Novelle : Blomkålsuppe med Bismak…?

 

– Kan vi ha hjemmelaget blomkålsuppe til middag?

Han ser på henne med et spørrende blikk………

– Ja, det kan vi vel alltids, svarer hun.

Hun vet at han setter pris på den hjemmelagde blomkålsuppen hennes…….. og hun vil gjerne glede ham….

Suppa er nesten ferdig, og står og godgjør seg på svak varme, da hun går en tur ut i stua for å vanne de grønne plantene. Hun har nemlig registrert at de ser litt slitne ut der de står, på benken foran det store stuevinduet…… Da hun kommer tilbake til kjøkkenet, står han ved komfyren. Han har funnet fram råkostjernet og er i ferd med å rive muskatnøtt…..

– Jeg syntes det smakte litt lite av suppa, sier han … nesten unnskyldende.

– Har du vasket deg på hendene?

Ordene nærmest ramler ut av munnen hennes før hun rekker å tenke. Hun er en Kontrollfreak ! Hun er smertelig klar over det, men hun klarer ikke å la være…..

– Nei, det har jeg vel ikke…… og jeg kommer rett fra TOALETTET!!

Hun skvetter litt. Ble han sint??

Så møter hun blikket hans…..

Det lyser ertelystent bak brilleglassene………..

 

Han har lært seg til å takle denne kvinnen ………. med alle hennes humørsvingninger og innfall…….

Han har tross levd tett innpå henne i over 16 år!

 

 

Hun er nemlig……..

 

 

 

 …hans Mor……….


 


Det lyser ertelystent bak brilleglassene……..

 

 


12 kommentarer
    1. neste trekk er at 16 åringen lager en kortfilm om deg!
      Haha! Takk for novellen Kari, jeg hører stemmen din når jeg leser…

    2. Joelle: Ja, jeg bør vel passe meg litt. Lurer på hva tittelen blir på den filmen…….(Han godkjente for øvrig publiseringen FØR jeg la den ut!)

    3. Ja de barna.. de er nå ungene våre uansett hvor gamle de blir så bare vent.:) Men at sønner blir dratt inn i interesse for mat og huslige sysler.. DET er i alle fall bra.

    4. dedicat: Ja, her i huset har alle blitt vant til å lage mat. De må jo det når de flytter på hybel uansett! Dattera mi (22) og svigerdattera (23) er skikkelige gode på kjøkkenet! Det er ikke jeg som har lært opp dattera. Hun har lært mest av mora mi og av seg sjøl. Vi prøver å lage mest mulig “Fra bunnen”. Da unga var små, brukte jeg nok det en del halvfabrikata, fordi tida var knapp. Nå har vi mer tid til å kokkelere.

    5. Herlig, herlig å lese. Fint å kunne hjelpe hverandre da. Jeg har hatt besøke av min yngste sønn i dag, og da kommer det masse humoristiske kommentarer. Han ryddet i leker, skolebøker og spill fra barndommen. Utrolig mye rart han hadde tatt vare på og som ga minner for oss begge. Ha en finfin fredag!

    6. natheless: Artig å ha tatt vare på noe! Jeg har ikke vært så flink til det, men har da noen “Stilbøker ” fra barndommen og noen bilder. Fin fredagskveld til deg også! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg