Ord om snøfnugg

 

 

“Snøfnuggene flagret rundt i febrilsk dans

før de landet…

…og forsvant i mengden.”

 

 

Da jeg satt i sofaen med morgenkaffen i dag 

ble jeg fascinert av snøfnuggene.

Jeg ble bare sittende og se på den viltre dansen

som pågikk foran det store stuevinduet.

 

Eller, det var vel heller snøfiller som flagret rundt.

 

Etter hvert endret de form og størrelse.

Ble til lette fnugg, som svevde.

 

Så dukket denne setningen opp.

Nå hadde de vel egentlig druknet litt i mengden

allerede mens de svevde rundt.

Det var neimen ikke lett å følge ett enkelt fnugg med blikket.

Men…

når de lander blir det helt umulig å skille dem.

 

Innimellom føler jeg meg som et snøfnugg.

 

Jeg flakser rundt…

…uten mål, mening og retning.

Jeg vet ikke hvor jeg lander.

 

Kanskje er det like greit?

Det holder å mellomlande i blant.

Ta noen pauser.

 

Så må jeg videre

på ett eller annet vis.

 

 

Visste du forresten at “snøkjerringer” dannes

når temperaturen nærmer seg smeltepunktet?

Snøkrystallene blir fuktige utenpå.

Derfor klister de seg sammen og blir til større flak,

som populært kalles “Kjerringer”.

 

Hvem har funnet på det uttrykket, mon tro?

 

Hva er likheten mellom snøfnugg som klistrer seg sammen…

…og en gruppe kvinner…?

 

 

 

11 kommentarer
    1. Fint om snø og snøfnugg.. <3 Har også hørt ordet snøkjerringer.. aldri tenkt over hvorfor det heter det før.. Var snø her i stad også..nå er det regn… Ha en fin dag videre og i morgen er det meldt sol <3

    2. Så fint sagt om snø. Jeg er også fascinert av snøfnugg, snøkjerringer og snø generelt. I dag lagde jeg snøengel. I morgen må det vel bli en snømann…. Lag deg en fin kveld!

      1. Takk! Jeg husker at jeg lagde sånne engler. Det har knapt skjedd etter at jeg ble voksen. Det er litt synd å slutte med sånne små,frydefulle aktiviteter bare fordi det er litt “barnslig”.

    3. Jeg lærte noe i dag også. Noen ganger, tar vi ting som en selvfølge, men det er mye historier eller lærdom i alt bare vi åpner øynene;)
      Takk for at du deler:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg