Så lenge jeg ikke blir “tatt” – så er det vel greit…???

 

Jeg sitter og kjører bil. Plutselig får jeg se at Onkel Politi er ute på veien. Automatisk løfter jeg foten fra gasspedalen og flytter foten over til bremsepedalen……

Det samme skjer når jeg befinner meg på motorveien og ser at jeg nærmer meg en automatisk fartskontroll.

Noen ganger har jeg fått hjertet i halsen fordi jeg har oppdaget kontrollen rett før jeg er i ferd med å kjøre forbi.

Da har det vært ei som har vært spent på om det snart kommer et brev i postkassa…….

Nei, jeg er ingen typisk “Fartsbølle”. Jeg “leker” meg aldri bak rattet, og kjører stort sett pent og pyntelig. Det hender imidlertid at jeg glemmer meg…….. Det gjelder særlig når jeg kjører i relativt høy hastighet på oversiktlige, flate strekninger. Da merker man jo ikke farten så godt – og vips……

……. der kjørte jeg i 100 km i timen i ei 80 – sone………

 Da nytter det ikke å si til Onkel Politi at jeg satt i egen tanker, og at det slett ikke var meningen….. Det er mitt ansvar å passe på at jeg holder meg innafor fartsgrensa.

Og tenk….

………hvis jeg skulle bli innblandet i ei ulykke, og etterforskningen viser at jeg har kjørt uforsvarlig. Det er ille nok uansett, men enda verre om det skulle vise seg at min adferd i trafikken har forårsaket at andre mennesker har blitt skadet eller drept. DET ville ha vært MYE verre enn ei trafikkbot!


Her sitt’n…. og venter……..(Bilde fra Google)

Når det gjelder bøtelegging, har jeg heldigvis ikke opplevd noe verre enn ei parkeringsbot……….. 

Den bota syntes jeg forresten at var veldig urettferdig… for JEG kunne vel ikke noe for at jeg ikke hadde sett skiltet med “Parkering Forbudt!”……… 😉

Jeg møter ofte personer som kjører midt i veien. Noen ganger har det vært skummelt. Da er det nesten 100% sikkert at jeg observerer at vedkommende sitter og snakker i mobilen. Da blir jeg sint. Det er så utrolig uforsvarlig!

Det HAR hendt der jeg har svart på en telefonsamtale mens jeg har kjørt bil, men det er lenge siden og det skal aldri skje igjen…. Heldigvis har det aldri oppstått noe på grunn av at jeg har snakket i mobilen mens jeg har kjørt bil………

– Forbud og regler har aldri hevet folks moral…

Dette er ikke mine ord, men jeg synes det var godt sagt.

Hvis vi har den innstillingen at det er greit så lenge vi ikke blir “tatt”,  enten det gjelder grisekjøring eller andre lovbrudd, så fraskriver vi oss ansvar. Da tenker vi at det er andres oppgave å holde oss i ørene. Dessuten gjør vi politiet, og andre som skal håndheve regler, til våre “Fiender”. Vi kan være raske med å utnevne dem til  “Slemme Skurker” hvis de “tar” oss!!

 

Det er ok å komme for sent på jobb hvis ingen sladrer……….

Det er ok å kjøre i fylla hvis ingen oppdager det…………

Generelt er det greit å bryte regler…… i smug………

 Nei, det er ikke det………

 

 

7 kommentarer
    1. Ja det er helt klart vårt ansvar å følge lover og regler. Og det er helt klart fort gjort å bli litt blind på farten når man kjører langt og sitter igjen sine egne tanker.
      Jeg har faktisk aldri fått bot og har kjørt fra Sør til Trøndelag utrolig mange ganger. Spesielt over fjellet kan det gå litt for fort, men prøver å holde meg til å ikke gå over 20 +
      Ha en riktig fin dag med eller uten fartsgrenser 🙂

    2. Åse Helen: Speedometeret viser noe høyere hastighet enn det som er tilfelle. Det har jeg målt på sånne fartsmålere. Derfor ligger jeg ca 5 km over, og regner med at det er ok! Ha en fin dag du også!

    3. Jeg må bare innrømme at jeg nok tøyer fartsgrensene en smule, men har nå blitt en smule bedre. Men jeg har nå sagt at da får man ta konsekvensene. Men jeg har nå fått et par fartsbøter,, så tiden er vel inne til å erkjenne at man ikke er noen ungdom lenger.. men gudbedre.. det ække lett altså 😛

    4. dedicat: Nei, og bilene i dag går så lydløst og har så god fjøring at man bare “flyter” av garde! MEN….. det er jo ingen god unnskyldning…..Og skulle det plutselig komme noe ut i veien…….. “Stutum” sa en gang : Det er ikke farten som dreper, det er disse forferdelige BRÅSTOPPENE! Og det hadde han, for så vidt, HELT rett i!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg