Gardbruker på Hedmarken!

Gardbruker : Je er ækte Odelsgutt – full ta dynamitt og krutt.

Je har drevi på ei stønn – og har gris og ku og kønn.

 

Mor : Hæn æ’ gardbruker på Hedmarken!

 

Gardbruker : Je har dugelig mæ skau – dæ æ’ kjækt å kåmmå hau,

Je æ’ ornt’li stor og svær – itte trø meg æiltfor nær-

for seie noen meg i mot – gir je dom ei saftig bot,

je tæk traktor’n og sprer møkk – og DA får dom seg en støkk!!

 

Mor : Itte prøv å si’n i mot – hæn æ rask mæ å gi bot!

 

Gardbruker : Kjærringa hu står på støtt – hu får æildri vara trøtt.

Je vil gå tel dække bord – dæ æ je væinn mæ i frå’n mor!

 

Mor : Hæn vil gå tel dække bord – hæn æ gutten hennes mor!

 

Gardbruker :Det er EN ting som er flaut : Mange trur je æ’ et naut –

men om je itte skjønne’ bæret – sætt je nåsån høgt i været!

 

Mor : Hæn æ’ slettes itt’no naut – hæn æ’ stri og stolt og staut!

 

Gardbruker  : Åra går – nå lyt je snart – si takk for meg – dæ æ’ litt rart…

Storhetstia mi æ’ ute – nå æ’ ungdommen i rute…..

Je  var  gardbruker på Hedmarken…..

 

Ungdommer

Bygdedyr har hatt sin rolle, VI vil kvitte oss med trollet.

Janteloven legg vi vekk. Sladder er et dårlig trekk.

VI har gnist og pågangsmot – er i ferd med å slå rot.

Vi er åpne og urbane, vennligsinnet og humane.

Vi er Ungdommer på Hedmarken……

 

Denne teksten skrev jeg til en revy jeg var med i for ca ett år siden. Gardbrukeren er en sammensatt skikkelse på flere måter. Det er ikke en enkelt person som har stått “modell” til denne figuren. Han representerer mer en holdning og en ukultur som har eksistert i uminnelige tider. Prøysen har jo, så mesterlig, beskrevet denne ukulturen i både humoristiske og kvasse ordelag –  sett fra Husmannsplassen.

Jeg har vokst opp på gard. Livet ville det dessuten slik, at jeg endte opp med å sitte som eier av en gard. Det var noe jeg aldri hadde forestilt meg at jeg skulle, men slik ble det….. Jeg leier bort jord og fjøs, og kan derfor ikke kalle meg Gardbruker i ordets rette forstand. Jeg har imidlertid vanket en del i miljøet og har sett hvordan de gamle mønstrene fortsatt eksisterer. Blant annet et kjønnsrollemønster som, etter mitt syn, for lengst burde ha gått ut på dato.

Det var noe uenighet i revygruppa vedrørende det siste verset. Noen mente at det ble for prektig! For meg var det imidlertid viktig at det ble med. Ting endrer seg gradvis. Det hersker en annen ånd nå – jentene har kommet mer på banen – ikke minst takket være at jenter er likestilt med gutter i henhold til Odelsloven.

“Gardbrukeren” eksisterer i flere miljøer – han viser seg bare i litt ulike forkledninger. Han kan for eksempel være både politiker og næringslivstopp. Han kan til og med være kvinne!!

 Det finnes kanskje en liten Gardbruker i de fleste av oss?

Noen ganger har’n veldig behov for å bli sett – for innerst inne er’n kanskje litt barnslig, ensom og usikker…….. 

Og så trenger’n masse bekreftelser fra omverdenen på at’n ER noe………….

 

 


0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg