“Det er alt dætta du SKRIV’ som er det verste!”

 

Nå i hælja er je på besøk åt a’ mor i Ælvrom.

 

Neste hælj har a’ mor bursdan sin. Da blir a’ 87 år.

Je jobber da, så da vart det bursdassbesøk denna hælja i stælla førr.

 

A’ mor har støtt vøri ei aktiv og sprek dame.

Ho er gla’ ti å væra ute i natturn, og ivrig tel å gå tur.

Je merkjer knapt at a’ er såpass gøtt vaksin som a’ er.

 

I dag vart det en ganske lang runde. Vi var både neom Glomma og en tur tel skogs.

 

Dætta er hovedinngangen tel “Farmorhuset”.

 

Der bodde besteforeldra mine da je voks opp. 

 

Det var tippoldefar min som fekk sætt opp denna sveitservillaen. Det var rundt 1870.

 

Nå bor niesa mi med fammilje der!

 

Blåbærstælle’ mitt da je var lita.

 

Det er på furumo’n rætt ve garn.

 

Je syntes det var så digert den gongen………..

……. og nå er det bære en liten skogtapp…….

 

 

Det har vøri mye regn i det siste, og havreåker’n står utrøske’ neppå jorde’…….

Det har bynt å spire og gro førr andre gong i år……

Litt kjett –  me’ tanke på avlinga……

 

 

A mor i “Långa kliv” gjennom havreåker’n.

 

“Pass deg førr møkka , Kari !” , sa a’ da vi kom åt ei dynge med rævmøkk….

 

Men………

……da hadde je alt tråkå oppi…….

….. førr akkurat da var je så opptatt me’ å ta bilde tå no’ anna!

 

Vi tok ei lita pause ne’ ve ælva. 

 

A’ mor hadde me’ hemstrikke’ sammenleggbare sitta-underlag i freske farver!

 

 

“Oppfinner’n” med eget produkt! 

 

 

Me’ Glomma i bakgrunn’……..

 

 

Og tel slutt MÅTTE vi jo ta en “Selfie”!

 

Karidansen : “Je har lyst tel å legga det ut på bloggen min, asså!”

Mor : “Ja, det får du nå bære gjøra.

Det er itte BILDA du legg ut som er det værste!

 

Det er alt detta du SKRIV!!!”

 

30 kommentarer
    1. Hehe.. herlig kommentar.. ! Så koselig å være på tur med mammaen sin i slike fine omgivelser.. som du har et forhold til.. Flott mor og flott datter … <3<3

    2. Oj, litt rørende. Hun leser bloggen din da? Det er nok en ganske annen tid i dag enn slik det har vært for mor di. Hun virker som en tøff og herlig dame. Så fine strikkeunderlag. Fint bilde av henne og fint bilde av dere begge. Og et veldig fint innlegg <3.

    3. Hahaha..ja..jeg syns jeg hører henne…Så sprek og herlig moren din ser ut..Skulle ønske jeg hadde hatt min mor i live..særlig når jeg ser dine bilder…Ser jo så koselig ut.. flotte bilder av mor og datter!!

    4. Så flotte sitteunderlag, og så sprek mor du har! Fine bilder og koselig å gå på steder med barndomsminner! <3 Ja, det står igjen det meste av korn mange steder, så nå trengs det sol og vind! Resten av landet har jo flott vær, så nå må det snart bli Østlandet sin tur!

    5. så greit mamma du har, ønsker jeg henne god helse og minst 100år på denne verden 🙂
      ååå ja… ta en tur nær Glomma er veldig avslappende synes jeg 🙂

    6. Herlig innlegg på dialekt, flotte sitteunderlag og me`a mor sjøl. Herlig å kunne være sånn i form i den alderen. Hils og gratuler med burdagen. Koselig å se henne her på blogg og lese ordene du skriver til. Min mamma har samme alder og hun er også i farten heldigvis.

    7. For et skjønt innlegg:) Hun er nå grei som lar deg legge ut bilder, og tar av meg hatten for den sprekingen der…..
      Kjenner meg godt igjen i det din mor sier med tanke på min egen. Får alltid høre det ” du må ikkje skrive nokke om meg…” Så jeg prøver å tenke meg bitte litt om når jeg tar min mor med i et innlegg….. Men det er jo bare fordi vi er så glad i de….:)

    8. maiken: Takk! Jeg skriver ikke noe negativt om mora mi på bloggen. Hun har ikke internett, så hun leser ikke bloggen min regelmessig. Jeg er jo ganske åpnehjertig i blant og har gjort mine “feilskjær”, så det er mer det hun sikter til! 😉

    9. BforB: Tusen takk! Ja, hun er tøff og veldig oppegående både fysisk og mentalt. Hun har bare internett via mobil, så hun leser ikke bloggen jevnlig – bare når hun har besøk av folk med nettbrett eller pc og mobilt bredbånd. 😉

    10. Hehehehe! Her må dattera alltid “godkjenne”, det vil stort sett legge ned veto mot, alt som omhandler henne på “den pinlige bloggen”, som hun kaller den. Morsomme er dom!

    11. utfordret.blogg.no: Vi godtar nok mindre av foreldre enn av andre nesten uansett hvilken alder vi er i – foreldre skal liksom være “perfekte”…….ikke “pinlige”! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg