Mormor møtte Henrik Ibsen!

 

Ja, det gjorde hun faktisk…….

Mormor ble født i 1889. Hun var den nest eldste av ni søsken og vokste opp litt “utpå bygda”  –  nærmere bestemt i Våler i Solør. For ei ung jente ” Fra landet ” var det begrensede muligheter for skolegang etter at de obligatoriske seks-sju årene på barneskolen var fullført.

Da hun var 12 år gammel, reiste mormor derfor til Oslo for å gå på skole. Der fikk hun bo hos noen eldre slektninger som hadde leilighet midt i sentrum av byen. Jeg tror gata het “Arbins gate”.

Rett i nærheten bodde ingen ringere enn Norges mest berømte dikter gjennom tidene!

 Berømmelsen ble ham vel mest til del etter at han gikk bort……….

………. men kjent var han uansett!

 

Når mormor var ute og gikk søndagstur sammen med slektningene, hendte de at de møtte på Henrik Ibsen mens han var ute på sin morgenpromenade. Det var ikke snakk om at de skulle innlede noen samtale, men det er mulig det ble en utveksling av blikk……. etterfulgt av høflige nikk.

Ibsen var jo ikke akkurat kjent for å være opptatt av å få så mye blest om sin egen person. Han var vel heller relativt sky og forsiktig av natur, og ønsket helst å få jobbe mest mulig i fred med sin diktning.

Jeg tror mormor syntes det var stort å ha fått oppleve denne mannen på såpass nært hold……….

 

Kanskje det var omtrent slik Ibsen så ut

da mormor møtte ham på søndagstur…?

 

Da mormor var ferdig med det som ble kalt “Middelskolen”, fortsatte hun på lærerskolen. Hun var ferdig utdannet lærer da hun var rundt 20 år gammel.

Hun rakk å praktisere som lærerinne i noen få år –  før hun traff sitt livs store kjærlighet…… 

Han var så Kjekk og Pen !”

Det var noe sa hun ved flere anledninger –  når hun snakket om ham som ble mannen hennes……..

 

Hun bosatte seg på bruket Oppistua i Risberget. Etter hvert fikk hun og bestefar sju barn. Min mor er den yngste.

Det ble ikke så mye tid til å være lærer for andres barn når hun hadde en så stor flokk å ta vare på hjemme. Da ungene ble litt større, hendte det imidlertid at hun tok på seg noen vikartimer ved grendeskola som lå like i nærheten av Oppistua.

 

Mormor vekslet på å bo hos hver av de tre døtrene sine de siste 15-20 årene av livet sitt. Hos oss bodde hun i sommerhalvåret fra jeg var ca 3 år til jeg var ca 15. 

Hun var flink til å fortelle eventyr og historier om ting hun hadde opplevd. Særlig godt likte hun å fortelle om årene i Oslo.

Hun fortalte også gjerne om små episoder fra da mor og søsknene hennes vokste opp.

 

Jeg skulle ønske jeg hadde vist mer interesse for det hun fortalte. Jovisst syntes jeg det var spennende å høre, men jeg tenkte aldri på å skrive ned noe av det, slik at jeg kunne husket det bedre.

En er ikke så opptatt av slikt når en er barn eller ungdom………

For tre år siden lagde jeg ei lydbok med historier fra barndommen min :

“Da høna hadde hatt mensen ………… og andre små gløtt inn i barndomslandet……”

Denne lydboka er blitt et slags dokument for meg. Jeg hadde stor glede av prosjektet for min egen del……..

Dessuten tenker jeg at mine fremtidige barnebarn og oldebarn vil synes det er moro å høre historier fra da bestemor/oldemor var lita.

Om jeg ikke lenger er her på kloden når de vokser til, så eksisterer historiene fortsatt på lydboka………….

 

 

På mormors fang…. Jeg er 5-6 år gammel og har mistet min første tann.

Mormor brukte ofte denne kjolen.

Smykket hun har rundt halsen er en medaljong med et kvinneansikt på.

Jeg syntes det smykket var veldig flott!

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Ja, kjekt å ha så gode minner. Jeg har vokst opp uten kontakt med besteforeldre. Alle unntatt min mors mor, døde før jeg var født og mormor bodde så langt unna at jeg traff henne kun 3 ganger i mitt liv 🙂

    2. Før gikk mange damer i forklær/kjoleforklær, det gjorde mormor. Og hun var en stille og litt beskjeden mormor. Men farmor derimot var full av historier om krigen og om Grete Kausland som kom som barnestjerne og overnattet i huset deres, som var et av de største på den tida, og fungerte som “hotel”… Masse spennende historier fra krigen, og om tyskerne. Og vi ble så lei etter hvert, for det var mye de samme historiene som gikk igjen…Men at jeg ikke hørte ordentlig etter….DUMT!! Viktig med historien, for å føle seg hel 🙂

    3. Din mormor var en flott dame med en nydelig Camè i halsen. Hun minnet meg om min manns bestemor. Hun kom også fra Solør visstnok? Men jeg kjenner ikke slekta hennes. Morsomt med historier. Ibsen da! Det var jo et stilig minne som du kan fortelle videre. Lurt med en lydbok. Jeg har skrevet litt ned, og det ga meg mye selv også, å tenke etter hva jeg har opplevd. Barnebarna mine sier at jeg var født i gamledager for vi var uten tv! 🙂

    4. natheless: Ja, vi var født i gamledager……. Vi fikk tv da jeg var fem år, men besteforeldrene mine hadde tv noen år før. I og med at vi var naboer, hadde vi mulighet til å se tv hos dem! 😀

    5. frodith: Ja, Grete Kausland var både barnestjerne og Stjerne som voksen. Hun hadde et stort talent på flere områder – både komiker og sanger! Unga mine (og i sær den yngste) er veldig opptatt av historie. Det er jeg glad for! Da blir de litt mer observante enn jeg var! 😀

    6. Morsomt å tenke på den utviklingen. Bestefar hadde tv fra jeg var ca. sju, men naboene hadde det enda før. Vi hadde ikke tv hjemme før etter at jeg hadde flytt ut. Alle gikk bare til bestefar i nabohuset. Men vi så jo ikke på tv som nå heller. I dag står jo den kasse og durer døgnet rundt nesten. Men radioen brukte vi, og vi kunne faktiskt lage oss egen bilder i hodet til hørespillene i barnetimen. Ja, det var tider det! 🙂

    7. Mariann Sæther Tokle: Jeg husker godt tre av mine besteforeldre. Husker morfar bare vagt – han døde da jeg var tre år. Mine unger har bare opplevd mormor. De tre andre døde tidlig, så da blir det på samme måte som det du opplevde. Synd, men ikke så mye å få gjort noe med. 🙂

    8. natheless: Ja, barnetimen, det var saker! Jeg ser veldig lite på tv, men det blir jo litt tid foran dataskjermen. Morsommere å lage noe sjøl + lese det andre skriver og legger ut av dette og hint.. Å sitte foran tv’en blir jo veldig passivt i lengden! 🙂

    9. Koselig historie om mormoren din, min er 95 år og lever enda..hun forteller mye fra barndommen og “før i tida” …men jeg har ikke notert noe…Så smart med en lydbok 🙂
      Gøy at hun traff Ibsen også..det er jo også en artig historie å fortelle videre …Vi har jo en dikter her fra Mjøndalen også…Wildenvey..og et sted der han bodde som heter Portåsen , der man kan komme å se ting ,dikt han lagde og se rundt på gården…:))
      Koselig bildet av dere :)) Fin dag videre :)))

    10. annebe: Wildenvey…. Det var vel ham som “valgte seg april….” ? Min mormor ble også 95. Hun døde da jeg var 21. I og med at mor var yngst av sju søsken og jeg var yngst av tre, så opplevde jeg ikke å ha besteforeldre så lenge. Ønsker deg en fortsatt fin dag i sola! 😀

    11. En herlig flott historie 🙂 Jeg kjente bare foreldrene til min mamma. De var jo svensk, og deres eneste datter av to unger, ble ‘krigsbytte’ til min far, og han tok henne med hit etter krigen. Men det er en lang historie jeg får komme tilbake til 🙂

    12. dedicat: Ja, det blir spennende å lese – den dagen du evt føler deg klar til å dele! Det blir jo gjerne litt personlig når en skriver om familie, og det er ei hårfin grense mellom å være personlig og privat. Så lenge vi ikke direkte utleverer noen, eller framstiller navngitt eller lett gjenkjennelige personer på en måte som setter dem i et dårlig lys, så synes jeg det det er både interessant og spennende lesning! 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg