Rjomegraut med noggo attåt!

 

Jeg var på tur over fjellet til Vestlandet. Høgt til fjells stoppet jeg på ei kro for å spise middag. Valget falt på Heimelaga Rjomegraut og Spikjeflesk.

Slikt blir’n tysst tå…….

 


Hadde vøri godt med saft attåt detta…….

Da jeg så at Gubben ved nabobordet gikk bort til saftdispenseren for å fylle på et ekstra glass saft til seg, syntes jeg derfor at det var en Glimrende ide! Jeg trodde det var Gratis Påfyll med saft.

Jeg hadde nettopp satt meg igjen, da jeg oppdaget at noen hadde kommet bort til bordet mitt. Jeg gløttet opp, og DER sto Den Kvinnelige Utgaven av Vestlandsfanden …….. iført bunad!

– Da e’ eggentli’ berre aitt glas saft per porsjon!!

Hvorfor tok hun MEG –  mens han som hadde ledet meg ut i fristelsen fikk lov til sitte der å drikke safta si – fritt og uhemmet???

Jeg kjente på en nærmest uimotståelig trang til å si :

 Det var itte bære je………. HAN gjorde det FØRST!!

Men nå var jeg ikke fem år………… jeg var nærmere femti. Da gjør man ikke sånt. Jeg svelget unna både forsmedelsen og rømmegrøten med en durablig slurk av den stjålne safta……..

Hun som tok meg fatt, trodde antagelig at hun gjorde en god gjerning – hun satte den utidige, frekke gjesten på plass – til skrekk og advarsel…. Hvis det var slik hun oppførte seg overfor alle gjester som gjorde et lite overtramp, tror jeg at det i lengden førte til et tap som tilsvarte mer enn noen skarve saftglass…….

En blir ikke så fristet til å stikke innom igjen på tilbaketuren når en opplever slikt………..

 

 


Høyrte du kva eg sa??

BERRE aitt glas…!!

 


 

 

6 kommentarer
    1. Som tidligere servitør vet jeg at man avogtil må si fra, men hun kunne jo gjort det på en ordentlig måte, uten å gjøre deg forlegen. At man gjør feil er jo sånt som kan skje alle…..

    2. Jeg tror jammen jeg hadde svart litt surt tilbake, at hun fikk fortelle hvor mye hun skulle ha for det stakkars glasset nr 2. Ja, sånt irriterer meg. Tror ikke jeg hadde gått dit mer nei. Behandle folk som kriminell pga et lite saftglass :-/

    3. Miss Imperfektum: Ja, det forstår jeg, men da blir det feil at EN person kan gjøre det, mens en annen får refs…. (Det kan jo hende hun ikke så ham..) 🙂

    4. frodith: Ja, jeg synes det blir litt knipent og smålig. Hadde vært noe helt annet hvis jeg hadde gått og tatt meg ei brusflaske eller om jeg hadde forsynt meg med saft gang på gang…… Vanligvis er jeg veldig forsiktig og redd for å virke frekk, så jeg hadde nok ikke gjort det hvis jeg ikke hadde observert at “Naboen” gjorde det før meg. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg