“Ære være Gud …..som er Tøysete!”

 

(Dette skjedde i går kveld, altså lørdag – og overskrifta er et sitat fra forestillinga jeg var på!)

 

Karidansen er klar for en aften på byen…..

(Litt “søt, smilende og hugguskakk” som jeg pleier å være på speilselfiebilder!)

 

Altså :

 

Selfie på hotellrommet før hun begir seg ut i………

 

Trondheims julepyntede gater………..

Så trasker hun (nesten) rett til…….

………………..Trøndelag teater……..

 

“Verdensdame” for en kveld…….

……vin i glasset – DET må tel!

 

Leppestift har hun på truten……..

…..vanligvis så går hun uten…….

 

ER man verdensdame for en kveld, så ER man…..

……og da etterlater man seg LEPPESTIFTMERKER på vinglasset!

 

(Da var det forresten også nok “rim” for denne gangen.

Det er morsomt å leke Rimsmed……..

…. men man blir jo litt “Bundet” i form og formidling når man gjør det!)

 

På Trøndelag Teater overvar jeg et VELDIG annerledes “Juleevangelium….”

 

 

Den store plakaten i foajeen!

 

“Nazareth”” var for anledningen forvandlet til noe som tidvis minnet temmelig mye om…….

……..Kardemomme By.

Her fikk vi hilse på Politimester Pakistan, Tante Sodoma og lille Karmasutra……

 

 

Josef, Engelen Gabriel og Maria… (Bilde fra programmet)

 

 

De Tre VISEmenn – som planla deltagelse i Eurovision Song Contest……

(Bilde fra programmet.)

 

 

Det var imponerende sangprestasjoner, dans, elegante sceneskift og mye humor……

…….og også løssluppen improvisasjon. (Virket det som i alle fall!)

 

DET er jo en kunst i seg sjøl – å få noe til å VIRKE improvisert!

 

Dagsaktuelle hendelser ble også elegant flettet inn i forestillingen!

 

Dette “Juleevangeliet” passer nok best for sånne som er litt “Løse i snippen” med tanke på “Den Kristne Forsakelse og Tro”.

 

Jeg har forresten aldri hatt sansen for sånne :

“Kvinner skal tie i forsamlingen” – greier….

Det kommer sikkert av at jeg generelt har vanskelig for å tie…..

 

Jeg kan være både vrang og vrien i ord når jeg er i DET lunet…..

…….og har latt meg provosere!!

 

Kong Herodes er jo ikke framstilt som noen veldig likandes kar i Bibelen…

Det ble han heller ikke i denne forestillingen…..

…..så LANGT der i fra! 

 

En følge av hans utspekulerte grusomhet var (blant annet) at han hadde gitt ordre om at en av hans slavinner skulle få trukket ut alle tennene og få skåret ut tunga……

Hun hadde vært litt for skarp og uttalt seg litt for mye om dette og hint……..

…..etter Herodes’ syn!

 

Nå var hun forhindret fra å si noe som helst…….

…….. men hun hadde blitt j….. god til å suge p…

(I følge den samme Herodes).

 

Kong Herodes og Jesusbarnet! (Bilde fra programmet.)

 

 

Ordspill og “Crazy Humor” gikk som en slags rød tråd gjennom hele forestillinga.

Kjendiser, politikere og kongelige (prinsesse Martha Louise) fikk seg noen (heste)spark undervegs.

 

For det meste lo jeg høyt og hjertelig….

 

Men……..

…….noen ganger syntes jeg sparkene ble litt VEL stygge, og at humoren var litt VEL grotesk……

………og da stivnet smilet mitt…….

 

Når det gjelder humor, så er det nemlig ikke slik at jeg tenker :

“Jo mer sarkastisk, stygt og slemt….

……….og overdrevet….

………. jo bedre…..”

 

Tar det helt av….

……så ender det gjerne med at jeg nesten får sympati med folk som jeg egentlig ikke har så mye til overs for!

(Jeg har sansen for Prinsesse Martha Louise, så det er ikke henne jeg tenker på i denne sammenhengen!)

 

 

Alt i alt synes jeg imidlertid at dette var en svært så morsom, severdig og tankevekkende forestilling!

 

 

 

 

12 kommentarer
    1. Fin selfie, og det gjør seg bar med hodet litt på skakke.. så fint du koste deg både med vin og forestillingen.. Jeg kan godt like på kanten humor..men liker ikke at det blir dratt alt for langt jeg heller..
      Så du hadde hatt hyggelig bloggtreff..med koselig dame som jeg følger bloggen til 🙂 ..Og jeg har også fått et par slike “grove” filmsnutter på fb..og jeg tåler det ..men sender dem ikke videre :)) Og det er jammen sant at mange syns det hadde vært “overtramp”om man viste om menn som gjorde det samme… Ønsker deg en fin kveld <3

    2. Godt du kosa deg 🙂 Er jo så mye å velge i i denne adventstida 🙂 Flommer jo over med kulturelle tilbud i alle varianter 🙂 God tur hjemover når stunden er der 🙂

    3. Etdiktomdagen: Ja, jeg har kost meg skikkelig. Møtte dattera mi i går, og nå er jeg vel hjemme igjen. 🙂 Ja, litt småfrekt er helt greit, men her ble det til tider litt VEL vulgært etter min smak.

    4. dedicat: Takk! Kom hjem i kveld (mandag) og rakk akkurat “Jakten på Kjærligheten” via Tv2 sumo. Masse kulturelt å velge i nå ja. Har ikke bestilt billetter til noe i nærmiljøet i år. 🙂

    5. annebe: Takk! Nei, jeg sender ikke noe sånt som minner om kjedebrev videre. Det var veldig trivelig å hilse på henne, mannen og Åsta. Håper jeg treffer deg en gang også! 🙂

    6. Anonym: Takk! Veldig fornøyd med den kjolen. Behagelig å ha på og grei å pakke med seg, for den tar lite plass og blir ikke skrukkete i kofferten. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg