Intelligent………..men……??

 

– Kari, du er intelligent, men du har lav sosial intelligens……….

Det er noen år siden jeg fikk servert denne “Sannheten”. Jeg ble lei meg ;

 ……….eller for å si som sant er :

Djupt såra og vonbråten…….

Det var vel innpakningen, like mye som innholdet, som opplevdes som sårende. At det ble presentert som en generell sannhet og ikke som noe som av og til kunne inntreffe. For det er ingen tvil om at jeg har gjort mange sosiale blundere opp gjennom årene. Når jeg tenker tilbake på enkelte episoder, kan jeg få lyst til å krype ned i skoa mine…..og knyte igjen lissene på toppen……….

Noen ganger skjer det fortsatt……

For en som er litt impulsiv av natur, kan det være fort gjort. Det er aldri hyggelig når man skjønner at man har tråkket feil…….

 


Åååååå…….den som kunne krype ner i skoa sine……

………knyte att på toppen…………og bære gjømme seg for væla…..

Men….. det vart fell kjett i lengden det og…….

 

Personen som uttalte seg om min intelligens (både på den ene og andre fronten) viste vel heller ingen imponerende sosiale ferdigheter der og da. Det betyr ikke at vedkommende generelt er totalt blottet for sosial intelligens.

Det hender seg at vi opptrer klønete og framstår som både egoistiske, sjølopptatte, bedrevitende, barnslige og ufine…..

Det betyr ikke at vi ALLTID er sånn…….

Det må være en viss takhøyde på den sosiale arenaen. Det må være rom for å gjøre tabber i blant, uten at man skal dømme hverandre nord og ned ….for evig tid……

Noe helt annet er det hvis man har for vane å kritisere,henge ut eller latterliggjøre sine medmennesker, baksnakke og sladre…….

…….og hvis man over hodet ikke er villig til å korrigere seg sjøl hvis man får beskjed om at et annet menneske har blitt lei seg for det man har sagt og gjort…..

….sjøl om det ikke var vondt ment.

 

I dag tror jeg ikke at jeg ville tatt en slik bemerkning like tungt. Det handlet mer om den som sa det enn om meg. Alt vi tenker, sier og gjør handler mest om oss sjøl…. 

Klarer vi å la være å ta alt så forbasket PERSONLIG, så blir tilværelsen så mye enklere!

 

 

 (Illustrasjonen er hentet fra Google)

 

 

 

 

 

18 kommentarer
    1. http://hevhodet.blogg.no/: Tusen takk! Jeg var innom bloggen din nå. Jeg leste, blant annet, det du hadde funnet om tips til bloggere. Veldig sant, men jeg klarer alltid så lett å etterleve det når jeg blir ivrig. 😉 Vi har jo lett for å synes at det vi sjøl er opptatte av er veldig interessant. Sjøl liker jeg varierte blogger – altså at det er litt ulike emner innenfor samme blogg. Ellers blir det en blogg for de som er spesielt interesserte i akkurat det spesielle feltet.:)

    2. Det kan av og til være fort gjort å si noe “feil”. Noe som kan oppfattes feil f.eks. Jeg tror de fleste av oss har vært i situasjoner hvor noe vi har sagt kom ut litt feil og som kanskje såret noen. Jeg har gjort det selv i alle fall. Og jeg har opplevd andre også gjøre en sånn feil. Og det ER vondt. For begge i grunnen. Men som du også sier, det blir noe annet hvis man gjør det stadig vekk. Da er det jo en mangel på dømmekraft da. Og man ville gjort best i å holde munn i sosiale situasjoner.
      Vi kan alle tråkke i salaten en gang i blant. Men det er jo dumt å dømme noen utifra et tilfelle eller 3. Bedre å prate om det, og klare opp i situasjonen.
      Jeg har selv blitt konfrontert i yrkessammenheng med at jeg var litt vanskelig å ha med å gjøre. At jeg ikke respekterte avdelingslederen. Men dette var noe jeg ikke egentlig var bevisst på. Etter at jeg ble gjort oppmerksom på problemet, håndterte vi det sammen, og alt ble så mye bedre. Det handler om samarbeid, og ærlighet. Og så lenge man ikke baksnakker, men heller tar problemet opp direkte, kan ting løse seg mye fortere, og med mye mindre følelsesmessige smerter 🙂

    3. Hei, nei slike ting sier jeg aldri til noen. Noen ting er det faktisk best å holde for seg selv også. Jeg er vel ikke den som er mest frempå heller, men liker å tale fritt om det jeg føler, men såre noen på en slik måte, nei takk. Ønsker deg en fortsatt fin sommer. Har du tid en dag så ta gjerne en titt innom bloggen min også. Får jeg en kommentar fra deg blir jeg kjempeglad

    4. Birgitte: Jeg har også sagt ubetenksomme ting. Som jeg skriver : I DENNE sammenhengen opptrådte personen ufint. Men det er slike ting man bør unngå å si til hverandre – altså generalisere : “Du ER sånn og sånn!” Det er bedre å ta det akkurat de gangene det skjer og si fra om den konkrete episoden. 🙂

    5. Eva: Vi vet ikke hvordan vi sjøl blir oppfattet av andre før de sier det til oss. Likedan vet ikke andre hvordan vi oppfatter dem. Hvis man får en uventet skarp reaksjon på noe man har sagt eller gjort, kan man regne med at det har blitt oppfattet på en annen måte enn man har tenkt. Avdelingslederen og du løste det på en veldig god måte. Tok det opp direkte slik at begge visste hvor landet lå. Det vi ofte gjør feil i slike sammenhenger er å begynne å surmule “bak ryggen”. Sjøl kan jeg bli veldig utilnærmelig og trassig hvis jeg føler at det er noen som stadig skal løpe etter meg og kontrollere meg og korrigere meg i jobbsammenheng. 🙂

    6. Man skal være ganske hardhudet for å ikke bli “djupt såra og vonbroten” av en slik kommentar. Jeg hadde nok aldri mer snakket med den personen, om jeg ikke måtte det.
      Jeg er så dønn enig når du sier ” det må være en viss takhøyde på den sosiale arenaen…..”
      Noe annet er det , som du sier med de som har for vane å henge ut, kritisere og latterliggjøre…Privat kan man velge å holde seg borte fra den type personer, men på jobb er det ikke alltid man kan velge. Da er det viktig at man gir uttrykk for at man ikke vil høre på, eller være en del av det….

    7. Hmmmm. .. ikke pent sagt! Har hørt noe lignende fordi jeg ikke alltid er like glad i store menneskemengder, men – folk får ta meg som jeg er….. 🙂

    8. maiken: Jeg snakket med personen i etterkant nevnte denne episoden. Vedkommende forsto at jeg hadde reagert på det. Så har JEG også gjort noen blundere, og vet at det er fort gjort, men jeg har aldri sagt til noen at de generelt har lav sosial intelligens. Det er både brutalt, og unødvendig. 🙂 Men igjen, her det være en viss takhøyde, og en slik uheldig bemerkning kan man tilgi – i alle fall hvis det er en person man også har hatt positive erfaringer med. I sinne kan man også si mye uheldig, så det er best å telle til ti i blant! 🙂

    9. Margrethe: Ja, i alle fall hvis du er en sånn person som du virker å være.!: D At man er stille og beskjeden og ikke trives så godt med mye ståk rundt seg…DET er ikke noe man bør kritiseres for! Det har ingenting med lav sosial intelligens å gjøre. Heller det motsatte, for da tar man seg kanskje tid til å lytte i stedet for bare å skravle og streve for å være festens midtpunkt.(DET kan jo også være en form for usikkerhet!) Jeg har tatt meg sjøl i å skravle for mye noen ganger og det har jeg prøvd å ta tak i. Itte bære ,bære, gitt! 🙂

    10. Jeg synes også det sa mer om den personen som kom med ytringen, enn om deg. For som du sier, vi kan alle være litt klønete innimellom. Men en sånn uttalelse som denne kom med, var MEGA-klønete spør du meg. Hvis man vil fram med noe, få DEG til å endre deg, så ville jeg valgt andre ord, annen måte , og det er jo som du sier ikke HUN/HAN som sitter med fasiten, så her må man i tilfelle SNAKKE om saken :-/ Når man blir eldre så har man lettere for å ta opp ting, og ikke ta til seg ting på samme måten. Om noen hadde sagt det til meg ,som denne personen gjorde, så hadde jeg nok vært rimelig direkte tilbake, i stedet for å bli lei meg. Men i yngre dager hadde jeg blitt VEELDIG lei meg.

    11. Uffda, enig i at det ikke akkurat er noe tegn på sosial intelligens å si noe sånt til noen andre heller.
      Og du har helt sikkert rett i at det med sosial intelligens kan variere fra øyeblikk til øyeblikk alt etter omstendighetene.

    12. frodith: Ja, i dag tror jeg nok jeg ville ha vært rimelig direkte tilbake. Vi får aldri noen til å endre personlighet, og det er heller ikke noe mål, men det går an å si fra om enkeltepisoder man opplever som sårende. Nå har jeg også vært flink til å “Tråkke i salaten”, men generelle “Sannheter” om andre skal man være forsiktig med. “Jeg følte meg tråkket på i denne situasjonen” er bedre enn “Du ER sånn og sånn!” :D.

    13. Det hender nok at man gir ut karakteristikker på alt for spinkelt grunnlag, men heldigvis, for det meste i tankene . Og selv det er veldig skummelt.. Man kan jo bo sammen med et menneske i årevis uten å ha funnet eller sett alle trekk og nyanser. Og da å trekke sånne kjappe konklusjoner.. da sitter man ikke i bare i glasshus men ER glasshuset.

    14. dedicat: Ja, å trekke konklusjoner i tankene….det er fort gjort…men da kan man lettere trekke det tilbake hvis man ser man har tatt feil. Det som er sagt er sagt…og enda verre : Har man SKREVET noen “Sannheter” til et annet menneske…da kan det fort bli vanskelig å reparere. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg