Damene som skulle til Drammen og høre korsang……..

 

 

Søstra mi og jeg har bursdag på samme dag…….

Mor og far presterte nemlig det “Kunst – stykket” å få to av tre barn på samme dato….

…….UTEN at vi var tvillinger!!

 

For noen år siden fant vi ut at vi skulle “feire” med å dra til Drammen

for å høre niesa mi (altså dattera til søstra mi)

synge sammen med koret hun var medlem i :

 

 

 

Karidansen og storesøster Astrid møtes på Dokka (der søstra mi bor) og tar bussen derfra til Oslo.

Da de ankommer Oslo S. skal de ta toget videre til Drammen……

Mens de står på perrongen på Oslo S. ringer niesa for å høre om mamma og tante er i farta…….

Og det ER de jo……..

 

Storesøster avtaler med dattera at vi skal gå innom sistnevntes leilighet med bagene våre, FØR vi går til kirka der konserten skal finne sted.

Vel inne på toget finner vi fram strikketøyet, og skravla går om dette og hint…..

 

Etter ei stund kikker Karidansen ut av togvinduet :

“Nå må vi da fell snart væra i Drammen?”

 

DA er det at ei ung jente (som sitter rett overfor) oss sperrer øynene opp og utbryter :
 

“Drammen??? Det er LENGE siden vi var der!”

 

Toget står akkurat stille et øyeblikk mens dette skjer.

I det toget går videre, ser Karidansen og Storesøster at det står “Sande” på et skilt.

 

De rekker altså ikke å komme seg av toget i Sande heller…….

….og må pent bli med videre til……

 

….HOLMESTRAND!!!

 

Inne i stasjonsbygningen blir Karidansen liggende på en benk å vri seg av latter…..

…… mens storesøster febrilsk pløyer togtabeller for å finne ut hvordan de skal komme seg tilbake til Drammen fortest mulig…..

 

“Åååååååå….unnskyld ….UNNSKYLD førr at je bære ligg her og gliser asså, men je synes dætta her er så vannvitti’ komisk!”…

…..stønner Karidansen.

 

Da Søstrene Sisters litt senere får snublet seg av toget i Drammen, tar storesøster føringa!

Hun skritter energisk av gårde : “Je vet hen kjærkja er hen!”

Plutselig bråsnur hun og peker : “Det er andre veien!”

(Det er nemlig TO kirker i Drammen!)

 

Ca et kvarter før konserten skal begynne, møter to svette, kortpustede søstre datter/niese inne på SevenEleven (som ligger rett ved kirka).

 

Dattera ser ut som et spørsmålstegn :

“Mamma, hva HAR dere holdt på med???”

Storesøster mumler ett eller annet uforståelig……

……og ser en annen vei…….

 

Dattera GIR seg ikke:

“Mamma – da jeg ringte klokka fire sto dere på perrongen på Oslo S. og ventet på toget til Drammen. 

Det er over TO OG EN HALV TIME SIDEN!!!

Hva ER det som har skjedd???”

 

Storesøster er stolt……

Hun er fortsatt uvillig til å fortelle om det inntrufne…..

 

Karidansen er litt mindre stolt.

Hun innser……..

……….at her nytter det ikke med bortforklaringer.

 

Her må SANNHETEN på bordet :

“Vi har bære vøri en liten tur i Holmestrand , vi!”

 

 

 

Vi rakk konserten.

DET var det viktigste!!

Av og til er det lurt å ordne seg slik at en har GOD tid!!

 

Storesøster Astrid og Karidansen sammen med  Tell – “Verdens Snilleste Elghund”…….

…… for ca 50 år siden……

 

Storesøster prøver seg med litt “dressur”……

…… mens Karidansen bare graver litt i pelsen på’n…..

 

 

 

Nedenfor finner du et par tidligere innlegg om storesøster ……

……..og meg……

 

 

Innfløtningsgave i frå syster mi!

 

 

 

12 kommentarer
    1. Hahaha…ja jeg syns jeg ser dere…Jeg må også alltid være tidlig ute..alltid redd noe skjer..og her på landet kommer vi rett som det er bak en traktor…eller trailer…og da går det sssssakte…

    2. Ja da blei det skikkelig omvei til Drammen..godt dere rakk det da i alle fall.. :)) Siden dette er steder jeg kjenner til kunne jeg se det ekstra tydelig for meg..hehe..
      Koselig bilde.. og artig med lik dato på bursdager..eller ikke når dere var barn kanskje ? Ha en fin kveld <3

    3. annebe: He-he….jeg tror nok at søstra mi syntes det var litt dumt at jeg skulle komme og “Henge” meg på bursdagen hennes. Mor måtte jo på sjukehuset for å føde på sju-årsdagen til storesøster….. Etter at vi ble “Store”, så syntes vi det var moro begge to! 😉

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Å ja….det med traktorer kjenner jeg igjen. Mange av traktorførerne har heller ikke vett på å kjøre inn på en busslomme, sjøl om det blir laaaaaaaang kø bak dem! 😛

    5. Bare helt herlig 😀 Det er sånne minner som sitter,, på godt og på vondt 🙂 Men nå er jeg sikker på at søstra de også ler av den hendelsen 😀 Ha en perfekt lørdags kveld 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg