Chat Noir – ikke hva det en gang var…

 

Jeg har alltid vært fascinert av teater…

…og av skuespillere.

Da jeg var lita, satt jeg inne hos farmor og farfar og så på svart/hvitt tv.

Jeg likte å se på Fjernsynsteateret…

… lenge før jeg begynte på skolen.

 

Farmor og Farfar var ikke så restriktive med tanke på hva et barn “bør” få lov til å se på.

Var jeg i tvil om at jeg kunne komme til å få beskjed om at jeg var for lita, prøvde jeg å gjøre meg litt “usynlig”…

…sånn for sikkerhets skyld.

 

Jeg husker Anne Marit Jacobsen som Hedvig i “Vildanden”.

Hun var så nydelig, og hadde slike store uttrykksfulle øyne.

Jeg syntes det var fryktelig da jeg skjønte at hun hadde skutt seg. 

Det ble ikke vist direkte, men jeg hørte smellet fra pistolen, og forsto at det var det som hadde skjedd.

 

 

Jeg likte også å se på revy, og å høre på intervjuer med de kjente skuespillerne.

Noen ganger snakket de om : “Da jeg spilte på Chat Noir”.

De uttalte det på en litt spesiell måte – akkurat som om de dro ut siste stavelse. De sa ikke akkurat “A”, men mer en sånn nasal lyd som ble en mellomting mellom en A og en Æ.

Det var noe “Hollywoodsk” og “stjerneaktig” over det, som lød veldig flott i mine ører!

 

Sjøl om jeg vokste opp på en gard på Øksna, i nokså stjernenykke-frie omgivelser…

… så hadde jeg noen tanker om hva jeg skulle bli når jeg ble stor:

Enten Operasangerinne, Prima Ballerina, Revyskuespiller eller Filmstjerne…

 

Det ble med drømmen…

Det nærmeste jeg har kommet stjernedrømmene…

…er et par soloopptredener i bygderevy!!

 

 

Det var først da jeg begynte på videregående, og hadde fransk for nybegynnere, at jeg forsto at “Sjannoar” og “Chat Noir” var det samme!

 

Nå har jeg bodd i Oslo siden i midten av september.

En dag jeg gikk i byen, fikk jeg plutselig se noe rart:

Ei inngangsdør der det var tegning av en katt. Over kattepusen sto det “Chat Noir” Det var også reklameplakater for forestillingen “Beatles” der.

 

 

“Åh, dætta må væra billettutsalget tel Sjannoar”, tenkte jeg.

Ja, for det KUNNE da virkelig ikke VÆRE Chat Noir??

Det lå jo inneklemt mellom Saga kino, Kaffebrenneriet og Seven Eleven!!

 

SÅNT kunne da ikke fasjonable Chat Noir være bekjent av?

 

Men…

…det er noe som heter “Tapte illusjoner”…

…og dette var visst en av dem.

 

En liten nedtur faktisk…

Men…

…jeg kom meg relativt fort over skuffelsen!

 

 

I helga hadde jeg besøk av bestevenninna fra Toten. 

Hun var på Beatles-forestillinga dagen før hun kom hit!

Det hadde vært en flott opplevelse!

 

 

Nå har JEG bestilt meg billett. Det var ikke så stor forskjell på de dyreste og de billigste billettene,

Derfor bestilte jeg plass på ett av setene som mannen i billettluka kalte:

“Creme de la creme”.

Fint skar det vara…

…når man i en alder av 55 år skal på forestilling på Chat Noir for ALLER første gang!!

Så…

…på lørdag ettermiddag blir det kjole og høghælte sko!

 

En må kle seg etter forholdene!

 

Her er kveldens selfie i regn og blåst utenfor Chat Noir…

… sammen med statuen av Leif Juster!

 

 

20 kommentarer
    1. Håper du får en fin opplevelse på høye hæler :)))). Noen tapte illusjoner må en ta med seg. Jeg hadde en stor drøm om å besøke Oslo, se Karl Johan og slottet. Så flyttet jeg dit, det var veldig fint. Oslo var byen i mitt hjerte. Drøye ti år fikk den. Jeg liker fortsatt byen, sjøl om den har vokst mye siden den gangen. Så jeg syns du er heldig. Som har flyttet dit. Et spennende valg. Ønsker deg lykke til med ditt nye liv :)))) <3.

    2. Så gøy! Og helt klart en kveld man må pynte seg. Er så rart med de tingene man tror er så fornemt, og så viser virkeligheten seg å være noe helt annet. En fin historie. Kos deg på lørdag.

    3. Håper du får en bra opplevelse. Jeg også hadde slike spesielle drømmer. Jeg er oppvokst på Vingrom og der hadde vi kun bygdeungdomslaget. Jeg fulgte også med på fjernsynsteateret, og hva het det? Jo søndags Matineen. Det var ekstra gildt når Søndags Matineen var balett. Jeg ønsket meg ballettsko hele livet (barnelivet) til bursdag og danset ballett i turnsko og strutteunderskjørt.

    4. Ja det man tenkte på som stort og fint som barn..er ikke alltid det nei…hihih..Håper du får en fin kveld på det “fasconable” stedet…hihih…

    5. BforB: Tusen takk! Da gjorde du litt motsatt av meg – bodde der da du var ung! Ja, byen er på en måte stor, men den blir stadig mindre og mer oversiktlig etter hvert som jeg blir mer kjent! <3

    6. Så morsomt at du skal få komme inn der da! Det blir nok en opplevelse, og du kan drømme deg litt vekk i minner fra da du var liten. Denne kvelden er du primadonna tenker jeg! Kos deg 🙂

    7. Hmmm – nei, det er ikke alltid plasser er helt som en forestilte seg…. men det blir jo kjempegøy å gå dit på show da! Kos deg masse på krem-plass! Klem <3

    8. Margrethe: Takk! Jeg fryder meg over at jeg skal sitte på krem-plass. For bare få år tilbake hadde jeg valgt en av de billigste billettene sjøl om det bare hadde betydd en besparelse på 150 kr. Skal jeg først unne meg noe slikt, så skal jeg jammen gjøre det ordentlig!! 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg