Alarmen går!

 

Klokka ett i natt begynte det å ule noe vederstyggelig her!

 

Jeg hadde sittet oppe og “surret”, og var i ferd med å legge meg da spetakkelet begynte.

 

Det første jeg gjorde, var å springe inn på kjøkkenet for å sjekke om jeg hadde glemt å skru av kaffetrakter eller ovnsplater. 

 

Så skjønte jeg at det IKKE var brannalarmen.

Den har blitt utløst EN gang mens jeg har bodd her.

Det var ikke i min leilighet det var røykutvikling den gangen, men det ulte jo noe helt forferdelig.

Dessuten var det en stemme som gjentok : “Det brenner i annet rom!”

 

I og med at denne stemmen uteble, skjønte jeg etter hvert at det måtte være innbruddsalarmen.

 

Jeg sto med mobilen i handa og holdt på å ringe til husvertene. I og med at det var lokalisert til stue og kjøkken i min leilighet (og det ikke var noe tegn til røykutvikling) bestemte jeg meg imidlertid for kun å sende en sms.

Etter en drøy time tok jeg sjansen på å legge meg!

 

Da jeg våknet i dag, hadde det kommet sms fra husvertene.

Vaktselskapet hadde ringt dem rett etter at alarmen hadde blitt utløst, og varslet dem om at den hadde startet på grunn av et flyvende insekt.

Husvertene hadde ikke hørt noe til alarmen.

 

Jeg hadde ganske høy puls her ei stund……..

Hjertet dunket skikkelig hardt i brystet mitt!

Det ER ekkelt når alarmen går!!
 

Samtidig er det trygt å vite at jeg bor i et hus der sikkerheten er så godt ivaretatt!

 


Sånne lapper er det på mange av vinduene her!


Det er tydelig at systemet funker!

Verisure gjorde jobben sin, de!

 

(Innlegget er ikke sponset!)

 

 

28 kommentarer
    1. Flyvende insekter? Du bor jo på en gård med sikkert mange fluer om sommer… Det blir mange rare netter for deg i den lyse arstiden 😨

    2. Jøllebølle: Det skjedde ikke i fjor sommer, så dette måtte være et EKSTRAORDINÆRT, INNPÅSLITENT insekt!! Satser på det i alle fall. Hvis ikke gruer jeg meg til sommeren….:P

    3. Ja fy…det er ekkelt..skjønner ikke at du turde å legge deg igjen jeg da..hihih..men er pyse sånn… GODT det ikke var noe..

    4. Ikke morsomt det der. Vi har opplevd det samme i et hus vi “passet”. Stadig ringte naboene om at alarmen gikk og hver gang fikk vi beskje om at det nok var en edderkopp? Jeg ble skikkelig irritert, for det er vel mennesker den skal slå ut på eller? Håper du ikke få mer av dette.

    5. jeg tror at vi hadde her en liten “feil” om jeg kan si slik. de sensorer som vi bruker som “anti-tyveri sensorer” er en type sensor som reagerer i kombinasjonen bevegelse-varme (og insekter har ikke de varme kropper, ikke sant). de mer avanserte systemer kan gjenkjenne objekter som hunder, katter….. og da de skal ikke sende en alarm til sentralen, men jeg skal ikke gå i detaljer nå 🙂
      også, eksisterer en annen slags av sensortyper og dette er magnetiske sensorer. disse typer av sensorer vi bruker for å sikre dører og vinduer (oftest). rett og slett, de opererer på prinsipper at, hvis vi fjerner en magnet bort fra den annen eller putter noe mellom, da vi skal ha en alarm. den som kunne skje her er en innsekt mellom de to magneter. men da vi har en feil (installasjon feil) fordi insekter kan ikke være i stand til å komme inn i en situasjon hvor de kan oppstå mellom magnetene. også av og til kan skje en alarm fordi “feil på en sensor” , veldig ofte på grunn av innflytelsen av varm-kald.
      unnskyld Kari men jeg måtte skrive det hehe, jeg har jobbet litt med slike ting så ……

    6. Hmm….hørtes mistenkelig ut. Men jaja…insektene har jo begynt å våkne litt nå, og kanskje de bare ville teste alarmen før de begynner på våren 🙂 Men hvordan kan de si at det var et insekt? Var de og sjekket? Hørtes rart ut. Men godt at det gikk bra. Og like rart at ikke eierene har hørt alarmen. Men du fikk det med deg du, så da er alt bra 🙂

    7. Jeg viste ikke at sånne alarmer var så sensitive…. Tror lille hjertet mitt hadde hoppet ut igjennom halsen, hadde det vet her. Nå vet du at alarmen virker, selv om det bare var noen småtasser som utløste den!

    8. milan: Jeg har jo ikke peiling på sånt, så jeg har ingen forutsetning for å kunne vurdere det! Takk for informasjonen! 😀 Jeg håper bare at det (uansett årsak) ikke er noe som stadig vil gjenta seg, for DET blir slitsomt! 😛

    9. Bra å vite at det funker. Har selv utløst brannalarmen et par ganger, litt ivrig med steiking og oppfyring i ovnen. Fy for et rabalder, men godt å vite at det funker.

    10. Eva: Har fått noen opplysninger i kommentarfeltet her som “motsier” dette, men de sa de kunne se det via en skjerm. I alle fall registrerte de at alarmen gikk! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg