Dårlig Dømmekraft?

 

Jeg snakket nylig med et menneske som uttrykte bekymring over min dårlige dømmekraft………..

 

Jeg har hørt det en del ganger før……..

…………..og det spretter ut noen forsvarspigger hos meg!

 

Jeg VET at det hovedsakelig er et uttrykk for omsorg.

Vedkommende har sett meg da jeg var som lengst nede, og leter nok mer eller mindre bevisst etter tegn til at det er i ferd med å “Gå litt over styr” for a’ Kari igjen!

Alle “De rare kursene” jeg går på, oppleves nok som ei varsellampe, enda jeg ikke forteller vedkommende noe særlig om den biten av livet mitt.

 

Jeg er en impulsiv sjel…….

Jeg har gjort utrolig mye dumt………….

DET kan jeg trygt si………….

…….i etterpåklokskap……..

 

MEN :

Jeg kommer GARANTERT til å fortsette å gjøre “Dumme, impulsive ting”.

Det er visst en del av min personlighet som jeg ikke makter å “Helbrede”!!

Det er ikke det samme som at jeg er “skrullete” og moden for psykiatrisk – i alle fall ikke slik jeg ser det!! (Men så har jeg jo “dårlig dømmekraft” også, da!) 

 

For et par dager siden bakte jeg brød inne hos en bruker.

Det sto en del annet på komfyren, så jeg tok den glovarme rista som sto inne i stekeovnen, satte den over utslagsvasken og velvet brødene ut av formene………….

…….rett oppå rista.

 

Det gikk som det måtte gå :

Rista “Kantret”, og det varme metallet slo opp på armen min. Kontakten mellom huden min og rista varte vel sånn ca 1/5 sekund, men det var nok til at armen min ble seende SLIK ut :

 

 

En får seg noen sår og smeller når en er rask i vendinga og har “Dårlig Dømmekraft”……..

……men en blir noen erfaringer rikere!

 

Akkurat det med å brenne seg på stekeovnen har jeg gjort mange ganger, og det bærer armene mine preg av……

 

Jeg har gjort andre ting………

……som jeg har “Brent sjela mi på”……

 

En eks-kjæreste sa en gang følgende til meg :
 

“Du e’kje tå dei enklaste……….

…….men KJEDELIG – DET e du ikkje – DET ska du ha!!”

 

Jeg vil i alle fall heller gjøre dumme ting, og få meg noen smeller……….

………… enn å bli oppfattet som kjedelig!

 

 

25 kommentarer
    1. Sånne brannsår kan være skikkelig vonde.. har fått noen i åras løp jeg også..og jeg har veeeeldig god dømmekraft…hehe…
      Jeg tenker at det å ha lyst til å gå på kurs og slike ting er et positivt “tegn”jeg da… og fint med ulike personligheter.. og det å være impulsiv kan nok ha både fordeler og bakdeler.. Kjedelig virker du ikke nei .. men tenker at du er reflektert også <3

    2. Uff..det så ikke godt ut..og jeg vet hvor vondt det kan være…ish….Er det virkelig noen som er bekymret fordi du har vært på et spennende kurs? Er jo bare positivt å ville gjøre noe med livet sitt..nei..du er nok så normal som det går an…hihih..eller kanskje jeg er litt unormal også..men det er godt det…å ikke være helt som alle andre…

    3. ..i mitt hode har da det der ingen ting med dårlig dømmekraft å gjøre – for da er vi jaggu to..og da skal de bare putte oss inn på lukka avdeling med én gang..for jøssenavn så mange rare, ubetnkesomme ting jeg har gjort i mitt liv – og fått betale dyrt for – både fysisk og psykisk..og det er en del av den frie “jeg bryr meg ikke om hva andre måtte mene” personen jeg er..og kommer så absolutt til å fortsette å gjøre mine dumme ting, hehe 😉 =P

    4. jeg tror heller ikke att du er kjedelige =) brenner meg og fleece jakkene mine på både vedovn og komfyr på kjøkkenet,tror vi er mange i den båten,men det er no litt vondt da

    5. Nei, du er slett ikke “skrullete” og moden for psykiatrisk. For hvis du er det, så har jeg også dårlig dømmekraft 😉 Og det tror jeg ikke egentlig vi har noen av oss. Vi tolker bare ting forskjellig. Alle gjør det. Uten at det behøver å være negativt.
      Så enig med deg, kjedelig trenger man ikke å være 😉

    6. annebe: Tusen takk! Jeg har i alle fall mye glede av kursene jeg går på nå, og ingen skal klare å ta fra meg den gleden. Jeg begrenser heller kontakten med de som jeg opplever som litt negative. 🙂

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Jeg gikk på noen “rare” kurs da jeg slet som verst med angst og depresjon. Sjøl om jeg kanskje ikke ville ha gått på akkurat SÅNNE kurs igjen, så var det på mange måter en hjelp til å komme seg opp igjen! Nå har jeg det stort sett veldig bra, og jeg er ikke villig til å ta i mot så mye negativt vedrørende at jeg går på kurs. Ikke deler jeg noe særlig om det heller – med de jeg opplever som negative. Jeg trenger ingens “godkjenning” for å gå på kurs! 😉

    8. Helene: Tenk så mye vi har erfart! Det skader ikke å tenke seg litt om i blant, men tenk så kjedelig hvis ingen noen gang gjorde ei aldri så lita tabbe! 😉

    9. det beste som jeg kan si her …… ingen av oss er ikke perfekt, vi alle gjør feil 🙂
      forresten, en god tips til deg og alle andre som skal lese det, på en brannsår (selvfølgelig jeg mener på en liten brannsår, fordi for alle sår som er større vi trenger å søke hjelp av en lege men det er forståelig ) du kan sette litt mentol tannkrem, den avkjøler hud og hjelper at vi føler seg bedre 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg