Hos Psykiateren : “Da sov jo Gamla som en stein!”

 

Denne hendelsen er sjølopplevd……

Jeg vil understreke at jeg ikke tar stilling til generell medisinbruk innenfor psykiatrien. Mange føler at de har god hjelp av medisiner. For personer med alvorlige, psykiske lidelser, kan trolig medisinering være livreddende. Jeg tror imidlertid at det for mange kan finnes bedre løsninger enn medisinering. Medisiner fjerner ikke årsaken til plagene. De kan virke symptomdempende og lindrende, men ikke helbredende…… 

 Jeg påstår heller ikke at det jeg opplevde i forhold til denne fagpersonen er representativt for det som skjer i psykiatrien. Det finnes mange dedikerte, dyktige mennesker som gjør sitt beste for å hjelpe mennesker som er i en vanskelig livssituasjon………

Kanskje psykiateren var en dyktig kar på mange felt, men i denne sammenhengen opptrådte han høyst uprofesjonelt……….

 

 

Kari er rundt 40 år. Hun sitter på venteværelset på poliklinikken. Hun har fått time hos psykiater……….

Kari har store forhåpninger til dette møtet. Hun har aldri vært hos psykiater før, men han er jo lege med spesialutdanning innenfor psykiatri, så dette må vel bli bra???

På forhånd har hun, samvittighetsfullt, fylt ut et skjema med utallige spørsmål. Hun har virkelig prøvd å svare etter beste evne.

 

Kari har det ikke godt…..

Noen måneder tidligere har hun sluttet med antidepressiva, eller “Lykkepiller” som det populært blir kalt. Disse pillene har hun gått på i flere år. I begynnelsen syntes hun de hjalp mot den uutholdelige angsten og tomhetsfølelsen hun strevde med.

Etter hvert ble hun mer og mer klar over bivirkningene :

Vektøkning, en følelse av å være “flat og fjern” og et voldsomt søvnbehov + flere andre bivirkninger.

Til slutt visste ikke Kari hva som var verst : Angst og depresjon –  eller en følelse av å være “Zombie”?

Kari trappet ned på medisinen på egenhånd, uten fastlegens anbefaling.

 

Kari er nemlig en av dem som ikke fullt ut innser hvor sjuk hun er. Hun nekter å godta at det er psyken hennes som indirekte forårsaker de fleste av plagene hennes. Hun er ikke alltid så samarbeidsvillig overfor dem som skal behandle henne, sjøl om hun innimellom nærmest klamrer seg til dem……….

På en måte er dette hennes største svakhet….. fordi behandlingsapparatet “Gir henne opp.”

Samtidig er det også hennes største styrke….. fordi hun etter hvert må finne ut av ting på egenhånd…..

……….og bli mer bevisst på å kjenne etter hva som er riktig for SEG………. uavhengig av hva alle andre sier…….

 

Nå sitter hun altså på venteværelset, blek og skjelven. Hun har gått ned minst 10 kilo i løpet av noen få måneder. Det er trolig både på grunn av at hun har sluttet med medisinen, og fordi hun har dårlig matlyst og sliter med en konstant uro…….

 

Plutselig går døra opp!!

I døråpningen står det en hvitkledd, middelaldrende og ganske fyldig mann.

– Vær så god, sier han , mens han bøyer seg fram og gjør en,nærmest, teatralsk håndbevegelse, for å understreke at Kari er velkommen inn.

Da hun sitter foran ham inne på kontoret, begynner han å gå i gjennom skjemaet hun har fylt ut.

 

– Det virker i hvert fall som om du har vært ærlig, sier han.

 

Kari er usikker på om det egentlig slår så heldig ut for hennes del, men hun tør ikke å spørre………

Dessuten er det andre ting som har fanget hennes oppmerksomhet :

Det er sommer og varmt, og psykiateren er ganske lettkledd under legefrakken. Faktisk viser det seg at han har bar overkropp! Når den ene knappen som er kneppet igjen glir opp, åpenbarer det seg ei diger,hårete vom som nærmest velter over den trange bukselinninga……..

Kari er opplært til at det ikke er pent å stirre, så hun prøver å la være….

Men det er neimen ikke lett………..

Psykiateren spør henne om medisinering. Kari forteller at hun har sluttet helt med “Lykkepillene”.

Da psykiateren får vite hvilket merke hun har brukt, blir han veldig pratsom :

– Det er jo det med de pillene da, at folk klarer jo FAEN ikke å slutte med dem igjen. De prøver  – og så begynner de igjen fordi de blir så sjuke!!

Han fortsetter :

– Jeg har forresten skrevet ut sånne til mora mi. Hu fikk ikke sove, men etter at hu fikk disse pillene, så sov jo Gamla som en stein!!

Han ler godt av sin egen “morsomhet”………

 

Kari er lettere rystet. Psykiateren har nettopp fortalt henne noe som hun slett ikke synes hun burde ha fått vite.

Dessuten : SÅNN snakker ikke en voksen mann om moren sin ; og slett ikke en lege som sitter foran en pasient!! ( Det synes i alle fall Kari!!)

 

Psykiateren sitter og blar i legemiddelkatalogen :

– Skal vi se om vi finner noe som kan passe for deg, sier han. Jeg har reseptblokken klar jeg, vet du!

Han smiler skjelmsk til Kari.

 

Hun kjenner på en intens skuffelse……

Dette møtet har blitt noe helt annet enn det hun hadde forestilt seg.

For det ene reagerer hun sterkt på oppførselen hans. For det andre er hun skuffet over å bli tilbudt nye medisiner. Hun hadde håpet på å få en annen form for hjelp.

Kanskje samtaleterapi……..?

Hun tar likevel i mot resepten.

Da hun har hentet pillene på apoteket, føler hun en voldsom motvilje. Pilleesken blir stående urørt……

Noen dager senere kvitter hun seg med alt sammen. Det får ikke hjelpe at pillene har kostet både henne og staten en god del kroner…….

 

Nå, mer enn ti år senere, ser Kari at denne psykiateren var en eneste stor gavepakke til henne…………

 

Dersom hun hadde møtt på en seriøs lege, som hadde prøvd å gi henne saklig informasjon i forhold til medisinering, og kanskje tilbudt henne en annen behandling i tillegg, er sannsynligheten stor for at Kari hadde begynt med antidepressiva igjen……..

 

Hva utfallet av det hadde blitt, er ikke godt å si…..

Kari er uansett glad for at det ikke ble slik.

 

Veien videre ble tung og kronglete……

 

men det er en annen historie………….

 

 

 

.

 

12 kommentarer
    1. Dette kan nok gi mange en solid dose ettertanke… Skjønner Kari har gått veien videre uten “krykker”. Noe jeg syns er veldig bra.
      Ellers er leger, psykiatere og -loger en sammensatt gruppe til likt med alt annet. Og hva er tilfeldig og hva er det ikke?
      Men det som er viktigst her, som jeg tolker det, at det var til det beste for Kari :). Og det er det viktigste på disse kronglete veiene som heter livet.

    2. Hehe ja, det var en fin historie. Det var faktisk bra at psykiateren var såpass ille. Fordi da sluttet hun med lykkepiller. Veldig artig vri!

    3. Fin måte å fortelle en slik historie på 🙂 Hørtes ikke mye sympatisk ut han psykiateren der..mye rart som jobber med mennesker…men de fleste er vel heldigvis ok…
      Jeg har aldri brukt den type medisiner selv..bare litt smertestillende …når vondtene er på sitt værste ..
      Sikkert ikke noe fasitsvar på hva som er best for den enkelte..men bare medisinering uten annen oppfølging høres i allefall ikke bra ut…Ønsker deg ei fin helg <3

    4. Tusen takk for at du deler en dyp og veldig personlig livserfaring som rører meg dypt. Jeg kan betro deg, selv om det blir ganske offentlig her, at jeg hadde en søster som ville ha vært 69 år nå om hun hadde kommet seg ut av den onde sirkel med bruk av piller.

    5. Nå vet jeg ikke hvordan den psykiske lidelsen påvirker de rundt henne. Men i mitt tilfelle der min far blir både ufin og voldelig, er jeg overlykkelig i de periodene han forstår at han er Syk og tar medisinene sine.

    6. dedicat: Ja, det er en ond sirkel, sjøl om piller kan være en hjelp for mange. Jeg tror på åpenhet rundt psykiske lidelser. Vi kan alle oppleve perioder der livet kjennes tungt og meningsløst. Jeg har det bra i dag, og føler at jeg har vokst mye på det.

    7. Tine Fiskaa Håvak: Jeg skriver jo om meg sjøl her, men valgte å skrive i 3.person. Jeg var nok ikke farlig for noen, og jeg var aldri innlagt, men det er klart det er vanskelig for omgivelsene når noen er såpass sjuk og “nede” som jeg var. Jeg ville nok ikke ha blitt karakterisert som “gal”. Jeg var aldri psykotisk, men jeg slet med angst, depresjon og utmattelse. Som jeg skriveri i innlegget : Av og til kan medisiner være det beste, men ikke for alle.

    8. annebe: Ja, enhver må finne fasiten for seg sjøl. For meg ble detblant annet, å slutte med piller. Jeg kommer nok til å skrive mer om dette temaet etter hvert.

    9. Livet er ikke for amatører, det er sikkert. Bra du kom deg gjennom det – og det uten piller til og med, så sånn sett skjønner jeg at du “takker” den inkompetente legen du møtte den gangen. Og modig av deg å dele det med oss. Psykisk helse er et viktig tema.

    10. Miss Imperfektum: Ja, det er det. Jeg kommer nok til å skrive mer om dette etter hvert. Noen ganger kan piller være en løsning og en hjelp i en vanskelig situasjon, men kan man klare seg uten er det ikke noe som er bedre enn det!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg