Hvis ikke du gjør som jeg sier….så………!

 

 

Hvem har ikke brukt sånne ord i blant?

Når vi er frustrerte over unger som ikke vil høre……..

……..som trasser og viser egen vilje, ja –  da er det fort gjort å true med riset bak speilet!!

 

Men : Det kommer sjelden noe godt ut av trusler!

Det blir bare mer trass…….

 

Tydelig og vennlig grensesetting er noe helt annet enn trusler……..

……..men er vi opprørte, oppgitte og slitne, så får vi det ikke alltid til!

 

Voksne mennesker kan også bruke trusler overfor hverandre for å få i gjennom viljen sin.

Av og til er vi ikke en gang klar over at vi bedriver en form for MANIPULERING!

Vi føler bare at vi har all mulig rett på vår side…………………

 

“Hvis du ikke gjør som jeg sier…..

………… så får det konsekvenser for deg”!

 

Kanskje sier du ikke en gang HVA konsekvensene blir, for DET kan jo den du fremsier truslene overfor…………

……..sitte og lure på……..

 

Vi er bare mennesker………

…….og noen ganger tar sinnet overhånd!

Da kan vi både si og skrive ting som vi IKKE bør si eller skrive!

 

Har du skrevet et SINT brev til en annen person, så har du gitt den andre personen makt over deg!

Ja ; JEG har skrevet sinte brev – og jeg har syntes at jeg har vært i min fulle rett til å gjøre det!

(Ikke nå nylig, men det HAR altså skjedd!)

 

Sånt er ALDRI særlig klokt å gjøre!!!

 

Det samme gjelder om du har skrevet en sms med en undertone som kan oppfattes som truende!

Det står der, svart på hvitt –  og det kan bli brukt mot deg. 

I alle fall hvis du kommer med FLERE utspill av samme slag!

(Jeg TROR ikke jeg har sendt sms’er som kan virke truende, men jeg har opplevd å være mottakeren av den slags!)

 

Nylig ble jeg vitne til skittkasting på e-post.

Dette dreide seg IKKE om personer jeg kjenner på “privaten”.

Det dreide seg om personer som sto i en økonomisk konflikt, og begge ønsket å rettferdiggjøre seg sjøl overfor en kundegruppe!

Ingen av dem kom med trusler, men jeg oppfattet like fullt e-postene som nokså ufine.

Litt sånn : “Barn som sitter i sandkassa og roper “Bærsjen!” til hverandre!”

Min tillit til disse menneskene var fra før av noe frynsete………….

……… og e-postene jeg mottok, bidro til at jeg ga beskjed om at jeg ikke lenger ønsket noen som helst form for samarbeid!

 

Vi kan ha et stort ønske om å formidle vår egen “Sannhet” når vi står i en konflikt – enten den er av privat eller profesjonell karakter………

……for å rettferdiggjøre våre egne handlinger og vår egen adferd………

 

Vi vil så gjerne ha “Medhold” fra omverdenen…………..

……… men vi oppnår dessverre kanskje heller……………….

……….at det vi har sagt og gjort blir brukt mot oss!

 

 

Når Karidansen er i DENNE modusen……..

…….DA bør hun telle til ti………….

…….og ligge lavt til hun har roet seg ned et par hakk!!

 

 

14 kommentarer
    1. Ja det er nok lurt å tenke seg godt om før man skriver eller si noe i full fart når man er sint..men er jo ikke alltid så lett å tenke på det i “kampens hete” Veldig mange som ikke tenker over at skrevne ord, kan oppfattes på andre måter en du selv mener også..så man skal akte seg vel..

    2. Ja man tenker ikke alltid så lurt når en står midt oppi noe selv, selv om en vet hva en burde gjøre …eller ikke gjøre…
      Det beste er å holde andre utenfor…men man gjør jo ikke alltid det som er best, og sier man for mye blir det som du nevner ofte brukt mot oss…Det skall ikke være enkelt gitt !

    3. Hahaha – er så enig med deg! Det er lavmål med halv-offentlig skitt-kasting! Da hjelper det ikke å telle til 10….. både 20 og 30 er nødvendig! 🙂

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det skrevne ord kan lett mistolkes. Det er lettere når en hører stemme og ser mimikk, men også da kan vi tolke feil!

    5. ja.. det er sant, mennesker er ikke robots, vi kan ikke bli perfekte, og av og til vi oppfører seg på litt merkelige måter. da vi er i stand til å si noen ting som vi faktisk mener ikke. jeg vanligvis på denne tida når jeg føler at jeg er i dårlige humør, prøver å bli alene så mye som jeg kan

    6. milan: Da lar du i alle fall ikke det dårlige humøret gå ut over andre! Samtidig er det ikke bra å isolere seg over lang tid. Vi trenger også kontakt med andre mennesker! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg