En liten, Uskyldig bemerkning…….

 

– Skravla går jamnt på hu der…!

Replikken faller rett etter at dama har forsvunnet ut døra.

Den blir etterfulgt av et søkende blikk og et lite flir. Det er tydelig at her ønskes det enighet og bifall.

Det er DA det gjelder…… Å unngå å møte blikket, eller komme med en bekreftende kommentar og/eller en mine som støtter opp under uttalelsen.

For hva er det jeg bidrar til da??

Baktaling ……..om enn i en noe fordekt form.

Det er så fort gjort å henge seg på ………..særlig om en har irritert seg over den snakkesalige personen som tilsynelatende er mye dyktigere til å snakke enn til å lytte.

Så sitter man der, da……… og har et slags falskt samhold.

For hvem er det som blir snakket om bak ryggen neste gang???

 

I ungdomsårene hadde jeg sommerjobb på flere ulike steder. Ved en anledning jobbet jeg på samme plass som et par klassevenninner.

En gang satt vi tre rundt samme bord i lunsjen. Jeg var den første som gikk fra bordet. I det samme jeg hadde gått bak veggen der oppvaskbenken sto, hørte jeg at den ene jenta satte i gang med å baktale meg. Hun kunne ikke skjønne at den andre (Som var en nær venninne av meg) GADD å tilbringe tid sammen med meg. Jeg var jo noe av det mest irriterende og håpløse som fantes!!

Jeg vurderte om jeg skulle gå fram og tilkjennegi at jeg hadde overhørt det som ble sagt.

Jeg fant imidlertid ut at jeg ville vente litt……..

Noen minutter senere møtte jeg på henne.

– Kan jeg få komme med et godt råd?

Hun så litt forfjamset ut, men svarte bekreftende.

– Det lønner seg å vente med å baktale folk til en er sikker på at de HAR GÅTT!!

Det var ikke vanskelig å se at hun ble flau……..

På ett vis taklet jeg det ganske godt. Jeg fikk satt henne på plass……. og det var litt deilig å få “tatt igjen”. (Jeg må innrømme det!)

Det skal imidlertid aldri LØNNE SEG å baktale noen! 

Det er både feigt og stygt.

De aller færreste av oss kan si seg 100% fri for uvanen.

Baktaling foregår over alt ; innenfor familier, i venninneklubber og på arbeidsplasser.

Mange ganger har jeg vært sint på meg sjøl fordi jeg har latt meg overrumple når noen har sagt noe som jeg har oppfattet som Direkte Ondsinnet “Slarv”. Da har jeg ofte ikke klart å sette foten ned, og så blir jeg gående å tenke på at jeg skulle ha vært tøff nok til å si fra.

Det viktigste er imidlertid at jeg feier for min egen dør i forhold til hva som lekker ut av min egen munn.

 

Eksemplets makt er stor!

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Veldig enig, jeg har ikke for vane å baktale, men har nok gjort det jeg også ..men dette kan en bare prøve å bli enda bedre på å la helt være :)..det tjener jo ikke til noens fordel…
      Kjenner folk som elsker å snakke nedsettende om andre, men min beste venninne er heller ikke slik at hun snakker “dritt”om folk..så da kan vi heller snakke sammen om hyggelige ting 🙂
      Bra du fikk sagt i fra til henne som baksnakka deg 🙂 Fortsatt fin lørdag :)))

    2. Du setter fingeren på noe som foregår i langt større grad enn man skulle tro. Og som jeg har prøvd å ha fokus på der jeg jobbet,,og ellers. Skal det arbeidsmiljø,, eller hvilket som helst annet miljø fungere og gi de positive synergieffekter så må det være både høyt under taket og tillit til å ta opp ting direkte og der og da.. ikke som baktaling og lusking i kroker og kriker.. det er noe forb,, dritt.. unskyld språket. God helg.. 🙂

    3. frodith: Ja, noen ganger er vi sinte på alt som er dumt. Det er da det er fort gjort å skulle “ordne opp i alt som er dumt” – en gang for alle. Da kan det være klokt å ta et par magadrag……har jeg erfart! 😉

    4. annebe: Det er godt å ha noen “ventiler” i blant – noen som en stoler på. Man trenger imidlertid ikke å “ventilere” til alle manmøter på sin vei!! Fortsatt God Helg! 😀

    5. Et veldig fint innlegg, takk for påminnelsen. Det er lett å ramle i grøfta uten å mene noe vondt med det, men viktig å stadig minne seg selv på hva slags menneske man egentlig ønsker – og liker – å være. 🙂

    6. Flaggermusvinger: Ja, det er veldig fort gjort både å plumpe ut i det og bli “Værhana” som skal være “Venn” med alle. Til slutt har man et problem… 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg