“Jeg orker ikke å lage middag BARE til meg sjøl!”

 

Jeg har hørt flere si dette. Jeg har også hørt mennesker si at det verste med å leve som enslig er å sitte alene ved middagsbordet.

Jeg lager meg som regel ordentlig middag sjøl om jeg spiser alene.

 

I og med at jeg stort sett bare jobber kveldsvakter (tre-fire kvelder i uka) så spiser jeg gjerne en enkel middag på jobb – ofte wokgrønnsaker med kylling eller en medbrakt omelett. Vi er tre ansatte på ei vanlig kveldsvakt.

Vi PRØVER å få til et kvarter for å spise middag sammen (I helgene spiser vi alltid sammen med brukerne), men det lar seg ikke alltid gjøre. Som oftest er det nemlig noen som kommer ut på felleskjøkkenet fordi de trenger hjelp til noe.

 

Men altså:  Når jeg har fri, og skal spise hjemme hos meg sjøl, så lager jeg meg nesten alltid ordentlig middag!

For : Jeg skal gjøre det så koselig jeg kan –  med de forutsetningene jeg har!!

Jeg dekker ikke opp ved kjøkkenbordet når jeg er alene.

DET føles litt rart!

Jeg tar heller med meg tallerkenen, og setter meg i stresslessen for å nyte måltidet der.

 


Dagens middag!


Det ble stekt hvalbiff med vårløk, hjemmelaget rotstappe, 
(av to små poteter, to skiver kålrot, meierismør, grønnsaksbuljong og raust med kvernet pepper) dampet brokkoli, solbærsyltetøy og rognebærgele.

Solbærsylteøyet har jeg laget, mens rognebærgeleen er kjøpt!

 

Jeg liker å eksperimentere litt.

Jeg HAR tyttebær i fryseren…………..

……….. men hvorfor ikke prøve solbær og rognebær i stedet??

 

Kjempegodt ble det…….

 

….og mætt vart je!!

 

 

 

14 kommentarer
    1. Må vel innrømme at når jeg har vært alene med meg selv, så har jeg ikke laget “skikkelig” middag (hva nå det er) hver dag, men da lagde jeg det jeg selv likte og hadde lyst på uten å få en eneste kommentar. Er heldigvis ikke plaga med det så ofte nå heller, for jeg har gitt klar beskjed om at klager på maten kvalifiserer til å gjøre det bedre selv.
      Det du har på tallerkenen ser jo helt fantastisk ut 🙂

    2. Så bra du lager skikkelig mat til deg selv.. kanskje enda viktigere å gjøre litt ut av maten da .. Og man sitter der man koser seg mest.. er man alene kan jo ingen si noe på det heller..hehe..

    3. Det er det beste ved å være alene, jeg kan spise hva jeg vil til middag. Og ofte blir det bare brødmat. Og gjerne enkle ting som speilegg. Dette fordi det kreves mye energi å lage en ordentlig innholdsrik middag, så det gjør jeg kun når ungene er hos meg. Når jeg er alene, blir det sjelden 🙂
      Men jeg forsøker å fryse ned rester fra de dagene vi har litt til overs fra middagen med ungene. Og da kan jeg ha det når jeg er alene 🙂
      Ser godt ut det du har på bildet her. Du er flink du, som ordner til deg selv når du er alene også 🙂

    4. Ja jeg hadde nok lagd meg middag om jeg var alene jeg også..men hadde nok hatt en rett to dager…så kunne jeg varmet opp neste dag…jeg elsker middag..altså alt av varm mat..brød har aldri vært noe for meg..Ser veldig godt ut det du har laget..selv om jeg minnes at jeg ikke liker hvalbiff..

    5. det er viktig å spise riktig mat selv om en er alene,denne middagen såg skikkelig god ut ) og hvorfor ikke lage litt stemning for seg selv også,det kan jeg like

    6. Ååå det er middagen sin det! Jeg har vel ikke lagd de største middagene når jeg er hjemme aleine, men varm mat blir det alltid! Du er flink – et eksempel til etterfølgelse <3

    7. Så flink du er 😀
      Jeg er der at jeg liker best kald mat, helst brødmat, så det er ikke så ofte jeg lager middag. Og gjør jeg det så blir det som regel noe enkelt- enkelt og godt. Eller enkelt er godt 🙂 Har jeg besøk blir det så klart oftere til at man mekker litt mat. Jeg er den eneste jeg kjenner, bortsett fra farmoren min, som helst ikke vil ha middag, men jeg spiser det så klart sammen med andre, hvis jeg lager den selv, eller andre serverer det 🙂 Middag smaker helt klart best når det ikke er jeg som har stått på kjøkkenet- jeg finnes nemlig ikke interessert i matlaging og eksperimenterer i alle fall ikke mer enn at jeg kan krydre med noe annet enn salt 😛 ha ha..

    8. Ja, det er vel ikke alle som klarer å nyte et måltid alene. Når mannen min jobbet utpå og kun var hjemme i helgene, lagde jeg middag til meg selv hver dag. Mange undret seg over at jeg gadd. Men jeg var jo sulten! Pluss at jeg kunne lage helt annen middag enn hva mannen liker!!! Fisk med pasta for eksempel! Kos deg du!

    9. Jeg lager også hjemmelaget ordentlig mat til meg selv, noen få ganger kan det bli litt lettvint og andre ganger mer forseggjort. Man finner sin måte å gjøre ting på og det viktigste er å ha det koselig i sitt eget selskap.
      Ha en flott onsdag:))

    10. hehe det samme jeg har hørt også, vanligvis hos gamle mennesker, og også jeg har hørt hos mange mennesker at noen ganger kommer til å si at de ikke lyker å drikke øl/vin alene, og også mi bestemora har sagt flere ganger at liker ikke å lage kafee bare for seg selv hehe. så hva fortelle her, antakelig vi mennesker den meste ting som kommer til å gjøre, vil gjøre mer med noen 😉

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg