Kjærlighetssorg…hvordan komme ut av det?

 

Det er akkurat dette Karoline Amb skriver om i boka:

“Kjærlighetssorg – en levebok.”

 

 

For noen år siden opplevde Karoline et samlivsbrudd. 

Hun gikk inn i en dyp sorg…

Det ble mye fram og tilbake i lengre tid…

…før forholdet omsider ble helt avsluttet.

 

Karoline er både modig og tøff.

Hun våger å blottstille seg, nakent og ærlig…

…i den grad det er nødvendig for at leseren skal få innsikt i hennes opplevelse.

 

Boka er imidlertid aller mest ei “oppskrift”

på hva du konkret bør gjøre for å komme deg ut av kjærlighetssorgen.

 

Blant annet bruker Karoline begrepet “IK”.

Det står for “Ikke Kontakt”.

Så langt det er mulig bør man unngå kontakt med eksen

når man har kjærlighetssorg.

Det vil si: Ingen meldinger, eposter, stalking på sosiale medier,

eller kontakt med vedkommendes venner eller familie.

Klarer man dette over tid, er det veldig sannsynlig

at man raskere kommer seg ut av hengemyra.

 

Jeg har ikke kjærlighetssorg nå…

Men…

…i vår/sommer har jeg så vidt datet litt.

 

Intensjonen min var at jeg kun ville ha mannlige venner

…men i ett tilfelle lot jeg meg rive med

av en mann som satte i gang en ganske intens sjarmoffensiv.

 

Det ble ikke noe forhold ut av det.

Kun en drøss med meldinger, noen telefonsamtaler og et par dater…

…pluss en god porsjon drama og “fram og tilbake”.

Jeg opplevde at jeg gikk i gamle grøfter så det suste…

…igjen.

Sjøl om jeg innerst inne ante at det ikke var “liv laga”,

tok jeg meg i å ønske at kontakten skulle bli gjenopprettet

da det endte – nærmest med et brak!

 

Det var så uventet godt å få litt oppmerksomhet igjen…

…føle seg attraktiv…

Drømme litt…enda så urealistisk det var.

Det var også skremmende å se

hvordan jeg plutselig var villig til å fire på prinsippene mine…

…tilpasse meg og please…

…for så å bli mektig irritert når jeg følte meg dårlig behandlet. 

 

Enda en gang opplevde jeg at det ikke var samsvar

mellom det jeg vet i teorien…

…og det som skjer når jeg våger meg ut i det virkelige livet…

 

Da jeg hadde lest de første kapitlene av Karolines bok,

kjente jeg at det skjedde noe med meg:

Jeg så mine egne reaksjoner i et klarere lys…

…og følte at hun hadde skrevet direkte til…

 

…meg!

 

Har du kjærlighetssorg akkurat nå?

Kanskje kan det å lese boka til Karoline Amb være et skritt på veien ut?

Jeg vil i alle fall anbefale den på det sterkeste! 

 

I boka nevner Karoline noe om frykten hun kjente på

vedrørende det å bli sviktet av kjæresten dersom hun viste svakhet…

Hun hadde nemlig opplevd dette til gagns i en spesiell situasjon.

 

Jeg har kjent på den samme frykten i noen av forholdene jeg har vært i.

Jeg kjenner på det stadig vekk…

Kanskje det er derfor jeg stort sett har vært single de siste 10 åra?

 

I videoen snakker jeg (blant annet) om dette:

 

 

 

 

 

 

 

2 kommentarer
    1. Ja kjærlighetssorg er ikke godt… Lenge lenge siden jeg har hatt det nå – og det må virkelig jobbes med – for å komme ut av <3

      God klem til deg Kari 🙂

    2. Ja, det må det virkelig. Som nevnt i innlegget har jeg ikke kjærlighetssorg,. Jeg har aldri hatt noen langvarig sorg av det slaget, men jeg har flere ganger sittet fast i “hekt”. Det vil si : Ikke klart å rive meg løs fra illusjonen om hva et mulig forhold kunne ha utviklet seg til …

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg