Veldrebygdas svar på Bridget Jones???

Yngstemann var ferdig på barneskolen. I den anledning skulle det være høytidelig markering med avgangselever, foreldre og lærere. Tradisjonen tro skulle både elever og foreldre bidra med underholdning.

Vi foreldre skulle, blant annet, framføre “Summer Nights” fra musicalen “Grease” . Da måtte vi sjølsagt stille i 50-talls-kostymer!

Nå var gode råd dyre! Jeg hadde nemlig ingen kjoler i klesskapet som dugde til dette formålet.

Plutselig kom jeg på at dattera mi hadde en kjole som jeg kanskje kunne få låne. Det var en sort, rimelig ettersittende og kort kreasjon med vippeskjørt ; dekorert med dødninghoder og sjokkrosa roser……

Jeg fikk klarsignal fra dattera mi. Så dro jeg på shopping for å finne en passende hårpynt. Valget falt på ei svart hårbøyle med en flott rosett – til den nette sum av kr. 49,-.

Da dagen opprant, fant jeg ut at jeg skulle møte opp i kostymet i og med at underholdningen skulle være først…….

Dattera mi måtte være påklederske da jeg skulle sprenge på meg hylsteret. I det hun skulle til å dra opp glidelåsen, ble hun betenkt :

– Mor, je vet itte om je tør å dra’n opp. Je er redd for at skinnet ditt blir sittandes fast!

– Bære dra du, så skar je knipe inn magan det je er kar om, svarte jeg……

 

Det gikk bra, men behagelig var det definitivt ikke….


Så var det på med hodepynt og “Høghæle skor”!

Da jeg ankom skolen, var de fleste på plass. INGEN av de andre foreldrene hadde hatt på seg kostymer!! De sto der i vanlige penklær og nippet til hver sin alkoholfrie velkomstdrink.

Jeg merket noen litt undrende blikk……..

Sønnen min var tomatrød i ansiktet og mørk i blikket da han, som snarest, kom bort til meg :

 – Mor, du LOVTE at du skulle pynte deg!!! – kom det lavt, men tydelig bebreidende.

– Ja, men dætta er jo KOSTYMET mitt, pep jeg.

Eksen min kikket også litt undrende bort på meg….. (Han var ikke med i underholdningskommiteen, så han var ikke klar over hva som skulle skje.)

Kanskje tenkte han : Nå skjønne’ æille å je hadde å slite mæ…….


Det viste seg at underholdningen skulle  foregå til slutt, altså etter middagen……

Jeg hadde ikke tid å skifte, for jeg trengte jo assistanse, både for å få kjolen av og …………..

Dessuten var jeg ikke sikker på om det var mulig å få den på igjen –  etter at jeg hadde spist!!

 

Jeg var litt småfortvilet……… for å si det sånn………..

Jeg unnskyldte meg i det vide og brede, og forklarte absolutt alle som kom bort til meg om hvorfor jeg hadde dukket opp som ei Utspjåke’ Førkje…..

Litt sånn hektisk og oppskjørtet ….. i dobbel forstand……..

 

DA kom redningen – i form av en av de andre mødrene:

 

FY FLATE SÅ TØFF OG STILIG DU ER, A’!  Skikkelig fin er du!!!

 

SÅ lite var det som skulle til før Veldrebygdas svar på Bridget Jones kunne senke skuldrene og gi litt blaffen. Rett og slett være i stand til å se det komiske i hele situasjonen!

 

Sjøl hadde denne moren vært uheldig, og nettopp slått skall av den ene fortanna,  men hun gliste tappert og framførte hovedrollen som Sandy med glans!!

 

Slike Kvinnfolk, DET vil Gamle Norge ha!!!

 

Av og til møter vi på noen engler i litt røff forkledning…..

 

OG TAKK FOR DET!

 

 

Dette er ingen engel i røff forkledning… Det er undertegnede – denne gang på karneval . (Og da SKAL en jo være utkledd!)

Legg merke til de fantastiske vingene! De er kjøpt på postordre! KUN KR 198,- !!

Jeg har ingen bilder av meg i  KJOLEN. Ække så nøye, egentlig…..

2 kommentarer
    1. Herlig, Kari! Synes liksom jeg ser deg 😂 Så bra at du fikk sluppet ned skuldrene etter hvert, selv om du skilte deg litt ut klesmessig før forestillingen.

    2. Rita Pedersen: Ja, det er ofte nok at det er EN person som trer støttende til… Egentlig burde en jo være så tøff at en klare å stå i det uten støtte fra andre. (Men det VAR godt med litt sympati der og da!)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg