Om å velge å forholde seg taus …………eller snu ryggen til når man ikke vet hva man skal svare!

 

Jeg liker å uttrykke meg skriftlig…….

Jeg liker også å kommunisere med andre via det skrevne ord.

Noen ganger har jeg opplevd DET som tryggere enn “direkte tale” – via telefon eller ansikt til ansikt!

Det ER imidlertid en svakhet ved det skrevne ord. Om man ikke kjenner den andre veldig godt, er det fort gjort å misforstå. Man hører ikke stemmen, og man ser ikke kroppsspråket og mimikken til den andre.

Selvfølgelig kan man misforstå i telefonen eller “face to face” også….men det er i alle fall enklere når man får stemme og mimikk/kroppsspråk som “tilleggsinformasjon”.

 

Da jeg var på datingsida i vinter, opplevde jeg ganske tidlig at han jeg valgte å ha kontakt med trakk seg unna og ble “taus” i noen dager.

Foranledningen til dette var at jeg skrev at jeg KUN hadde kontakt med ham…..

På denne datingsida var det mulig å se hvem som hadde besøkt profilen din.

Jeg så at han hadde “Vært inne”  hos meg hver dag i “Den Tause Perioden”……

…… men noe svar fikk jeg ikke etter at jeg hadde sendt meldinga der jeg skrev at jeg ønsket å forholde meg til en av gangen.

Jeg lurte fælt på hva dette var :


“Er’n  sur på meg for no’?/Har je skrevi no’ gæli’….?”

“Er’n en “Sleip rundbrenner”…..?”

“Er’n feig som bære fy….?”

 

Dette var spørsmål som surret rundt i hodet mitt mens jeg ventet på livstegn fra fyren.

Etter tre-fire dager med taushet, gjorde jeg det jeg burde ha gjort i så mange andre sammenhenger i livet :


Jeg konfronterte ham med det :

 

“Jeg ser at du har vært inne på profilen min hver dag. Hvorfor er du inne på den UTEN å svare på meldinga mi???” (Omtrent slik skrev jeg det!)

 

Ganske raskt fikk jeg et “Unnskyld” og en forklaring :

Han hadde vært i “tenkeboksen” fordi han misforstått meg – og trodde at jeg forlangte “gjensidighet” –  altså at han også KUN skulle ha kontakt med meg.  Han var ikke klar til å kutte ut andre til fordel for meg! Han hadde også rådført seg med en venn, som hadde sagt at dette lå i nettdatingens natur :

Altså ha kontakt med flere først – og ETTER HVERT konsentrere seg om en.

(Det er egentlig DET jeg ikke liker så godt med nettdating : At man fort blir sittende der og fiffe og flørte med flere over tid før man gjør en “utvelgelse”. Jeg tror at jeg er ferdig med den formen for dating!)

Jeg skrev da tilbake at jeg IKKE hadde ment det som et “krav” om at han ALLEREDE da skulle konsentrere seg om meg – og at det var MITT valg å forholde meg til en om gangen.

Så var DET oppklart!

Poenget er :

Hvis man er usikker på hva et annet menneske EGENTLIG mener – så er vel den beste løsningen å spørre vedkommende direkte?

 

Jeg har forresten ikke så veldig tro på sånne “Tenkebokser”! Det er greit å ta en liten “Time-out” og summe seg når man står overfor en avgjørelse, men da skal man gi beskjed om at det er DET man gjør i stedet for bare å velge å forholde seg taus! Kommunikasjonslinja bør være åpen mellom to som muligens er i ferd med å etablere et forhold. Finner man ut at det er noe som ikke lenger er interessant, skal man ikke “Holde den andre varm”, men si fra om at man ikke ønsker mer kontakt.

Brutalt?? Ja visst – men absolutt det mest reale.

 

 

Jeg har brukt taushet som en form for manipulering flere ganger – særlig overfor menn.

Jeg har for eksempel latt være, eller utsatt, å svare på meldinger!

 

“Nå kan’n jaggu ha det så godt – han skar jammen få LURE!!”

 

Jeg har noen ganger vært “Kostbar på liksom”……..

Jeg har bedrevet “Sexnekt” uten å innrømme hva jeg har vært fornærmet for!!

 

Det har ofte vært et ønske om hevn som har ligget bak……………

Det har vært ei såret, lita jente inni meg som har følt seg oversett og neglisjert.

Denne jenta har da hatt lyst til å “straffe”!!

 

Jeg er slett ikke stolt over hva jeg enkelte ganger har holdt på med i slike sammenhenger.

Jeg håper og tror at jeg har kvittet meg med de fleste av disse tåpelige barnesjukdommene.

Det er bedre å ta tyren ved hornene og få et ubehagelig svar, for eksempel ved å bli avvist…………..

…………..enn å gå og gruble over hva som EGENTLIG foregår.

 

“Katt – og Mus -leken” er en dårlig ide når det gjelder kommunikasjon!

Det vil aldri bli en et godt fundament å bygge gjensidig trygghet og tillit på…….

 

……..når den ene (eller begge) av partene driver med slik elendighet!

 

 

Sur…je…?? Neida, je er så BLI’ så!!!

 

Jeg synes for øvrig at sånne selfier som man tar med mobilen rett opp i fjeset blir så utrolig flotte!

Her fikk jeg også vist fram den nye leppestiften jeg kjøpte på Cubus i går! Den gamle gikk fløyten fordi korken hadde falt av nede i veska. Leppestiften hadde “Tøti tur” hylsteret, og bilnøkkelen og diverse annet var innklint i dyprød smørje. Jeg skulle til å ta nøkkelen under springen, men så kom jeg på at DET sikkert ikke var så lurt, så jeg tørket av det grøvste med papir i stedet.

Nå er det ei mørkerød rand av leppestift i sprekken midt på bilnøkkelen, men den fungerer i alle fall…..

 


Bilnøkkel med “Det Lille Ekstra”……………
 

Kan jeg med rette kalles “Ekte blond” når jeg får til slikt???

(Bare en liten digresjon fra det opprinnelige temaet….!)
 

 

8 kommentarer
    1. Tror nok mange har vært der, eller er der innimellom når også kanskje. Vil jo ikke helt innrømme det. Men skal slutte, så jeg håper det går inn snart.. hihi. ellers var det herlig slutt du hadde….. :)) Ha en fortreffelig dag.

    2. Veldig ofte at den “jakten” skal holde på i det uendelige liksom. Men man burde som voksen og over 50 klare å se hva som betyr noe, og så satse litt mer helhjertet på EN, i stedet for å LEKE videre.. Så jeg er enig med DEG så klart 🙂

    3. når alt kommer til alt så er det som regel enklere å forklare seg muntlig enn skriftlig,ja hva mennesker anngår,misforståelser kommer fort.
      Leppestift i veska er noe gris,kanskje du skulle strikket en liten lomme til den så uhellet ikke skjer en gang til ) koselig bilde av deg da,ekte og ærligt

    4. her og nå du sa akkurat som at du har lest tankene mine. jeg personlig ser ikke en årsak hvorfor noen oppfører seg på denne måten, hvorfor taushet ?? om noen liker ikke meg, deg , hun , han …. uansett, bare si ha det og alt er ok, men mennesker som mennesker tydeligvis enkeltpersoner liker å spille spill men andre, men på samme tida de tenker ikke om på hvilken måten føler seg selv den annen person på andre siden.

    5. Ja kommunikasjon er ikke lett..Jeg har alltid likt å skrive lapper, eller brev..så jeg har nok likt å uttrykke meg skriftlig jeg også..er så lett å glemme å si noe..eller at jeg ikke får ting frem…så var “fæl” på lapper før i tiden…hihih..

    6. Ja. Kommunikasjon er veldig viktig. I alle typer forhold. Enten det er vennskap, eller noe mer. Det var vel mangel på kommunikasjon den siste måneden som gjorde kort prosess på min siste kortvarige romanse 🙂
      Leppestiftsøl ja. Usj. Har opplevd det jeg også. Men kanskje ikke fullt så omfattende som det du opplevd her 🙂 Godt du ikke trengte å bestille ny nøkkel 🙂
      Blond eller ikke….uhell kan skje med alle 😀

    7. He, he, blond er du, så det kan ikke nektes for :))))…..men brødskiver som ramler ut av matboksen i sekken, og tillegg har majones, er nesten verre-.
      Ellers hadde du en ettertenksom tekst som ikke er dumt å tenk over. Kommunikasjon er en utfordring, og det handler mange ganger om redsel og behov for å beskytte seg. Greier en å være positivt ærlig, samtidig som en skjønner at verden uansett vil bestå – da er en kommet et stykke på vei. Og så lærer en stadig, det syns jeg er så fint.

    8. Noen ganger er det nok til det beste å si det som det er! Måtte smile av den peppestiften. Jeg hadde en leppepomade som hadde mistet korken i veska!!!!! Hjelp for klin. Men med papir fikk jeg også reddet det meste!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg