Bekjennelser etter rydding i skap og skuffer…

 

Det er godt å få ryddet opp litt i rote-reiret…

 

Jeg gruer meg alltid til å begynne…

…for jeg synes det er så kjedelig med sånn rydding!

 

Men…etterpå er det akkurat som om jeg har vært gjennom en…

“renselsesprosess”!

 

Det føles som om jeg får ryddet opp litt inne i hodet mitt samtidig.

 

Vissheten om at jeg slipper å bli møtt av virvar og kaos…

…så fort jeg åpner et skap eller en skuff…

…gjør godt for sjela mi.

 

Nei, det varer ikke evig…

Men:

Det varer i alle fall mye lenger enn en runde med støvsuger’n, eller en vask av badet!

 

Jeg har flyttet fire ganger siden 2016.

For hver gang har flyttelasset blitt litt mindre.

Målet er at det samme skal være tilfelle…

neste gang jeg flytter.

 

Det betyr:

Jeg må kvitte meg med klær og annet…

…som bare har hengt i et skap, eller ligget ubrukt i en skuff, siden forrige flytting.

 

Og – enda viktigere:

Jeg må tenke meg godt om før jeg kjøper noe nytt! 

 

Beskjemmet må jeg innrømme at det har vært foretatt en del impulskjøp…

…som aldri skulle ha vært gjort!

 

I denne siste ryddesjauen har jeg kvittet meg med to kjoler som nesten ikke har vært brukt.

Jeg kjøpte dem fordi de var “ganske ok”…

…og fordi de var på salg…

 

Da er det jo ikke vesentlig at de er så veldig kledelige, kanskje??

 

Feil!!!

 

Dersom jeg bare liker et plagg sånn passe, så bruker jeg det knapt.

Det gjelder særlig hvis det er snakk om klær til penbruk.

Til selskap/fest er det ekstra viktig at jeg føler meg bekvem og fin!

Så:

Derfor er det sløsing å kjøpe et klesplagg mest på grunn av at det er på salg…

ikke fordi jeg liker det veldig godt!!

 

Da jeg begynte i første klasse, hadde jeg to vanlige bukser.

Den ene var rødrutete. Den andre var blå,

Det var den rødrutete som var favoritten.

 

Den hadde strikk i livet, og var veldig god å ha på seg.

Mor fikk nesten ikke vasket den, for jeg ville helst bare bruke den buksa.

Førsteklassing med favorittbuksa, hjemmestrikket jakke og rød ransel i 1970.

(Sveisen var også “hjemmelaget”!)

 

Tenk så enkelt det hadde vært å bare ha to bukser?

(Litt snaut ville jeg nok følt at det var; det må jeg bare innrømme.)

 

Jeg har elleve bukser!!

 

De fleste er en del år gamle, men jeg har vel kanskje fire som er kjøpt de siste to åra.

Av de elleve buksene, er det vel 3-4 jeg bruker jevnlig.

 

På bildet under, har jeg på meg en kjole som jeg kjøpte på salg for tre år siden.

Den var nedsatt fra 800 kr til 200 kr.

Jeg har vel brukt den sånn ca to ganger…

 

Da jeg ryddet i klesskapet i går, lå den derfor litt tynt an… 

…men så fant jeg ut at den ble ganske fin med et “sølvbelte”…

…og med nette sandaler til.

 

 

Jeg har “Hjemmelaget” frisyre nå også. Jeg klipte meg sjøl for to uker siden.

Frisørbesøk står nemlig på lista over “unødvendige tiltak” akkurat nå!

(Det er litt vanskelig å styre saksa når en står foran et speil, men jeg har jo enkel sveis, da!)

 

 

 

 

14 kommentarer
    1. Godt å få rydda litt! Du har vært flink! Hender det blir mye klær ja….. men – jeg har faktisk bare tre bukser akkurat nå – og to sommerbukser som kommer fram etterhvert! Ikke så ille….. klem <3

      1. Veldig fornuftig å klare seg med tre bukser! Det bor jo en økonom i deg – både på jobb og orivat. Vi burde være mye mer bevisste på å slite på det vi har. Jevnt over har vi vent oss til et usunt forbruk. “Hva slags behov er det jeg prøver å dekke?”, tenker jeg noen ganger.Enda vet jeg jo at jeg ikke hører hjemme i kategorien “luksusfellen”.😉

    2. Måtte kvitte oss med mye da vi flytta fra huset til leilighet.. ikke så glad i sånne ryddeprosseser..men helt nødvendig 🙂 Jeg har alt for mye klær..og som du sier ting man bare kjøper fordi det er billig og ikke syns er såååå fint er bare bortkasta..blir jo ikke brukt ! Koselig bilde fra barndommen og fin i kjole med belte..Frisyren er jo tipp topp den så bare å fortsette å fikse det selv .. Ønsker deg ei fin kommende uke <3

    3. Skjønner du sitter inne med gode følelser etter rydding, og vet om følelsen. Har opplevd den :). Syns du høres flink ut og en riktig god målsetting har du. Sjøl verken handler jeg eller kaster….men drømmer, om en gang-. Har mye som skal sorteres i. Og så lenge en lever er det håp. Faktisk snart gått 13 år siden sist jeg flyttet, kom på parasollen som ikke hadde vært framme etter vi flyttet hit….fungerer den fortsatt skal tro… 😀

      1. Ja,da er det noen år siden du hadde ryddesjau i forbindelse med flytting. Jeg tenker at det er viktig å være det bevisst før jeg virkelig begynner å dra på åra. Om jeg blir så gammel som åtti år, er det høyst usikkert om jeg har ork og vilje til å ta en systematisk ryddesjau. Gode vaner må nok innarbeides,utvikles og “foredles” før en blir så gammel! Etter hvert unngår jeg kanskje at det blir behov for disse sjauene og skippertakene.😉

    4. kjenner meg godt igjen her,det er lett å kjøpe feil klær fordi det er salg,her har mange av oss noe å lære :=)kjolen var kledlig,men som du sier,den skal føles behagelig også ryddet selv vekk en pose sist uke ,skal ta en pose denne uken også,kanskje 2 :=) koslig bilde av deg som skulejente,2 bukser,litt lite men 3-4 er egentlig nok kanskje 5 :=)

      1. Ja, fem bukser er kanskje passe antall… ; Bra å kvitte seg med litt. Det er jo hyggelig med fornyelser i blant, men impulskjøp fordi det er salg er ikke alltid så smart!

    5. Fine jenta med røde klær og ransel – minner meg om meg selv med røde klær og rød ransel som førsteklassing 😀

      Og den kjolen blei lekker med belte til den!!!

      Ønsker deg en god dag <3 klem

      1. Tusen takk! 🙂 Husker godt hele “Antrekket og ranselen. Du er jo noen år yngre enn meg, men det var vel fortsatt 70-tallet da du begynte på skolen.

    6. Det der med at man rydder inni hodet mens man rydder skuffer og skap kan jeg skrive under på, det fungerer 🥰 Kjennes så lett og godt etterpå. Jeg har begynt å tenke sånn at det er bedre å ha færre plagg men plagg man er glad i. På salg kjøper man bare ofte fordi det er på salg og billig men det hjelper jo lite når skapet blir fullstappa av mange klær og kun noen få man liker. Alle klærne mine henger sånn at jeg ser fort hva jeg sjelden bruker Synes du er superflott med både kjole og hår ❤️

      1. Tusen takk! Ja, du har jo virkelig systematisert i heimen. Jeg har gått gjennom, og ryddet/systematisert mye den siste uka. Det føles veldig godt! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg