“Klare sjøl!” ……..og om å være villig til å be om hjelp……..

 

 

Jeg er stolt…………..

Stort sett vil jeg helst “klare sjøl”……..

 

Jeg har opplevd å være langt nede…..

(Det har jeg skrevet en del om her på bloggen.)

I noen sammenhenger ble jeg da sjølmedlidende, sutrende, klamrende og manipulerende………..

………..uten at jeg egentlig var klar over hva jeg holdt på med!

 

Men altså : 

Stort sett er jeg veldig stolt og stri…………..

………….og prøver i det lengste å få til ting på egen hånd.

Da har jeg nemlig…….

………….kontrollen!

 

“Du er jo så egen at du ikke vil ta i mot hjelp. Du driver på til du stuper!”

DET var det en person som sa til meg en gang……..

 

Det er ikke lett å tilby hjelp til en person som er slik……….

Personen kan føle at andre svikter………….

…………..men det kan faktisk handle om at man ikke er i stand til å ta i mot hjelp!!

 

Hvis vi må ta i mot hjelp fra andre, må vi tillate oss å slippe kontrollen.

Vi kan ikke stå der med alle “fasitsvarene” sjøl!

Vi må være villige til å ta i mot innspill fra andre………………

 

…………….sjøl om det kanskje ikke blir AKKURAT sånn som vi (tror) vi vil ha det!

 

Det KAN faktisk bli BEDRE enn vi trodde!! 

Derfor kan det være verdt å gi det en sjanse i stedet for……….

……………å AVSKRIVE det……………

……………eller AVVISE det!

 

Det er ikke lett………

Jeg sliter med det!

Jeg vil helst gjøre ting på MIN måte……..

……….altså finne ut av det på egen hånd; og jeg blir OVERLYKKELIG når jeg klarer å løse noe UTEN å be om hjelp!

 

HURRA FOR MEG……..

…….liksom!!

 

På EN måte er det min største styrke!

Samtidig kan det også bli min største svakhet!

For : Flere hoder tenker ofte bedre enn ett!

Det er ikke alltid at jeg ser klart!


Det er kanskje når jeg er som mest sliten og/eller opprørt at jeg TROR at jeg ser klarest…….

……….men når jeg har fått ting litt på avstand har jeg ofte tenkt :
 

“Hjelpe og trøste meg!”

 

Jeg skal ikke stole blindt på andre!

Jeg har gjort DET også!

Blant annet holdt jeg på å stole litt for mye på leger som ville fore meg med antidepressiva –  og øke dosen jeg allerede gikk på!

(Jeg sluttet i stedet – mot legens anbefaling – og ble kjempedårlig!!)

 

I dag har jeg vært uten antidepressiva i 15 år (Etter å ha gått på det i 8 år).

Beroligende tabletter har jeg ikke tatt de siste seks årene!

De som trodde at jeg ikke skulle klare å komme meg i jobb igjen noen gang, fikk heldigvis ikke rett!

 

Derfor : Det ER viktig å “Tenke Sjæl” ……..også!!

Det gjelder bare å finne en sunn……….

………balanse!!

 


Dørskiltet mitt har jeg vist fram før……

……..men engelen som jeg har hengt opp over skiltet, kjøpte jeg sist jeg var i Oslo.

Den kom på plass i dag!

 

 


Jeg bor jo flott til da!

Sjøl om det ikke er jeg som eier hagen, så kan jeg nyte godt av synet – UTEN å ha noe jobb med det!


Om jeg ikke har egen hage, så kan jeg da pynte opp litt i keramikk – urna mi.

Skilpadda med den hodeløse skilpadde – babyen på ryggen ønsker også velkommen ute på trappa!

 


Litt blomsterpynt inne også.

 

Ikke “Med en enkel tulipan”, men med en gerbera (eller germini?)

Og …………litt stæsj fra “Nille”

(Ikke sponset!)

 

 

 

14 kommentarer
    1. Veldig fine omgivelser du har. Dette med å ha kontroll er nok det som gjorde at du klarte deg bedre uten antidepresiva tenker jeg. Det blir jo litt det samme her hos oss for når jeg klarer oppgaven med å kontrollere dagen vår til minste detalj da er Eli veldig rolig. Du er jo frisk så du klarer det med glans sjøl.

    2. fruensvilje: Ja, det e rveldig vakkert her – og veldig fredelig. En liten oase! Ja, en må tenke sjøl – og være lydhør overfor andres synspunkter. 🙂

    3. suttung: Ja, heldigvis klarer jeg meg sjøl, og det er en trygghet i den vissheten. Ingen har noen garanti for slikt, men en må glede seg over det så lenge det ER slik. Vi kan lytte til råd/innspill og så velge om vi vil følge dem eller ei. Det er en tøff prøve/feile – prosess det du står i. Du blir enormt bundet, men “gevinsten” (Finner ikke bedre ord) er jo stor de dagene du ser at det fungerer godt. Da er det det verdt det.

    4. Det er en gevinst som du sier for da blir også tilværelsen lettere for meg. Jeg har lagt litt bort stikkorda mine på kvelden for blogg, instagram, flickr, facebook og råemnet til hjemmesida mi tar tid og det meste gjør jeg når hun slapper av på kvelden. Må nok gå tilbake til notatene mine for da ser jeg bedre hva som ikke fungerte. Nå gjetter jeg litt. Det er ikke så lurt.

    5. Ja man må tenke selv….men noen ganger er det lurt å overlate litt til andre…så man ikke sliter seg helt ut…men man må aldri slippe taket på seg selv!! Man vet best selv! Så flott å høre at du har klart å finne en balanse…Det er viktig for å ha det bra…og så deilig å ha en såå flott hage..uten å måtte ordne den selv! DET kunne jeg også tenkt meg..hihi

    6. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, av og til er det fint å kunne NYTE – uten å måtte YTE! Ja, stort sett klarer jeg å ha en viss balanse nå tror jeg, men stolt og stri kommer jeg nok alltid til å være – til en viss grad! 😉

    7. Det er en fin balanse det å kunne både få til ting selv, og ha mot til å be om hjelp. Når det gjelder praktiske ting, som å få en hage like fin som den du kan beundre, så trenger jeg hjelp. Men er sykt dårlig til å be om det. Heldigvis er det noen som tar litt tak, og kommer og hjelper meg, uten at jeg behøver å spørre direkte 🙂 Sånt setter jeg veldig pris på 🙂
      Stolthet, det er ikke bare bare det altså 😉
      Koselig som du har pyntet. Man føler seg velkommen <3

    8. jeg tror at vi kan fortelle så mye om hva er den beste ting som vi eller noen andre kan gjøre i en bestemt situasjon, men faktisik har ikke en regel for noe slikt. kommer til å oppfatte rimelig ting er alltid den best ting, men hva egentlig mener “rimelig” i en urimelig situasjon hvor vi er, når vi kommer til å ha helse problemer. stengt i seg selv og avskaffe alle andre av seg selv er en kjempedårlig idea, men også å bli åpen over alle andre er ikke så kloke også. sannsynligvis en balanse og en tro i seg selv er den best ting og det er ikke en tillfelle bare her enn i hele vår livet

    9. milan: Ja, her som ellers – stikkordet er “balanse”. Det er viktig å klare seg mest mulig sjøl – ikke gjøre seg unødig avhengig av andre. Samtidig er det godt å ha et nettverk og et godt fellesskap med andre mennesker! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg