Gretne, Gamle Gubber i Kassakø på Kolonialen…..

 

Jeg har en jobb hvor jeg må forholde meg til “Våre Små Søsken”.

En del av jobben er f. eks å følge på butikken for å handle inn mat eller klær.

Da er det alltid lurt å være litt “I forkant”.

Det vil si : Snakke litt om hvordan vi oppfører oss på butikken…….

………….på FORHÅND……..

 

For når vi står der med mange folk rundt oss……..

…….så er det litt vanskeligere.

Da kan vi fort bli lagt merke til på en måte vi HELST ikke vil bli lagt merke til på……..

Men : Som regel går det veldig greit!

 

Det vi IKKE har noe styring på………det er “Alle andre”  ; 

De såkalte “Normale”, som er på butikken samtidig med oss!

 

For en stund siden var jeg på butikken med en bruker……

Vedkommende oppførte seg pent og pyntelig; helt “Etter boka” – og avtalen vi hadde gjort.

 

Men :

Da vi kom i kassa, ble vi stående foran en kar som hadde stått opp med Det Gærne Beinet Først!!

Personen jeg hadde med meg var litt treg med å gå framover, så det ble ei luke mellom ham og den som sto foran.

“Følj på i køa da!”, kommer det fra Den Gretne Grinebiteren…..

Personen jeg var i følge med snudde seg, og kikket med store øyne bort på mannen…………..

……….. men gjorde som vedkommende sa.

 

Da jeg sto i kassa, og betalte for varene, kjente jeg at Grinebiteren dyttet vogna i ryggen på meg flere ganger.

Han var VIRKELIG flink til å “Følje på i køa”!

Jeg kjente at jeg reagerte med å bli stresset – og at det begynte å koke i meg!

Jeg fikk lyst til å “snafse” litt til Surpompen!

Men – i og med at jeg hadde snakket om “God Folkeskikk” på veien til butikken, fant jeg ut at jeg fikk holde kjeft.

Jeg ville ikke risikere at det ble krangel i kassa foran personen jeg hadde med meg.

 

Vi kjenner ikke historien til alle vi møter på vår vei……

Noen av dem jeg assisterer, ser ikke så “annerledes” ut ved første øyekast.

Om de da oppfører seg litt “rart”, kan de derfor bli tatt for å være frekke, eller veldig tankeløse……..

 

Og så tenker jeg :

Hvor ofte er JEG den som litt småstresset og irritabel…………?

Hvor ofte kan JEG være den som viser sure miner, eller skape litt ukoselig energi rundt meg………….

…………fordi jeg bare er opptatt av det JEG skal rekke!

 

Det skjer……..garantert!

 

Men ……da kan jeg tenke på disse episodene…….

………der JEG kjenner historien og sårbarheten til den jeg har med meg.


Jeg VET hvor lite det skal til for at verden blir uoversiktlig og skummel for dem.

DET kan igjen resultere i sinne….som egentlig handler om FRYKT!

Det er aldri DERES feil.

Det er JEG og MIN adferd (eller omgivelsene for øvrig) som er den avgjørende faktoren for hvordan dagen deres arter seg!

 

Så neste gang jeg er stresset i butikk-køen, eller andre køer……

…………og irriterer meg fordi jeg har det så innmari travelt………

…………så kan jeg fiske fram sånne episoder fra “minnebrikka” mi!!

 

 


Et lite utdrag fra Inger Hagerups dikt : “Våre små søsken”.

 

Bildet tok jeg en dag jeg satt på en benk…………

……..og tittet opp i noen furukroner………..

……..sammen med en av “Våre Små Søsken”……….

 

 

 

 

 

16 kommentarer
    1. Så flott innlegg, og ja en tankevekker… Vi er vel litt stresset alle og enhver innimellom.. og kan kanskje ty til litt dårlig folkeskikk……. Fantastisk bilde:)) Ønsker deg en fin fin dag.

    2. stavangerinmyheart: Takk! Ja, noen ganger blir jeg flau over meg sjøl – men jeg er svært sjelden ubehagelig overfor fremmede sjøl om jeg er stresset! 😉

    3. Noen har kanskje en “unnskyldning”, fordi de er litt annerledes inni seg, men er det noen bare SURE , så sier jeg fra jeg altså.. 😀

    4. slike grinebitter burde ikke gått i butikken slike dager,men ventet til humøret bedret seg,har faktisk opplevd selv att jeg har fått handlevogna stanget i beina,men jeg har da snudd meg og bare sett vedkommende i øya ,det har vært nok til att personen har trekt seg bittelitt tilbake )

    5. fruensvilje: Jeg kan formelig se gnistene som spruter ut av “Fruens” øyne. Du har et mildt og godt vesen, men jeg tror absolutt at du kan være bestemt også! 😉

    6. suttung: Antyder du at du har morderiske tendenser? Jeg føler vel ikke akkurat for å “Kaldkvæle” folk som dytter handlekurven i ryggen eller leggen min, men jeg kan tenke “Hælvetes k…” om det er en mann og “Hælvetes f….” om det er ei dame som gjør det! 😉 DER har du meg!!! 😉

    7. Ja det er så mange grinebitter som kan ødelegge en dag for alle og en hver..og kanskje spesielt de som sliter…Hva gjorde det om man ikke fulgte køen før man var helt fremme…grrrr….Jeg hadde nok sendt den mannen DET blikket…blikket som sier alt! hihihih

    8. Det er så mange av oss. Det å vise folkeskikk er så viktig, uansett. Om det overfor et barn, ungdom, voksne, eldre eller noen som er av “våre søsken”. Verdighet og respekt. Og slikt er fryktelig lett når en sjøl både har det greit og er balansert. Det er en kunst dette og tåle at vi er flere. En veldig interessant kunst :).

    9. Så nydelig skrevet – så sant – og så viktig å huske på! Ja, de er prisgitt hvordan vi andre takler, det er det ikke alle som tenker på! Det er dessuten mange grinebitere som har glemt sin gode barneoppdragelse…. knurr! Forresten – bildet er helt lekkert! 🙂

    10. det er sant at alle kan ha dårlige dager og blir litt irritarend på mennesker rund seg selv, og den ene som tenker motsatt er helt i galt. men poenget er at vi må kontrollere våre oppførseler så mye som mulig, går å angripe andre som har ingenting med våre problemer er veldig stygg og umenneskelig tror jeg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg