! Må visst en tur innom Brumenddal snart, for dette hadde ikke jeg sett! 🙂

    8. natheless: Ja, påskelilejene er koseligst, men de er ikke rundkjøringsdekor. Heller ikke helårsdekor. Ja, kommer du til Dala, så får du varsle meg! Kanske jeg spanderer kaffe på deg! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg