Om å ville ha “Noen”………….

 

 

Hvis jeg ikke trives i mitt eget selskap…….

Hvis jeg føler at jeg ikke “orker en vinter til alene”….

Hvis jeg tror at et annet menneske……….

……..skal kunne dekke mine behov………….

………..og bidra til at jeg skal føle meg “hel”………….

 

DA kan jeg lett ende opp med å ha hastverk………

…….og velge noe(n) som jeg ikke vil kunne fungere så godt sammen med…..

 

Jeg har valgt “noen” ved et par anledninger………….

Ganske forhastet og svært lite gjennomtenkt……………..

………fordi jeg har vært redd for å være alene……………..

Fordi jeg har trengt “Noen” å lene meg til…………

OG :

“Noen” har dukket opp …………..

………………….ganske så beleilig……………

i “Nødens Stund”!

 

Ja visst kan jeg kjenne på en lengsel…………

………etter noen å dra lasset sammen med………

………etter en å krype inntil om kvelden (I alle fall NOEN kvelder)………….

 

En å spise et godt måltid sammen med……….

………en å le med, gråte med , snakke med, erte og småkrangle med………….

 

Være i stillhet og pusle med hver sine ting……

……..men likevel kjenne på samhørighet……..

 

Se en god film sammen med………

……….dra på “Visekveld”, teater…………

……….eller “Ta en svingom” sammen med…………

 

En å gå tur med……..

……….. eller kanskje dra på en eksotisk reise til solfylte strøk sammen med………….

 

……….en å glede seg til å treffe igjen…………

……… etter at vi har vært fra hverandre ei stund!

 

Ja, alt dette kan jeg tenke på……..og ønske meg………

 

MEN : Absolutt ikke for enhver pris…………..

 

For :

På sikt er det ikke særlig stas å gjøre alt dette………..

……….sammen med “Noen” – eller “Hvemsomhelst”!

Det må være en spesiell en……………..

……………og en gjensidig følelse av at man er akseptert som den man faktisk………….

……………ER!

 

Det er alltid en grunn til at mennesker møtes – og velger å bli mer kjent….

Vi skal lære noe av hverandre…………..på godt og vondt.

Det som kan virke vondt, KAN vise seg å bli godt…………

………….og motsatt…….

 

Men ….totalt sett skal det føles MEST godt å gå inn i et forhold………….

………….og på sikt forplikte seg til å stå sammen med et annet menneske……………

 

………….”I Gode og Onde Dager”……………

 

Jeg har delt dette diktet før, men jeg deler det igjen……..

…… for jeg synes det beskriver hva jeg tenker om det å være i et godt parforhold……

 

DU OG JE

 

At DU er DU

og JE er JE

det vet vi

og i ny og ne

så rusler vi 

langs hver vår sti,

førr ettertanke –  egenti’

 

Så møtes stia……

……endeli’…

og DU og JE…….

kan bli tel ….

VI…..

 

Dette bildet knipset jeg med mobilen da jeg gikk tur nå nylig……

Løvetenner er da litt fine når de er blitt gråhåret også…….?

 

IGJEN :

Jeg skriver mye og ofte om dette temaet.

 

Jeg er ikke så veldig opptatt av å få tilbakemeldinger på det……..

…….. sjøl om det er hyggelig å se at du leser! 

 

 

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. De var et fint dikt <3 Og ja, du setter jo ord på tankene til både det ene og det andre 🙂 Det er godt å reflektere litt 🙂

    2. Det at du bruker litt tid på dette temaet viser vel egentlig at du gjerne vil dele livet med noen. Kanskje du ikke er skapt for et liv aleine.

    3. suttung: Ja, jeg tror du har rett, sjøl om jeg har prøvd å overbevise meg sjøl om at det SLETT ikke er tilfelle! Men altså : Ikke for enhver pris. Det er bedre å være alene – enn ensom i et parforhold.

    4. Ja løvetenner er flotte når de er grå..akkurat som oss..hihih Flott dikt! og så klart har man mange tanker om dette…det er jo noe som opptar deg! Syns det er koselig å være med på tankene dine..

    5. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk! Ja, jeg synes de avblomstrede løvetennene er flotte. Jeg har ikke så mye grått hår ennå. De synes i alle fall ikke så godt i mitt lys blonde hår.

    6. Kjempefin ny header!
      Du skriver så fint at jeg nesten skulle ønske jeg kjente på det samme, men dessverre…
      og jeg synes ikke gråhårete løvetenner er fine….:) Men undere kan jo fortsatt skje

    7. maiken: Jeg synes både gråhårede løvetenner og gråhårede “løvemenner” kan være fine jeg! Jeg er jo 54 år sjøl, så jeg innser at tidens tann gjør sitt – med både løvetenner , damer og “menner”…… 😉

    8. Det er alltid godt å lese det du skriver! Godt gjennomtenkt og kjenner meg igjen… det er ikke enkelt å finne den ene….den rette…. den som varer….. Klemmer til deg <3

    9. Margrethe: Takk!Nei, enkelt er det ikke! Vi har blitt ganske bevisste, og vi vil ikke ha noen “bare for å ha noen” mer. På en måte er jeg blitt “Mindre nøye”, for lista over “Alt” en mann “Må” være er blitt mye kortere. De få tingene som gjenstår er imidlertid svært viktige! <3

    10. jeg enig med hver eneste ord som du har skrevet her. hver forhold har sine oppturer og nedturer og små uenigheter men den som er det mest viktig er at to personer som er i et forhold har et felles mål og et ønske for å forbedre livet sitt

    11. milan: Ja, uenighet og litt irritasjon tror jeg ingen unngår hvis de velger å leve tett sammen med et annet menneske. Det som er viktig er å “Investere” i hverandre uten annen baktanke enn at man vil hverandre godt – og ønsker at det skal fungere!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg