“Det var ikke det du sa for noen dager siden……!” (Om å tro på følelsene sine…..)

 

Eller…….for en måned siden……

Eller…….for ett år siden…..

 

Er du sånn at du TROR veldig på følelsene dine………

Blir øyeblikkets sinnstemning stadig til en “Ny Sannhet” for deg??

 

Jeg kan nok absolutt være slik.

 

Det er ikke på den måten at jeg stadig endrer syn på hva jeg mener i forhold til de mest grunnleggende holdningene og verdiene mine…..

Men……jeg kan ta meg i å føle noe VELDIG sterkt den ene dagen……

….for så å føle noe helt annet dagen etter…..

 

Som regel har det da skjedd ett eller annet som har påvirket sinnstemningen min ganske radikalt.

 

Jeg kan kjenne det som om jeg er på vei til å bli glad en mann den ene dagen…….

……..og neste dag (tror jeg) at jeg synes at han er en…….

……..DRITT!!

 

Hvilke av disse følelsene skal jeg stole på??

Har jeg LØYET for noen hvis jeg den ene dagen sier at jeg er “Glad i”….

……..for så å snu nærmest tvert om dagen etter……..

……. fordi det har hendt noe som jeg har blitt fly forbannet for??

 

Jeg MENTE jo det jeg sa der og da!!

Kunsten er vel å la være å forhaste seg i følelseskaoset……..

Det er vel gjerne når det i utgangspunktet er mye usikkerhet og tvil rundt et (mulig) forhold…….

…….at jeg kan reagere med å bli så berg – og dalbane i følelseslivet…….

 

Jeg er nok veldig var for å bli tråkket på……

…….eller tatt for gitt!

 

Sjølsagt har vel jeg også tatt ANDRE for gitt…….

…..uten å forstå at de har opplevd det slik.

 

 

“Kari – akkurat nå har jeg mest lyst til å slenge deg i do…….

……og trekke ned!”

 

NEI – det ER ingen mann som noen gang har sagt noe slikt til meg.

(Ingen kvinne heller for den saks skyld!)

 

Men ….så lenge han eventuelt hadde sagt “Akkurat nå”, så hadde jeg ikke tatt det så tungt. Jeg hadde antagelig følt meg veldig trygg!!

For :

Jeg vil heller ha en mann som er ærlig på følelsene sine, enn en som påstår at han aldri blir sint,

(Sjøl om jeg ser på både kroppsspråk og blikk……..

………og at det “ligger i lufta” at han er faretruende nær ved å sprekke.)

 

Kranglevoren Karidansen på Krigsstien??

 

 

En som har for vane å forsvinne ut døra når det bygger seg opp til en aldri så liten “Diskusjon”, for så å komme tilbake og “Late som ingenting” – synes jeg også det er vanskelig å forholde seg til.

 

Ingen liker kritikk, krangel, surmuling og mas i tide og utide…..

 

Men …….. er det så farlig om man er litt sinte på hverandre i blant…….

……så lenge man ikke GÅR INN FOR å såre …….

….. eller ramme hardest mulig??

 

Det er da vel de menneskene som setter i sving følelsene våre på godt og vondt……..

…….. som utfordrer og trigger oss litt……

………som bidrar mest til at vi utvikler oss?

 

Det er kanskje behagelig å gå i den samme trygge, “Idylliske tralten” støtt…….

……men det blir nokså kjedelig synes jeg!

 

Det er litt “farlig” å si : “Jeg skal ALDRI……”

For……. vi lager fort et stengsel for oss sjøl ved å si det……

Det kan bli vanskelig…….

……. ja, kanskje til og med bidra til en følelse av skam……

……..hvis vi finner ut at vi ønsker å gå tilbake på det vi en gang uttalte så skråsikkert!

 

Mange kan synes det er fristende å konfrontere oss med uttalelsen “aldri”……….

(Jeg blir sjøl fristet til det, når jeg ser at et annet menneske tilsynelatende endre oppfatning fra den ene dagen til den andre…….

…….for så å gå fram og tilbake –  gang på gang!)

 

Det du føler AKKURAT der og da……..

…….behøver slett ikke være slik du føler det om noen dager……

…….eller om noen måneder.

 

Det er “farlig” å bli for “skråsikker” hver gang man lar seg overmanne av situasjoner og følelser…….

 

Akkurat DET vet jeg ganske mye om…….

 

……..av en eller annen merkelig grunn!!

 

 

 

 

 

8 kommentarer
    1. Ja det er sant..man burde kanskje være flinkere til å si…akkurat nå er du….for ja..det er jo sånn du føler der og da…Tenk hvor vi sjonglerte føler når man var ung! Fra den ene dagen dypt forelsket og til den andre hvor man hater…hihihi..Mye tanker du satte i gang nå ja…hihih

    2. Flott innlegg… jeg kan også være slik. Kan vel si at jeg ikke helt forstår meg selv på akkurat på det punktet… Men så er jeg jo ikke så flink på det kjærlighetsgreiene heller må jeg innrømme…… hihi

    3. Mye som er med på å påvirke følelsene…så det er lett å forandre mening underveis.. Men det gjelder å holde hodet litt kaldt og tenke igjennom ting en gang eller to ekstra før man tar viktige avgjørelser i alle fall.. men man kan uansett se i ettertid at det ble “feil”.. Noen sjanser må man ta.. men ikke være for rask… :))

    4. Ja, det er kanskje viktig også å ikke alltid måtte SI alt man tenker, nettopp fordi det skifter så fort. Det er lov å FØLE, men mulig lurt å holde NOE inni seg litt innimellom. Her snakker jeg om MEG altså 🙂 Ikke deg. Jeg hadde lett for før å slenge fort ut når jeg var såret og FØLTE en hel masse… Ting som var vanskelig å ta tilbake. Men er den man møter litt klok, så vet denne også at man er mennesker begge to, og tåler litt begge veier 🙂

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg er visst ikke ferdig med puberteten enda jeg! Ja, stor forskjell om man sier “Akkurat nå” – for da er det antagelig ikke slik at skilsmissen eller bruddet er helt nært forestående…..;)

    6. annebe: Viktig å si fra om man føler at man blir tråkket på – i alle fall hvis det er noe som stadig gjentar seg…men også viktig å si fra på en ok måte. Jeg klarer ikke alltid det. Jeg tar sats…og sier i fra i fullt sinne, fordi jeg har hatt en tendens til å være litt for ettergivende – særlig overfor folk jeg har syntes synd på – av en eller annen grunn.

    7. frodith: Har man vært lenge i et forhold, så har man gjrne opparbeidet såpass trygghet at man er litt herdet overfor angrep. Men : enkelte ganger kan man si så stygge ting at de etterlater sår som det kan ta tid å hele. Skjer dette gang på gang, så blir mye av tilliten ødelagt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg