Mora mi er ei….KU…??

 

Det er ikke bare enkelt med sånne nymotens duppeditter…….

Jeg har jo allerede avslørt at jeg ikke er noen verdensmester når det gjelder pc’ens mange mysterier og muligheter. Etter at jeg startet med blogginga, har jeg imidlertid gjort store fremskritt….

– Når frustrasjonen over manglende mestringsfølelse blir stor nok, øker læringsiveren betraktelig!  

(Fra Boka :” Karidansens visdomsord” ……..  ennå ikke utkommet…….

…… og for så vidt heller ikke særlig planlagt……… på grunn av mangel på visdom……..)

 

Utkast tel framsie’……..Litt tynt med stoff…..foreløpig……..

(For første gang har jeg så vidt våget meg til å bruke et redigeringsprogram…..

Her går det bare en vei……….framover…..!!)

 

I fjor høst kjøpte jeg min første mobil med “Touch – skjerm”.

Da hadde jeg en lengre tilvenningsperiode….. Det var slitsomt…….. både for meg og de jeg har telefonkontakt med..

Jeg skjønte for det første ikke hvordan jeg skulle ta telefonen når noen ringte. De to første ukene hadde jeg derfor store kontaktvansker. Jeg trykket og trykket på den grønne telefonen som blinket på skjermen, men ingenting skjedde. Det endte med at jeg måtte ringe opp igjen …. HVER GANG!!!

Jeg ble mer og mer frustrert, sint og fortvilet…..

Jeg skulle aldri ha gått til anskaffelse av slik moderne elendighet!!!

Til slutt tok dattera mi affære :

Hun tilbød meg lynkurs i : “Hvordan Ta i mot anrop når du har anskaffet Touch – skjerm – Telefon????”  Hun demonstrerte og viste, og så ringte hun meg X antall ganger, til jeg mestret det.

Dagen etter hadde jeg et lite tilbakefall, så da fikk jeg tilbud om Oppfriskningskurs.

Nå går det (stort sett) greit. Det hender at jeg (uten å være klar over det) sender meldinger som har blitt lagret som kladd og som skulle ha vært sendt for flere uker siden. Det kan det komme mye rart ut av, men det går jeg ikke nærmere inn på her……

Mora mi har vært ivrig mobilbruker de siste 15 åra. Hun sender sms og mms og redigerer, trikser og mikser til hun får det til. Hun har alltid vært interessert i å prøve ut nye ting og elsker å finne praktiske løsninger på det meste.

Hun har imidlertid noen venninner som er litt mer som meg……….

Teknisk sperre ……… kan det kanskje kalles….

For en tid tilbake sendte mor en gratulasjons – sms i anledning av at en venninne hadde bursdag. Det varte og det rakk før det kom svar, men så, omsider, pep det i mors mobil…….

“KU”……..sto det…..

Jeg foreslo at mor kunne ha sendt et aldri så lite “MØ” som svar på tiltale, men det var nok ikke aktuelt……..


Gratulerer MØ dagen………?

Venninnen er nemlig et tvers i gjennom korrekt og dannet menneske, som absolutt ikke kunne tenke seg å “kalle opp” noen som helst. Hun nærmer seg nitti, og er klinkende klar i hodet. Jeg er overbevist om at hun aldri har bannet en eneste gang i hele sitt liv!! Jeg er også overbevist om at hun aldri har gjort narr av noen. Man konfronterer ikke sånne mennesker med tabbene deres, så fremt det ikke er HELT nødvendig….

Hun lever nok lykkelig uvitende om ku – meldinga…..

 

…..og sånn skal det være……… 

 

(Bilder : Privat og fra Google)

 

 

14 kommentarer
    1. Neste skritt er at du begynner å tegne i Paint, som meg 🙂 Jeg er en duppe-ditt-reddhare selv egentlig jeg, og jeg har derfor full forståelse for de som er det. Derfor kan jeg enkelt forklare HVORDAN noe skal gjøres, når jeg har funnet ut av det 😉 Jeg er jo lærer også 😀 Nå har du prøvd pixlr. Hvis du prøver å linke i dag, så vil du føle deg som verdensmester 😀 bare mas på meg på bakrommet om noe ikke går, jeg veileder videre 😀 Og Paint, kjempemoro å tegne i 🙂 Jeg er sånn som må spørre HVER gang til samboern, hvordan jeg skrur av dvd spilleren…fordi vi har 3 forskjellige kontrollere, og han gjør det som oftest…og da kommer jeg UTA det… 😉

    2. frodith: Jeg har noen planer om linking etter hvert. (Det blir ikke denne uka.) Da kan det hende det kommer noen henvendelser på bakrommet her…… Har renskrevet forklaringa di, så den henger på veggen foran meg. 😀 Den beste læremesteren er den som har følt det konkrete problemet på kroppen sjøl. Ellers er det vanskelig å skjønne at “Noe som er SÅ lett!” kan være så vanskelig… 😉 Ja, det der med å komme UTA det, kjenner jeg altfor godt til. Tenåringen min sukker tungt over meg mange ganger….. 😛

    3. Du godeste nå måtte jeg le altså, og ler enda. Så galt kan det bli!!! Mø! Herlighet så mye vi må lære oss brått og uventet i denne dataverdenen. Men som du sier, blogg lærer oss masse. Jeg kan i enkelte tilfeller mer enn de yngre nå!!! Jeg skulle ha hjelp til å sette inn linker til det ene og det andre for noen år siden, men ingen ante hva jeg snakket om. Nå er det jeg som lærer fra meg!!!! Stolt ble jeg da! Men om det blir noe krøll i mellom så får vi bare le av det. Ingen er perfekt, i hvert fall ikke jeg! Gleder meg til fortsettelsen av de visdomsordene. Jobb på! 🙂

    4. Jeg er nå spent på om den teknologiske utviklingen kommer til å ha samme tempoet de neste halvt hundre år som frem til i dag? Men det får man jo ikke oppleve. Jeg husker min første touch telefon. Jeg lærte meg å legge inn mottager først,, så jeg var sikker på at rette personen fikk meldinga. Det var det nemlig ikke alltid i begynnelsen,,, 🙂

    5. Jeg “hater”nye duppeditter..helt til jeg har lært dem ..hehe..Har blitt litt flinkere av blogginga faktisk..mitt problem er at jeg får så vondt i nakken av sånn trykking på taster o.l..
      Har nok sent noen feilstava ord jeg også..OK som har blitt til ØL osv ..hehe….Synes det var pent gjort å overse feilen med KU over her…ikke alt det har noen hensikt å gjøre så mye ut av….men artig historie ble det jo :))

    6. annebe: Nei, noen ganger er det greit å bare le litt (Godmodig) i smug… Jeg har sendt mye rart på tekstmelding fordi ordlista tilsynelatende lever sitt eget liv i blant. Noen ganger har jeg sendt til feil personer også, men heldigvis har det aldri skjedd noe veldig galt.(Tror jeg). Generelt bør man vel være litt forsiktig med hensyn til sms hvis det er noe annet enn korte beskjeder.

    7. dedicat: Nei, vi er nok flere som har gjort akkurat DEN brøleren…..;) tror det skal mye til om utviklingen blir så enorm de neste 100 år. For 100 år siden fantes verken TV, data eller mobiltelefon. Det er ikke mer enn 15-20 år siden mobilen ble allemannseie. Jeg kjøpte min første i 1998.

    8. natheless: Ha-ha – det spørs vel om det blir noen bok med visdomsord fra denne kanten… Men , kanskje det blir ei bok en gang……? Har jo allrede ei lydbok på merittlista…. 😉 Du kan være stolt av det du får til på datafronten. Det ER moro når man begynner å mestre noe nytt….bryter noen barrierer og våger…. enten det er på den ene eller andre fronten! 😀

    9. Altså av de to innleggene jeg har lagt ut i dag,, kan det ene se ut som jeg er inspirert av ditt innlegg om nymotens duppeditter. Og jeg ble vel inspirert til å gjøre de ferdig da.. har jo hatt det meste liggende, men var jo å finne vinklingen 🙂

    10. dedicat: “To sjeler og en tanke”. Det er vel ikke noe gæernt i det? 😉 Dessuten skal det mye til om vi bloggere ikke av og til slumper til å skrive noe som berører de samme temaene. Det er heller ikke noe galt i å bli inspirert av hverandre…tenker jeg. Har ikke lest innleggene dine ennå, men skal gjøre det i løpet av kvelden. 🙂

    11. He, he, jeg sitter her og ler :))). Men en dame på 90 med mobil er veldig bra. Og så klart er det ting som passer best og la passere.
      Men det å gå på utfordringene, lære og få kontroll er ordentlig godt når en er på andre sida….har lært det en først ikke kunne. Mestringsfølelsen og alt det der…..
      Apropos “trøkk og føle” telefon……min har det med å ringe folk jeg ikke har tenkt å ringe :/

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg