Nå må du IKKE……..

 

Kari er ca tre år. Hun sitter på en stol ved det høye spisebordet i “Folkestua” i “Farmorhuset”. Hun ser på Farmor som sitter og strikker sokker……

Etter en stund reiser Farmor seg for å ordne noe på kjøkkenet. Før hun går, kommer hun med følgende formaninger :

 – Nå må du IKKE røre strikketøyet!!!

– Du må IKKE dra ut strikkepinna , og du må i hvert fall IKKE rekke opp sokken!!!!

(Farmor har vokst opp i en leilighet på Hamar, hun – så hun snakker ganske “pent”.)

Kari sitter igjen på stolen sin og titter bort på sokken som ligger på bordet….

Nå er det akkurat som om strikketøyet er blitt…….

…….magnetisk…….

 – Dra oss ut!! roper strikkepinnene…….

– Rekk meg opp!! – roper sokken……..

Slike bønner kan da virkelig ikke motståes…….

Det blir livat da farmor kommer tilbake…… Kari får skjenn…….naturlig nok…….

Så besinner farmor seg, og begynner møysommelig å fiske opp masker.

Etter en stund klirrer strikkepinnene igjen og det har minket betraktelig på haugen med opprekksgarn…..

 

Hva var det som skjedde??? Er Kari en uforbederlig rampeunge???

Egentlig ikke….

 

Det er bevist at ordet IKKE er et ord som det er vanskelig for hjernen å oppfatte.

Kanskje var det en medvirkende årsak til strikketøy-massakren………

Hadde ikke Farmor fortalt meg om alt jeg IKKE måtte gjøre, så tror jeg knapt at jeg hadde rørt strikketøyet…..

 

Tre generasjoner Tv-tittere i “Folkestua” hos Farmor og Farfar!

 

 

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Herlig historie, og nå har jeg jo sett sånne strikkefantomer som reker opp hele gensere uten å blunke fordi de fant ei maske som ikke var helt rett. Og at ordet IKKE er noen hjernen ikke skal akseptere uten videre er vel som det skal være, hvor skal da kreativiteten komme inn. 😉 Ha en god helg

    2. For et koselig bilde med tre generasjoner på 🙂 Det er ikke lett å være tre år og bli utsatt for fristelser. Man må jo sjekke hva som skjer hvis man gjør ditt eller datt 😉 Det gikk nå bra da.
      Ha en riktig fin lørdag 🙂

    3. Mariann Sæther Tokle: Ja, jeg husker veldig mye og fra jeg var ganske lita. Har spurt moren min om ting jeg husker, som må ha skjedd da jeg var drøyt to år. Hun har bekreftet at det var slik.

    4. ..hehe..søt historie…:)..er vel litt slik ja at barn og kanskje voksne også ..når folk sier en ikke må noe..så blir det ..hm ..det hadde jeg ikke tenkt på, kanskje jeg skal gjøre det..
      Og bildet her var jo så koselig..Ha en fin lørdagskveld :))

    5. annebe: Takk for det! Ja, er glad for at jeg har noen bilder fra barndommen. Var broren min som hadde kamera. og han knipset mange bilder. Derfor er han nesten ikke med på noen bilder. Det var det ingen som tenkte på, tror jeg. Ønsker deg en fin kvbeld også! 😀

    6. Ikke søl, ikke fli deg til, ikke rot, ikke vær så mutt, ikke røyk, ikke spis søtsaker, ikke, ikke…jo, du har et viktig poeng her. Kanskje noe å huske på når en selv har arva alle ikke’ne :). Kanskje en kunne si til seg selv, IKKE tren…ha, ha, kanskje jeg skal prøve det :)))).
      Men bra farmor di stoppa, kanskje hun forsto hvilke tanker hun hadde satt i gang hos deg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg