På besøk i en IDYLL ………innendørs……

 

I går delte jeg dette innlegget :

 

På besøk i en …..IDYLL!

 

 

Jeg lovte at jeg skulle legge ut noen bilder av inventaret i huset også!

 


Fra kjøkkenet.

 

Gulv og innredning i bjørk.

Blå vegger og hvite, lette gardiner…….

 

I love it!!! 

 

Jeg er nok svak for varme farger i innredning, men blått og hvitt er rent og vakkert på et kjøkken!

Det passer ekstra godt på et sånt sted som dette :

Et småbruk i landlige, idylliske omgivelser.

 


Fra “stua” i andre etasje. 

 

Denne loftstua var opprinnelig et stygt og stusslig rom……..

…..men nå er det altså blitt omskapt til ei vakker loftstue…………..

…..med nydelig Mjøsutsikt!

 

 


Loftstua-  sett fra den andre siden.

 

Sofaen er kjøpt på “Loppis” for 300 kr.


 

 


Flott, gammel lysestake i treverk.

 

Lysene blir ikke tent, for denne kan fort gå opp i røyk om man ikke følger med!

 

 


Dette framskapet er signert mannen i huset.

 

Han er utdannet møbelsnekker.


Det ene stuevinduet i “Finstua”. Mjøsutsikt er det HER også!

 

Dette rommet var opprinnelig to mindre rom, men ekteparet rev veggen i mellom og fikk dermed gjennomlys.

Hele fem store vinduer er det i denne stua!

Trekvite vegger blir jo litt mørke etter hvert, men når man har lyse, lette blondegardiner og mange vinduer, så blir inntrykket ganske lyst likevel!

 


Bordpynt, signert Fruen i huset!

 

Det er kanskje HUN som er aller mest opptatt av interiør……

…….og HUN er vel den som hovedsakelig har kommet med mange av ideene/forslagene til oppussingen…………..

…… men uten den nevenyttige, tålmodige Gubben, hadde hun nok slitt litt med å få gjennomført alt hun hadde satt seg i hodet!

(UTEN forkleinelse for noen, altså!)
 


Veggpynt i finstua. DENNE er kjøpt…..

……men……….

 


DENNE
(som henger i hovedgangen) har ekteparet laget SAMMEN………..

………… litt inspirert av veggpynten ovenfor.

 

Det er DET som er moro :  

Se/bli inspirert av noe som andre har laget…………….

………. og så lage sin egen vri på det!

 

 

Den siste tida før jeg overdro garden jeg hadde (Det skjedde for ett og et halvt år siden), så fablet jeg om å bygge hus.

Jeg var i kontakt med et husfirma, og mor kom med ideer til endringer på en hustype de hadde.

Jeg syntes det ble en veldig fin og praktisk planløsning på det huset…….

…..men jeg fant ut at jeg måtte skrinlegge det.

Rent økonomisk ble det en del tøffere enn det jeg hadde lyst til…….

…….og det ER mye jobb å sitte med et hus alene.

 

Jeg er ingen super-praktiker på noe vis……

Jeg klør meg i hodet, så fort det skjer noe som krever snekring eller annen form for “Handy-work”, men det er klart det går an å LÆRE hvis man bare er tilstrekkelig villig til å både å prøve…….

……..og øve!

 

Det er farger og “siste finish” som er min interesse, sjøl om jeg alltids kan svinge malerkosten og gjøre litt småtteri.

 

Uansett kan man ikke sette i gang med noe slikt i hui og hast.

Det må planlegges nøye…..

Ikke minst må man finne ei tomt på et sted der man VIRKELIG kan tenke seg å bosette seg!

Dessuten setter jeg pris på den friheten jeg har nå.

Jeg har verken egen bolig eller fast jobb.

(Jeg har gått på vikariater og ansettelse på kontrakt de siste årene.)

 

I teorien kan jeg brenne alle broer, og flytte til Kuala Lumpur på to-tre måneders varsel!

Jeg synes fordelene er større enn ulempene………… akkurat nå!

 

Men…….jeg har en liten drøm om å bo i eget hus igjen……

…….og DEN drømmen vekkes til live når jeg er på besøk på et slikt sted……..

…….sjøl om jeg ikke kan tenke meg å ha ei STOR tomt å holde i orden alene!

 

Jeg får se…….

Det er viktig å omstille seg, og være åpen for det meste…..

Kanskje blir det å leie husrom for resten av livet……..

……….enten det livet blir kort eller langt……..?

 

Eller…………

……….kanskje ikke…….?

 

 

 

14 kommentarer
    1. Her så det virkelig hjemmekoselig ut. Idyllisk og litt romantisk 🙂
      Selv er jeg veldig glad for å eie. Men er også enormt glad for at jeg ikke eier hele huset alene, men at vi er to eiere som kan dele på ting som har med huset utvendig å gjøre. Sånn ellers, så er det jo et enormt ansvar. Og man kan bli ganske matt av og til.
      Men den landlige idyllen du her presenterer, er fin å drømme om. Passer godt når man er to 🙂
      Tusen takk for visningen. Det er som du skriver, noe som kan inspirere <3

    2. ja dette var et flott hjem med mange fine detaljer,noe slikt egner seg nok best for et par,så en er to om oppgavene ) den flotte lysestaken i tre ville jeg hatt lys med batterier i,det finnes slike i handelen og ikke bare kubbelys ) da kunne det skinne fra lysestaken ) du får tipse dine venner.
      Greit å leige kan jeg tenke meg,men jammen godt å ha sitt eget når en kommer opp i årene også,du får følge magefølelsen )

    3. Ja dette så gjennomført ut og nydelig!! jeg ønsker mindre hus..trenger ikke så mye å dekorere..og det blir mer å holde orden på..og ja..alt kan læres..men vil vi lære alt!? hihi .

    4. Helt nydelig ..og idyll som du du skriver passer helt som beskrivelse.. så bilden fra ute også :))
      Vi eier jo, men det må en jo ikke for enhver pris.. og det å ha alt for mye som skal holdes vedlike er ikke bare bare.. men koser man seg med det er det jo greit :)) God helg videre<3

    5. det huset ser ut som et perfekt sted for å ta noen få dager pause av hverdagsliv, den beliggenheten er så greit. noen få ganger jeg har tenkt selv at jeg hadde likt å ta i leie på 1-2 måneder et lite hus på noe sted i Norge i fjellet ved siden av en innsjø, det hadde sikkert vært så god 🙂
      om du kan kanskje da du trenger å flytte der, 2-3 måneder er nok fin for å se og oppleve et sted 🙂 hovedsakelig på ingen måten det kan ikke bli verst 😉

    6. fruensvilje: Visste ikke at det fantes annet enn kubbelys med batterier i, jeg! Takk for tips! Ja. jeg har vel lyst til å ha noe eget igjen etter hvert, men akkurat nå er det greit som det er! 🙂

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Nei, vi trenger ikke lære ALT! 😉 Ja, enig i at det er greit at det ikke er altfor stort. Nå bor jeg på ca 80 kvadrat, men ca 20 av kvadratene er en stor “mellomgang” mellom bad og soverom. Om jeg bygger noen gang, kan jeg tenke meg 110-120 kvadrat slik at jeg hadde fått litt større stue, tre soverom (To sov og ett lite hobby/kontor), et ekstra toalett og en god bod! 🙂

    8. annebe: Ja, det er godt å slippe vedlikehold. Samtidig er husleia bare penger rett ut hver måned – og slik bygger man jo ikke opp kapital hvis man ikke klarer å spare ved siden av! 🙂

    9. milan: Du kan jo leie ei sommerhytte eller et sommerhus utenom høysesongen. Det er mange som leier ut sånt! Så må man jo finne noe som ikke koster all verden, slik at man ikke må ut med flere titusener! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg