Om å “Trenge” noen………

 

– Jeg vil ha ei som trenger meg……..

Hva menes egentlig med et slikt utsagn? Betyr det at den som sier det alltid stiller opp og “Er der” når det gjelder??

 Ikke nødvendigvis…….

Det er kanskje heller et uttrykk for et trygghetsbehov og en frykt for å “miste”……

De som, “trenger oss” og er avhengige av oss, svikter oss jo ikke…….

….eller…….?

 

I perioder av livet er vi helt avhengige av andre. En liten baby er svært så hjelpeløs om han eller hun ikke har omsorgspersoner rundt seg. Det samme kan gjelde oss voksne når vi er alvorlig sjuke og/eller pleietrengende.

Dette er imidlertid en annen form for avhengighet enn den jeg nevnte ovenfor.

En kjæresterelasjon eller vennerelasjon som er basert på en avhengighet, er ikke en sunn relasjon……….

Hvis man innleder et forhold i en periode av livet der man er “trengende”, kan denne relasjonen fungere……..

……… dersom man møter på noen som har behov for å bli “trengt”.

Dersom situasjonen endrer seg, slik at “Den Trengende”  ikke lenger er avhengig av den andres støtte på samme måte, kan det bli vanskelig.

 Da må paret utvikle et helt nytt samspill.

Kanskje er det “Den Sterke” som får størst problemer med denne endringen…….?

– Hvis det blir slutt mellom oss, så kommer du til å finne deg en ny kar med en gang. Du klarer ikke å være alene!

Det var en kjæreste som sa dette til meg en gang. Jeg tenkte ikke så mye over det da ordene ble sagt. Kanskje var det sant der og da….. ? 

I ettertid har jeg tenkt at det nesten kunne virke som en trussel…….

Jeg har vært single i flere år nå, så jeg har absolutt motbevist påstanden!

Det er en trygghet for meg….

Om jeg noen gang går inn i et forhold igjen, så er jeg nemlig temmelig sikker på at det ikke er fordi jeg trenger noen på en sånn “Klamre – seg – til” – måte.

 

Hvis det er frykten for å være alene som er drivkraften for å finne “noen”, er det stor fare for at man gjør ukloke valg……..

Det er ingen tjent med………….

 

 

 

 

6 kommentarer
    1. Nei, skal man ha et forhold så bør det jo være med utgangspunkt at man blir glad i noen, at man ønsker å dele tid med det mennesket fordi det gir trivsel for det meste, og ikke fordi det er noe “trengete” over det nei 🙂 Holder jeg med deg i 🙂 Ha en strålene dag <3

    2. Tror du har helt rett i dette. Vi kan ikke bare “trenge” hverandre, det må nok være noe mer, som gjensidig respekt og at vi ikke eier hverandre selv om vi er et par! Kloke ord fra deg. Ha en finfin dag i våren! 🙂

    3. Veldig viktig det du tar opp her. Mange står på og hjelper andre hele tiden fordi følelsen av at noen trenger deg, er viktig. Den de oftest ikke gir til, er den som trenger det mest, nemlig de selv. Ikke skal vi trenge noen og ikke skal vi gjøre noen avhengig av oss:) Og som du sier et forhold der man trenger hverandre, blir til syvende og sist helt feil, for det er ikke sånn kjærligheten skal være. Veldig bra skrevet 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg