Om å skrinlegge drømmer…………

 

 

Av og til kan vi ønske oss noe – og tro at det er til det beste for oss.

Det kan f.eks være en jobb vi har søkt på………………..

…………eller en bolig vi har lyst til å kjøpe………

 

I fjor vår tenkte jeg seriøst på å kjøpe tomt og bygge hus….

Jeg kjørte rundt omkring i distriktet og lette etter tomt…..

Mora mi tegnet hus med utgangspunkt i ei hustegning i et byggefirma.

 

Fasade på huset “mitt”! 97 kvadrat grunnflate og 11/2 etasje. 

(For stort for ei enslig dame….. tenker jeg i etterkant…….)

 

 

Jeg var skikkelig oppglødd!! Jeg har aldri hatt mulighet til å pusse opp så mye i et hus.

Økonomien var slik…….

…… at der jeg har bodd det meste av mitt voksne liv………….

…….var det ikke rom for så mye annen form for oppussing enn maling, bortsett fra at et lite bad ble pusset opp helt fra grunnen av.

Drømmen har derfor vært å få mulighet til innrede en egen bolig, og SÆRLIG det med å få et koselig og praktisk kjøkken etter min smak.

 


Dette er kjøkkenet jeg hadde der jeg bodde før.

Det var fra 1969 –  da huset ble bygd. Det eneste som ble gjort av oppussing var at jeg malte om skapdørene og skiftet benkeplater på 90-tallet.

(Det var da “alle” skulle ha “Rødmjelde” – eller hva fargen het – på skapdører eller vegger!)

Denne “skapdøra” av voksduk, “krokskruer” og skaftet av et 17.mai flagg……

……. lagde jeg etter at skapdøra under kjøkkenbenken kollapset helt under konfirmasjonen til minstemann….

 

Mer spesielt enn vakkert vil jeg si, men det var jo bare ett og et halvt år før jeg flyttet, og hele rommet sto nærmest til nedfalls….

 

Kjøkkenet ble revet ganske fort etter at jeg flyttet. Det var vannskade i gulvet. Det ga etter når vi gikk på det.  “Stuss’ligstuggun” vil jeg kalle det…….

(Men STUA var forresten ganske koselig, bortsett fra at det var vannskade i taket! HA -HA!!)

 

Sjøl om jeg tøyser med det, kjenner jeg faktisk at det kommer en klump i halsen og en liten tåre i øyekroken når jeg ser på disse bildene…..

….. men det er godt å vite at ungdommene har både evne, vilje og økonomisk mulighet til å få til noe bra der med tida……  

 

Jeg er ikke slik at jeg trenger å ha LUKSUSKJØKKEN med kjempedyr, fancy innredning.

IKEA – kjøkken duger så absolutt for meg. Derfor sprang jeg mye på IKEA i fjor vår også – med stjerner i aua og tommestokk i ryggsekk-veska!

 

Men……jeg fant aldri noen tomt. De jeg hadde lyst på, var for dyre……

….. og de som var “Innafor budsjettet” lå gjerne langt uttafor allfarvei.

Jeg hadde (og har) absolutt ikke råd til å bygge hus på ei tomt som koster 1 million!!

 

I dag er jeg SJELEGLAD for at det ikke ble noe av bygginga!

 

Jeg har det mye bedre slik det ble – med leid husrom og få forpliktelser!

 

Nye hus er jo fine, funksjonelle og delikate……

……men litt “Sjelløse” og “Sterile” synes jeg vel egentlig……
 

Ei venninne sa til meg : “Jeg ser for meg deg i et gammelt hus, jeg Kari”!

Det er jo det jeg bor i nå da. Det er bygd på 1600 – tallet!

Jeg er veldig glad i vinduene og vinduskarmene her. Det er plass til mye pynt i så djupe karmer!!

Jeg har vist dem før, men litt reprise gjør vel ingen ting?

 


Det ene kjøkkenvinduet……


Stuevinduet mot “parken”.

(Ikke så godt lys på bildene jeg tok nå i sted, men det får ikke hjelpe!)

 


Bjørkeskathollet mitt.

 

Søstra mi og jeg fikk hvert vårt av mor og far da vi var unger. 

Da jeg var og så på denne leiligheten, tenkte jeg at jeg eventuelt skulle ha skathollet på denne plassen…….

Det passet på centimeteren!

Gulvet her er så skakt at skathollet står helt skjevt, men det synes jeg bare er litt “Sjarmerende”; så jeg har ikke gjort noe for å “Rette opp det skjeve inntrykket”!
 

Egentlig er jeg veldig tiltrukket av gamle hus, og jeg sluker sånne blader som “Lev Landlig” når jeg kommer over dem…….

Men…….

…….jeg vet jo at det ikke er så lurt å kjøpe et gammelt hus og begynne å pusse opp når man ikke har all verdens kunnskap. 


Det kan fort bli myyyyye dyrere enn å bygge nytt!

Det er vel helst “Siste finish” med farger og interiør som er “Min greie og interesse”.

Mora mi var helt oppgitt over meg da jeg fablet om hus :

 “Det nytter itte å BYNE me’ farva på vegga –  hell å slags gølv’n vil ha, Kari!”

 

Det bygningstekniske har jeg nemlig sørgelig lite greie på, så jeg måtte ha hatt håndverkere og fagfolk til å gjøre omtrent alt…………….

Så….

…… KANSKJE er det best å skrinlegge hele greia?

 

Det er ikke alle drømmer som bør realiseres……..

De kan koste for mye – både rent økonomisk og på andre måter!

En må føle at drømmen er VERDT det en kanskje må forsake ellers!

 

 

 

12 kommentarer
    1. Man skal aldri forkaste en drøm fordi man i øyeblikket ikke tror på den. Bygg videre på drømmen rom for rom så om det en dag blir mulig så hsr du planen klar. Drømmer holder oss levende og tar vi bort de så blir det lite igjen. Vi har 30cm vinduskarmer så jeg er enig med deg.

    2. Drømmer er heldigvis gratis, og som du sier, ikke alle bør realiseres…
      Men uforutsette ting kan skje og du skal ikke helt lukke døren din for drømmen, synes jeg. Og kommer du i bedre økonomiske tider enn nå, håper jeg du får huset ditt, at du, om du fortsatt vil ha det, virkelig går for det….

    3. Det er bra å ha drømmer, men det er vel ikke alle som det blir noe av. Jeg tror vi trenger drømmer, eller så vil jo livet bli ganske kjedelig?

    4. suttung: Jeg har ikke forkastet den helt……men lagt den til side og jeg har skjøvet den litt vekk nå, fordi jeg ser fordelen ved å ha den friheten jeg har akkurat nå. Jeg er slik at jeg tilpasser meg ganske fort, sjøl om jeg kan reagere med å bli nærmest lammet av skrekk med en gang jeg skjønner at det står store endringer for døra. Når den første skrekken har sluppet taket, så hiver jeg meg rundt. Slik var det i fjor vår, da det skjedde ting som gjorde at flytteprosessen min ble veldig framskyndet.

    5. jeg kan være enig i att det er greit å leige og slippe forpliktelsene ved å eige,er jo en trygghet i alderdommen å eige da,men så var det dette med å kunne ta vare på eget hus når en blir gammel,og du bor jo vakkert til der du bor nå,så ja kanskje du bare skal slappe av og nyte ,og skulle huset dukke opp,ja så får du vurdere det da 🙂

    6. Husker du dreiv å lurte på huskjøp ja… men ser trivelig ut slik du bor nå..og greit å ikke ha ansvar for alt som skal gjøres :)) Lurt å ikke fokusere på at en ønsker seg ditt eller datt.. men slå seg litt til ro og kose seg der en er…

    7. fruensvilje: Ja, det er akkurat det! Nå nyter jeg det som er her – og jeg bli i hvert fall her fram til neste sommer – muligens lenger også! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg