“Er du forelsket?” (Om å føle seg “invadert”)

 

 

Noen ganger har jeg fått dette spørsmålet…..

Gjerne fra noen som tror de “ser” litt ekstra……….

…………….på den ene eller den andre måten………

 

Ofte har det stemt……..

……for man blir gjerne litt fjern og drømmende når man har det slik….

Litt i sin egen boble……………

………..og i en annen verden…….

 

Det er bare det……..

…….at jeg sjøl vil bestemme HVA og til HVEM jeg ønsker å fortelle om denne følelsen…….

……. og disse gode tankene…….

……..som muligens bare har kommet så langt som til et bittelite………………..

…….”kanskje”?

 

Jeg er på mange måter veldig åpen av natur………….

…………men jeg har også mine grenser.

 

Føler jeg at noen spør bare for å få stilt nysgjerrigheten sin og “grafse”, da blir jeg unnvikende og lite meddelsom.

 

Begge mine to eldste unger er nå etablert i forhold.

 

Den eldste sønnen giftet seg jo i går…..

………….og dattera har nettopp blitt samboer med sin kjæreste.

 

Jeg har IKKE vært den som har brakt “Nyheten” om disse forholdene videre når jeg har fått vite om dem.

Det har jeg overlatt til hovedpersonene sjøl.

 

Det var først og fremst DEM og DERES forhold det gjaldt – og alle andre som måtte føle behov for å bli “oppdatert”, fikk bare vente med å få stilt sin eventuelle nysgjerrighet …… 

……..tenkte jeg.

 

 

At DISSE to har funnet tonen er ikke lenger NOEN hemmelighet……..

 

Her er de i gang med “Brude-swingen”…..

…..og det gikk så “fort i swinga” at det var vanskelig å få tatt tydelige bilder med mobilen! (Men jeg synes det ble litt fin effekt og “Liv” i bildene av det!)

 

Jeg har opplevd å føle meg “kastet” inn i forhold jeg ikke har vært helt klar for, fordi mennene tilsynelatende har hatt behov for å “Vise fram dama si”, eller fordi det har dukket opp nysgjerrige venner/slektninger som vil hilse på så fort de har ant at det har vært ” noe på gang”!

Kanskje kan det faktisk være sjalusi eller misunnelse som er “drivkraften” til å få vite mest mulig om andres “kjæresterier”???

 

Da jeg nylig var på Arthur Findlay College, fikk jeg et spørsmål om det var en mann på vei inn i livet mitt.

Det var nemlig en person som sa at hun “ante” en mann som “befant seg i auraen min”.

Jeg hadde først ikke lyst til å svare. Jeg følte meg overrumplet, og ble noe irritert.

 

Vedkommende ga seg ikke!

Så sa jeg at jeg hadde en del kontakt med en mann, men at det i dag lå på et vennskapelig plan. Jeg sa også at jeg ikke visste om dette var noe som kunne utvikle seg til noe mer på sikt.

Senere i uka ville den samme personen vite hvor denne mannen bodde!!!

Hun tok ikke et nei for et nei i første omgang……

DA satte jeg foten ned :
 

Kardansen : “Det VIL jeg ikke svare på. Nå føler jeg at du invaderer meg, og jeg skjønner ikke hvilken “nytteverdi” det har for deg å få rede på det?

Vedkommende svarte at hun hadde da ingen interesse av å gi disse opplysningene videre, så det gjorde da vel ingen ting om jeg sa DET i det minste…..?

Men……..hun fikk ikke vite noe om mannens bosted!!

For :  Hva SKULLE hun med en slik opplysning –  annet enn å få utløp for sin nysgjerrighet?

 

Jeg har mange ganger invadert andre med utidige spørsmål……

Det er en lei uvane, som kan skape mer avstand enn tillit.

Det blir det vi kaller “Å rekkje småtarmer”!

 

Jeg kan fortsatt ha nysgjerrige, invaderende spørsmål på tunga, og noen ganger plumper jeg ut i det.

Det er viktig å spørre seg sjøl :

“Stiller jeg dette spørsmålet KUN for å tilfredsstille min egen nysgjerrighet, eller er det omtanken for den andre som hovedsakelig er drivkraften min?”

Jeg VET jo hvor irritert jeg blir når andre opptrer som påhengende igler som prøver å “invadere” meg i form av nysgjerrige, påtrengende spørsmål. Derfor har jeg nok blitt noenlunde bevisst på å besinne meg når jeg kjenner at nysgjerrigheta begynner å gjøre seg gjeldende hos meg….

 

Hvem har du lyst til å betro deg til?

 

Er det den som fyrer løs det ene “gravende” spørsmålet etter det andre, eller er det den rolige, lyttende som bare stiller støttende spørsmål – UTEN å trenge seg på??

 

Svarer sier seg vel sjøl??

 

 

 

18 kommentarer
    1. Som oftest er jeg veldig lite nysgjerrig på EGNE vegne…altså å grafse for å få VITE. Jeg spør kanskje noen ganger , men som oftest for å glede med den det gjelder. Men oftest venter jeg til folk sier ting selv. Og pga jeg ikke er så frampå så har jeg vel fått en del betroelser også, og jeg holder TETT 🙂 Skjønner godt du sa fra NEI, om den episoden du sa 🙂

    2. Nysgjerrigheten kjenner ingen grenser noen ganger. Selv er jeg også nysgjerrig, men jeg ønsker ikke å innvadere noen, så ofte lar jeg være å stille spørsmål. Og faktisk har jeg fått høre at jeg tydelig ikke er så interessert, siden jeg ikke spør og graver. Vet ikke helt hva som er best og verst jeg? Men det er en hårfin balansegang også, egentlig. Stiller jeg spørsmål, og sanser at vedkommende kanskje ikke er interessert i å svare, så pleier jeg å legge til at jeg må ikke ha et svar, at jeg bare er ufyselig nysgjerrig 😉
      Fine bilder med fart i, av brudeparet <3

    3. Ja..svarte sier seg selv..og først; Gratulerer med sønnen! Så hyggelig, og håper dere hadde en flotters kveld! og så bra av deg og si fra når man føler at folk går over grensen…Det er jo ille når folk er så nysgjerrige at de spør om ting de ikke har noe med…Så enig med deg!

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! Ja, og når noen signaliserer at man har “Trådt over” – DA bør man i alle fall ta hintet i stedet for bare å fortsette med å mase! 😉

    5. Eva: Takk! Jeg har aldri opplevd deg som ufyselig nysgjerrig, og jeg har jo møtt deg noen ganger! Jeg synes pågående nysgjerrighet er mye verre enn at noen virker litt forsiktige. Men – det å spørre om “Nøytrale” ting er jo en måte å innlede en samtale på! Hvis noen ALDRI stiller meg et eneste spørsmål, så kan jeg nok føle at det beror på manglende interesse.

    6. frodith: Ja, du er en person det er veldig lett å betro seg til, for du har en lett og forsiktig energi samtidig som du er ganske utadvendt i væremåte. Ja, jeg ville ha sagt “Nei” igjen om jeg hadde blitt spurt om det samme.

    7. nei en skal ikke svare på alt en blir spurt om,ikke alt behøver å komme ut ,iallefall ikke når ting er uklare for seg selv og ,så bare sett ned foten du :)) vakkert brudepar foresten,og ja det ble et fint bilde av brudevalsen

    8. Ikke lett å møte mennesker som helt mangler helt interesse for oss heller! Men ikke alt trenger vi å fortelle. Jeg blir litt redd sånne spørresyke jeg!

    9. Det å være nysgjerrig kan vel være både negativt og positivt, men jeg er helt enig i at vi må selv få sette grense for hva vi vil svare på og utlevere. Men ja, jeg er nok en smule nysgjerrig i møte med nye mennesker, vil gjerne vite mest mulig for å bli bedre kjent.
      Ser ut som det var et kjempeflott selskap, og så artig med brudeswinge <3

    10. GTduA: Ja, det var en fin variant av brudevals! 🙂 Det er greit å stille noen spørsmål, og vise interesse for nye mennesker. Vi skal jo ikke være alt for hysteriske heller. Men – det er stor forskjell på vennlig interesse og intens utspørring/grafsing! 🙂

    11. fruensvilje: Nå er jo ikke dette en person det r sikkert at jeg ser igjen, og uansett ville jeg ikke ha svart på flere spørsmål av samme sorten. 🙂

    12. Svaret gir seg sjøl ja. Og eieren av opplysningene er den som styrer. Det er i grunn fryktelig mye en ikke trenger å vite. Har jeg funnet ut.
      Gratulerer med vel overstått helg :).

    13. Jeg er ekstremt nysgjerrig, men jeg har så respekt for andres privatliv at jeg velger å ikke spørre om alt jeg lurer på. Jeg tenker at jeg ikke vil at andre skal spørre meg om det ene og det andre, og da skal heller ikke jeg gjøre det.
      Som svar på spørsmålet ditt… I utgangspunktet ville det være naturlig å betro seg en viss grad til den lyttende personen. Ikke alltid det er rett heller, noe jeg fikk erfare da denne personen plaprer villig om det jeg hadde fortalt.
      Gratulerer med brudeparet 😊

    14. BforB: Det som er kunsten er å si nei med tyngde – uten å virke sint eller sur! Men – om noen blir sure eller føler seg avvist, så er det jo deres problem. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg