23.03.15 : Første bursdag på bloggen……..

 

Ja, det er jo det! Jeg ble altså nesten 52 år før jeg begynte å blogge.

Søstra mi har også bursdag i dag, men vi er ikke tvillinger! Jeg ble født på hennes 7 – årsdag. Jeg vet ikke om søstra mi noen gang har kommet helt over akkurat det……..

Mor var jo ikke hjemme på dagen hennes……….. bare på grunn av denne babyen som var freidig nok til å peile seg inn på samme dag som storesøster…….. Dessuten ble bursdagen hennes aldri helt den samme etter at hun måtte dele den med en til. Jeg har jo aldri visst om noe annet – i og med at det var jeg som var Den Etteranmeldte…

Da jeg fylte 7 år og Storesøster Astrid fylte 14, fikk vi ei singleplate på deling av mor og far. Det var Lyckliga Gatan med Anna Lena Løfgren. På baksida var det en sang som het : Hjertat på retta stellet. (Jeg vet ikke hvordan man lager sånne svenske bokstaver med “Tøddler” på.)  Jeg likte best Lyckliga Gatan. Den spilte jeg gang på gang på den gamle grammofonspilleren –  som hadde løs gummiplate på toppen. Gummiplata måtte justeres omhyggelig før jeg satte stiften på plata.

Hvis ikke ble Anna Lena veldig fremmed i stemmen……

 


DET var plata si, det……..!

 

 


Storesøster tar ansvar, og prøver å få skikk på’n Tell……

…..mens Karidansen poserer i bakgrunnen…….

…med “hemsydd sælabukse”…….

 

 

 


 

 


35 kommentarer
    1. Gratulerer med dagen 🙂 ..jeg hadde fylt 53 da jeg startet å blogge for snart et år siden 🙂 Litt snodig at dere ble født på samme dag..og nå er det vel bare gøy for henne også vil jeg tro 🙂 Husker godt den plata , fine sanger 🙂 Hipp hurra for deg og søster`n din 🙂 Kos deg videre i kveld <3

    2. Nemmen,, nå må Frodith sovet i timen.. eller ”oksen” hennes tatt helt overhånd. ”Gratulerere hjerteligst med dagen 🙂 ” Skal ikke nynne bursdagssang,, men denne: ”Lycliga gatan du finns inte er, du har fõrsvunnit med alla kvarter. Tystnat har leken, tystnad har songen, hõgt õver marken ruvar betongen,,, ” Mange minner med den sangen. Kos deg videre med bursdagen 🙂 og jeg ventet til jeg ble 67 før blogging 😛

    3. Vihadde ikke platespiller så det var stor stas å komme til Sætersmoen og få høre Lyckliga gatan. Rose garden med Lynn Andersson, som dere også fikk etterhvert, ble jeg nokså lei!

    4. 5 år forskjell på meg og søsteren, deilig å ha søsken som betyr mye for en 🙂 Fint med bursdag på bloggen 🙂 Når Kari danser på den <3

    5. Unni: Ha-ha, Unni. (U)vanen med å spille de samme sangene om og om igjen har jeg holdt fast ved, sjøl om utvalget på Spotify er et ganske annet enn det vi hadde på Sætersmoen! 😀

    6. annebe Bursdagen er ikke før i morgen. Ble født ca klokka 10.00 på morgenen den 23.03.63. Fort gjort å misforstå når jeg skriver som om jeg allerede har fylt 52. (Datoen står imidlertid i overskrifta til innlegget.) 😀

    7. Hvordan skal du feire dagen din??
      Spesielt å ha fødselsdag på samme dag som søstera si, spesielt når dere måtte dele gave….eller kanskje det var greit. Husker jeg fikk en stor lengt etter noe jeg ikke visste var når jeg hørte lyckliga gatan.

    8. BforB: Det blir nok rolig i morgen. Dattera mi kommer hjem på påskeferie på onsdag, så det blir vel en liten samling med unger og svigerdatter etter hvert. Ja, “Lyckliga gatan” var (og er) en nydelig sang! Vi måtte ikke alltid dele gave, jeg husker spesielt den ene gangen. Ellers fikk vi gjerne en tikroneseddel! 🙂

    9. Det høres koselig ut med familiefeiring (vi har ikke feiret henne som fylte 18 enda).
      10 kroner var ganske mye penger en gang :).

    10. Ja, noe slikt.
      Jeg er født 23. juli….he, he, akkurat på dagen fire måneder etter deg. Den datoen har gjort meg stjernetegnløs :),er jeg løve eller er jeg kreps??? Ergo; uten stjernetegn.
      Du er fisk :).

    11. BforB: Nei, jeg har alltid trodd at jeg er vær, men det er et grensetilfelle. Yngste sønnen min er fisk (03.03). Tror Værens tegn begynner 21.03. Er du ikke så vidt innenfor “Løvens hule”? 😉

    12. Aha, da er vi begge litt slik grensetilfelle :))). Jeg trodde jeg var løve, men noen steder møter jeg på at jeg skal være kreps….så jeg ga opp det der jeg. Men vi har da begge fisker, yngste mi – fine disse fiskene :))).
      Vær ja, dem vipper en ikke av pinnen, Lillesøsteren min er det, og til tross for MS har hun farta mer enn de fleste. Hun har vært flere ganger i Peru og en gang i India……og jeg, knapt nok vært utenfor Europa :).

    13. Hei på deg! Gratulerer med dagen. Så fin blogg du har, jeg la deg til som venn for her må jeg lese mer. Håper det er greit? Frodith hadde jo “kake” til deg, ellers hadde jeg vel aldri funnet bloggen din? Håper du får en superduper dag med masse oppmerksomhet.

    14. BforB: Ja, vi er nok grensetilfeller….Jeg lurer på om vi er litt sånn “På Grensen”, begge to også jeg ……..sånn av og til…. Litt Småsprø, altså! 😉

    15. natheless: Tusen takk. Var så vidt innom og kikket på blogget din. Der så det ut til at det gjemte seg en oppfinnsom sjel. Jeg legger til deg også, og skal lese mer senere. Artig å få flere venner! 😀 😀

    16. Supert. Morsomt å se hva du driver med. Jeg ble jo fanget av den plata med Lykkelige gatan. Den har jeg også i mine gjemmer! 🙂 Kos deg videre på dagen din!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg