“Den Go’e Stønna”……..og om å gi litt slipp på det som er utenfor rekkevidde……

 

Noen vil kanskje kalle det “Kvalitetstid”?

 

“Den Go’e Stønna” kan jo være så mangt……

 

Hvis jeg skal avgrense det litt…..

…..og se det i sammenheng med det å være i et parforhold……

…..så er nok gjerne “Den Go’e Stønna” for mitt vedkommende det å føle at jeg har den andres udelte oppmerksomhet (og han min).

 

At mobiler, pc’er og annen “støy” er lagt vekk for ei kort eller litt lengre stund…….

At vi kan snakke sammen, gå en tur sammen (gjerne også UTEN å snakke)………

………..lage til et godt måltid og nyte det sammen…..

(Det kan være VEL så trivelig som å gå på restaurant synes jeg!)

……….kose med hverandre eller gi hverandre en god massasje……..

……… eller sitte lettere henslengt i sofaen og bare “sløve” sammen………….

……… uten stadig å bli avbrutt av NOE eller NOEN……..

 

Rett og slett kunne stenge omverdenen litt ute – slippe å måtte ta hensyn til andre………

…..bare NYTE tosomheten på ulike vis!

 

Disse stundene trenger ikke vare så lenge av gangen……

 

Av og til kan faktisk noen få sekunder eller minutter være nok……

……..i form av en god klem, et varmt blikk eller en omfavnelse!

 

Andre ganger kan det kanskje være snakk om noen timer…….

………med sammenhengende “Du og jeg og vi to – tid”………

 

For meg er sånne øyeblikk mye av LIMET i et parforhold….

Det å vise hverandre at man betyr noe helt spesielt…….

…..at man er VIKTIG for hverandre……

…..og at begge ønsker/er i stand til å skjerme og ta vare på slike stunder…….

 

Kort sagt : Verne om KJÆRESTE – biten i forholdet og gå inn for å beholde NOE av gløden og gnisten sjøl etter flere år. Ellers blir det fort slik at man BARE blir et “arbeidsteam” som skal få en travel hverdag til å gå i hop på best mulig måte.

 

Når man er blitt “Godt voksen” og ikke har felles barn å ta vare på – ja da er disse stundene kanskje ENDA viktigere – fordi man ikke har noen familiehistorie sammen.

 

Det er først de siste åra jeg har skjønt hvor viktig dette med “Den Go’e stønna” er for meg…….

Hva jeg har savnet mest og ønsket MER av i forholdene mine……….

…….og nå er jeg i stand til å sette ord på det også!

 

De siste månedene har jeg blitt ganske godt kjent med en trivelig kar som jeg kommuniserer veldig godt med.

Vi har aldri møttes, men begge har gitt uttrykk for at vi godt kunne ha tenkt oss nettopp det……

 

Så er det jo gjerne slik at det ofte ER andre hensyn å ta……..

…….og noen har flere og viktigere hensyn å ta enn andre…….

 

Jeg har veldig lyst til å treffe denne mannen………

…….og jeg ble opprømt og glad da det for litt siden så ut til å kunne bli en realitet……

 

Men…….

…..så skjedde det ting som gjorde at jeg innså at omstendighetene rundt dette mulige møtet var slike………….

…..at sannsynligheten for at vi fikk til “Den Go’e stønna” var ytterst små.

 

I en “Bli Kjent”- fase er disse stundene kanskje ekstra viktige! De er med på å bygge opp tillit og trygghet, fordi man SER og FØLER at det er faktisk er MULIG å få til slike stunder sammen med den andre!

 

Det ville sannsynligvis ikke ha blitt slik at dette møtet hadde bygget opp under det gode som har utviklet seg gjennom de siste ukene og månedene….

Det ville ganske sannsynlig bare ha blitt ei hektisk stund –  og et raskt farvel…..

Og så hadde jeg kanskje blitt sittende igjen med en følelse av tomhet……….

……og skuffelse………..

……over at noe jeg hadde gledet meg til og ventet på….

……ble veldig annerledes og amputert…….

……og ganske så langt fra det koselige møtet vi sammen hadde drømt og fablet om…………..

 

FORNUFTEN min ville trolig ha sagt at dette slett ikke handlet om at jeg ikke betydde noe eller om hvor godt han likte meg……..

………… men mest om ting han ikke hadde særlig mulighet til å styre!

 

Av og til er like fullt FØLELSER sterkere enn FORNUFT…….

….men følelser er aldri FEIL….de bare ER… 

Vi klarer ikke å fornekte dem!  

De må bare aksepteres ;  men ikke nødvendigvis DYRKES til enhver tid!

 

Jeg ga uttrykk for NOEN av disse tankene til ham……..

Han innså nok også at omstendighetene var slike at det var best at vi utsatte møtet…….

 

Det er ikke noe “snusk” ved den kontakten vi har hatt……..

Det er ingen lyssky, “skitten” affære der noen blir bedratt eller sveket…………

Jeg har all grunn til å tro at dette er en kar som er av et “solid kaliber”!

 

Men….det er noen viktige hensyn å ta!

 

Noen ganger må man bare innse at tida ikke er inne…….

Ting må legges litt på is……

 

 

Det betyr ikke at jeg ikke syntes at det var litt leit med det samme…………….

………….for jeg hadde jo så lyst til å møte ham –  og bli litt bedre kjent med ham!

 

Det betyr heller ikke at jeg ikke kan tenke :

“Hvorfor kan det ikke bare legge seg til rette på en GOD måte – og være litt ENKELT???”

 

Men noen ganger må man bare akseptere det som er.

Være tålmodig og bevisst på ikke å ha for mye fokus (eller bruke så mye energi på) det som i øyeblikket ikke er mulig.

 

 

Jeg er glad for at jeg våget å gi uttrykk for det jeg følte……

…..at jeg tok sjansen på å virke “kravstor”……..og “vanskelig”…..

 

Skal det være håp om at noe skal kunne funke på sikt, så må man være ærlig og si det man føler i stedet for å “Please” eller prøve å gjøre seg til noe annet enn det man er!

 

 

 

 

Denne kattemaska fikk jeg med meg hjem etter forrige “Female Mastery” – kurs hos Fay i Sandvika i  juni.

(Jeg skal på den siste samlinga neste helg!. Hotellrom er bestilt – og jeg gleder meg til nok et NESTEN bare “Just For Fun” – avbrekk. Jeg har hatt lite ferie i sommer ,og nå har det vært tett med vakter ei stund!)

 

Det som er skrevet med kraftig tusj, er det jeg har skrevet om meg sjøl.

Det som er skrevet med lysere tusj, er det de andre deltagerne supplerte med etterpå.

 

“Den Feminine”, “Den Fargerike”, “Den Kunstneriske” og “Den Modige” var ,blant annet, ord de andre brukte om meg……

 

(Vi skulle sjølsagt bare komme med positive uttalelser. Vi skulle jo BYGGE hverandre OPP  – ikke BRYTE NED!!)

Jeg hadde vel ikke kommet på akkurat disse tingene sjøl.

 

Jeg vil jo gjerne bli oppfattet som litt MODIG da…………

……….sjøl om jeg ofte kjenner på både frykt, engstelse og sug i magen!

 

 

 

6 kommentarer
    1. Håper du får et fint kurs hos Fay igjen da. :-)Og at det blir klart og rett tid for at du kan treffe den fine karen. Det høres ut som det kan bli fint den dagen det skjer 🙂

    2. Mange flotte og tenksomme og lengtende kommentarer 🙂 Jeg håper du finner dine gode stunder, i et samspill med en selvstendig og omtenksom sjel som deler mange av dine tanker 🙂 Lykke til 🙂 ,, og du er modig 🙂 Det er modig å kjenne på sine innerste tanker og følelser, og dele de med andre 🙂 Tusen takk 🙂

    3. Et nydelig innlegg… den goe stønna er så viktig! Vi prøver å være møe flinke til å nyte hverandre ved å sitte stille inntil, gå en tur, eller ligge på armen og prate! Håper du blir super-modig! Klem <3

    4. dedicat: Tusen takk for hyggelig kommentar. Ja, jeg er temmelig sikker på at jeg en dag finner en jeg klarer å få til det samspillet med. Trygghet og balanse mellom nærhet og tid sammen – og noen “Selvstendige” rom hver for seg! 🙂

    5. frodith: Det tror jeg absolutt det kan bli, men tida er ikke der nå. Det går greit – for jeg er ganske bevisst på at jeg ikke skal sette meg i venteboksen og ha veldig mye fokus på dette slik ståa er akkurat nå. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg