Glemme timeavtaler: Et mønster- eller et hendelig uhell?

 

Det har hendt at jeg har glemt en timeavtale…

…men det er unntaket mer enn regelen.

For enkelte ser det imidlertid ut til at dette er regelen mer enn unntaket.

 

Hos tannlegen og legen er dette strengt. Melder du ikke avbud til en time innen 24 timer før du skal ha den, må du betale den i sin helhet.

 

På disse stedene er innkrevingen satt i system. Det kan utvikle seg til å få store konsekvenser om du ikke betaler.

Om du derimot har bestilt deg en time hos noen som driver sin egen, lille geskjeft, kan det stille seg litt annerledes…

Hvis noen er i en etableringsfase og er i ferd med å bygge opp en kundekrets, kan det nemlig være vanskelig å være “streng”.

For:

Tenk om den som forsømmer seg, og glemmer timen, ikke vil bestille ny time? Eller kanskje vedkommende forteller andre potensielle kunder at du er striks og “vanskelig” dersom du “står på krava”?

 

Når man holder på med noe på hobbybasis hjemme, kan det være enda vanskeligere.

Det er jo uansett bare en liten hobbygeskjeft som du tjener minimalt på? 

Da må du jo kunne være litt lempelig, ikke sant?

Men – det bør ikke være slik likevel. En avtale er en avtale. Det handler ikke bare om pengene. Kanskje har du sagt nei til noe annet for å ta i mot kunden?

Uansett har du forberedt deg, og satt av tid!

Om den samme kunden stadig glemmer timeavtalene, er det vel egentlig like greit å sette foten ned.

Altså si fra om at man ikke vil gjøre flere avtaler?

 

Jeg er akkurat passe flink…og ikke fullt så “(dum)snill” som før! 

 

Da jeg var på mitt mest dum-snille, kunne jeg fort gå i offerrolle og bli sint på dem jeg var dumsnill overfor. Jeg kan fortsatt ha lett for å være dumsnill når det gjelder å ta meg betalt for en tjeneste. 

 

Jeg fortsatt ikke så stødig og tydelig som jeg ønsker å være, men: “I’m in progress”!

I mellomtida, får jeg noen “gavepakker” i form av brutte avtaler og forglemmelser.

 

En forglemmelse engang i blant, er så absolutt menneskelig.

Skjer det aller første gang jeg gjør en avtale, er det litt verre enn om det skjer etter lang tids bekjentskap. Da må vedkommende (enten det er meg eller den andre som har forsømt seg) vise seg som pålitelig noen ganger, for å rette opp inntrykket.

 

 

 

5 kommentarer
    1. Noen mennesker mangler rett og slett respekt for andres tid. Å glemme seg bort en skjelden gang, for så å oppriktig beklage etterpå er selvsagt helt greit, men de som nærmest har gjort dette til en vane, slipper unna med alt for mye.

      1. Ja, det er slitsomt å forholde seg til folk som stadig kommer for sent eller ikke dukker opp i det hele tatt – enten det er privat eller i jobbsammenheng. Det handler jo om å ta hensyn og å være pålitelig.

    2. Enig med deg. Man må ha respekt for andres tid rett og slett. Glemmer man det er det likt som hos legen og tannlegen, man betaler. Ha en god kveld og stor god klæm <3

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg