Da je Pynte’ på Pengegaloppen……..

 

Det nærme’ seg skoleavslutning på skola der je jobbe’…. Vi sku sætta opp en slags musikal me’ sangtekster tå’n Vidar Sandbeck. Jeg hadde skrevi no’n replikker og små opptrinn som sku’ binde det sammen tel ei forestilling.

Det siste nummeret var “Pengegaloppen”.

Unger lik gjenne litt ækksjen. Derfor laga dom stort nummer tå at Gubben daua tå hjertesting i siste verset. Tredjeklassingen, som hadde fått rollen, kaste seg på gølvet og spelte dau så godt’n kunne! Je syntes det vart litt voldsomt, så je foreslo at vi kunne laga en “Happy Ending”. Da sku Gubben reise seg opp att, blunke tel publikum og si:

 -Nå lurte je dekk godt, nå!

Han som spelte Gubben hadde noen tå de mæst kul’runde aua je noen gong har sett!!!! Je vil si at’n KLEDDE rollen utruli’ bra!

Direkte KOMISK vart det!!!

 

Så dikte’ je ett vers tel på sangen.

På generalprøva skulle rektor sjå på. Da den var ferdig, vart je kalt inn på kontoret hennes…..

Je fekk valget mellom to ting : Enten så STRØK je verset je hadde skrevi – hell så ringte je åt’n Vidar Sandbeck og innhente’ tillatelse!

 En klusser itte me’ åndsverka åt de store diktera!!! DET hadd’a jo rætt i!

 Det vart så je ringte åt’n Vidar……. Det var han sjøl som tok telefon’. Det var lett å kjenne att stæmma hass. Je var litt nærvøs da je tala om å je hadde gjort. Så sang je verset åt’n……….

N’ Vidar var sporty. Han knisle og lo og sa at det var HELT GREIT!!

 Så vart det Pengegalopp med ny vri på skoleavslutningen, lell!

 

 

Men – Gubben han var itte dau,

nå stabler’n penger i en haug,

kroner en, kroner to……….

Han ler og tar en sang,

slik sitt’n hele dagen lang

– og rister og skakar og gapar og gliser

og nyter pengeklang!

Ja de penga……..



N’ Vidar var sporty han!

(Bilde fra Google)


 

 

 

11 kommentarer
    1. Just presis,, ja det er ikke tvil om at rektor har respekt for andre sine åndsverk og det er helt sikkert korrekt.Men jeg har ikke tall på hvor mange sanger jeg har skrevet til for eksempel Kjærlightsvisa til Halvdan Sivertsen,, jøje,, blir nesten svett på tanken 😛 Men tror nå egentlig at etablerte kunstnere bare syns det er artig at deres sanger blir brukt til sånne formål. Men gi meg til å synge for Halvdan for å få godkjent??,, nei du allmektige,, det hadde jeg ikke gjort 😛

    2. dedicat: Jeg tror han Halvdan hadde flirt godt om du hadde gjort det!!! Jeg kunne jo ikke skuffe unga, så jeg måtte kjempe for en god sak! 😉 (Men litt skjelven i røsten, DET var jeg!;) )

    3. Så tøft av deg å ringe han 🙂 Og jeg har også fått med meg at noen er VELDIG seriøse på sånne ting. Av rektorer og andre lærere og sånt…Jeg tenker noen ganger at det kan da ikke være SÅ farlig…Men jo er visst det… Men jammen fint du fikk lov da. Og at du ikke strøk verset. JEg likte vrien 🙂 Jeg skal forresten få sendt avgårde premien du vant for en liten stund siden, jeg hadde HELT glemt det 😀 Klem til Karidansen <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg