Jula skulle ikke ha vært!

Han som sa dette var skilt. I likhet med mange andre skilte foreldre måtte han forholde seg til delt omsorg. Det betyr gjerne at man ikke får være sammen med unga sine på alle merke – og høytidsdager. Det kan føles sårt og vondt……..

 

Nå har det nettopp vært Valentinsdag. For noen er dette en vemodig og vanskelig dag…… Det er en av de dagene da man får en ekstra påminnelse om at man ikke har kjæreste……

 

Jeg har vært single i tre år. Jeg synes ikke det er sårt med Valentinsdagen. Jeg tenker svært lite over dagen i det hele tatt. Jeg har egentlig aldri hatt noe forhold til den. Dessuten har jeg erfart at det er mye mer ensomt og slitsomt å være i et forhold som ikke fungerer enn å være alene. Lykken ligger ikke nødvendigvis i det å være i et parforhold.

Jeg har hatt en tendens til å gå veldig opp i forholdene mine, og kanskje vært litt for mye på tilbudssida. Noe som igjen har bunnet i dårlig sjølfølelse, og en illusjon om at jeg ikke har vært bra nok som jeg er. Så har jeg hatt lett for å gå inn i offerrollen når mennene tilsynelatende har hatt en tendens til å ta meg for gitt.

Akkurat nå er det best for meg å være alene. Jeg må være tilfreds med det livet jeg har nå, og være fornøyd med MEG før jeg kan involvere meg i en mann. Jeg kunne godt tenke meg å ha flere mannlige venner, men kjæreste? Definitivt NEI……. i hvert fall ikke nå eller i aller nærmeste framtid.

 

Jeg hører om barnløse par som drar til Sverige på 17. mai fordi de ikke orker å se alle barna som er pyntet til fest. Det minner dem for mye om det de ikke har – og som de så inderlig ønsker seg.

Ja, det ER forståelig at det kjennes sårt!!

 

MEN : Hvorfor har vi så lett for å henge oss opp i det vi IKKE har? Vi har lett for å gi det så store dimensjoner at det overskygger nesten alt annet. Vi tror at det er dette ene vi mangler som hindrer oss i å være lykkelige.

 

Noen ganger tenker jeg : Hvis jeg vant fem millioner, DA ville jeg få det godt da!!!

Jeg har ikke tippet på mange år, så pr i dag er sjansen for den store gevinsten lik null!

Jeg er ikke så sikker på at jeg ville bli så lykkelig om jeg vant fem millioner heller…. Jo, mine økonomiske sorger ville nok være slukket for en stund, men jeg vet ikke om jeg ville bli så mye mer glad og fornøyd av det……

 

Det viktigste er å akseptere den situasjonen man er i akkurat NÅ og finne ut hvordan man kan gjøre det beste ut av den…….

 

Hvis vi skulle la være å feire jul, 17. mai og andre festdager av hensyn til alle som føler at de faller litt utenfor “Lykkeramma” ; så ville det vel bli litt stusselig det også!

 

Juletreet i 2014. Jeg vurderte å la være å ha juletre i år fordi jeg var bedt bort på julaften.

Det resulterte i protester fra Yngstemann! Det er kanskje greit å holde på noen tradisjoner

sjøl om livssituasjonen ender seg…….

4 kommentarer
    1. Så sant, så sant. Enig her i fra og rundt. For det er mye å glede seg over uansett hvilket skap en befinner seg i. Men angående de millionene, jeg har sagt at skal jeg prøves i dette livet bør jeg vinne – ikke fem millioner, men femti og kanskje litt til. Det er kanskje da en mister balansen, så burde blitt testet…:).
      Opp for de gode følelsene hvem man er så heldig og ha blitt, og den gode sjølfølelsen…..akkurat perfekt, ikke for mye og ikke for lite :).

    2. BforB: Ja – vant jeg 50 millioner……. da tror jeg det hadde godt trill rundt for meg og vel så det!! Tror jeg hadde blitt litt redd også faktisk…… så det er nok best at jeg ikke tipper…..

    3. Nå er jo jeg fortsatt gift etter over 30år med mannen min og trives med det :)…men tror helt klart mange kan ha det veldig fin alene også…og som du sier kose seg slik det er NÅ.
      Jeg tenker jo slik i forhold til sykdommen min jeg (Me )i stedet for å fokusere på alt andre kan være med på ,så prøver jeg å kose meg med det jeg klarer og være fornøyd med de små ting…og det er ikke så værst det heller 🙂 Ønsker deg ei fin kommende uke :)..og noen tradisjoner er det greit å holde på ja…

    4. annebe: Jeg synes det er veldig koselig å se at noen klarer å holde sammen og beholde noe av gnisten etter mange års ekteskap. Det viser jo at det går an å få det til! Jeg sier ikke at jeg ALDRI vil gå inn i et forhold igjen. Det hadde vært trivelig om jeg, etter hvert, møtte en mann jeg kjente en så sterk kjemi med at det ville føles riktig å bli kjærester. Jeg har jo erfart litt – og tror jeg vil klare å unngå å gå i akkurat de samme grøftene igjen. Ellers er det en stor glede for meg at fungerer såpass godt som jeg gjør. Jeg ble nemlig også utredet for ME og var temmelig nede i mange år. I dag har jeg fått igjen mye av livsgleden og energien, og det er viktigere en mye annet! Ellers er det viktig, som du sier, og glede seg over det en klarer i stedet for å fokusere på alt det en ikke har energi til.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg