Galgenhumor……..!

 

 

For noen år siden fikk yngstemann følgende oppgave på skolen :

 

“Hvilke egenskaper ser du at du har arvet fra henholdsvis mor og far?”

 

 

“Fra mor har jeg arvet kreativiteten, at jeg er litt distre…….

……og at jeg har galgenhumor!”

(Sånn omtrent var det han hadde svart!)

 

Ja, vi har nok en del galgenhumor i min familie : “Aldri så gæli……….”

 

Vi klarer ofte å se det komiske……..

…….i det som i utgangspunktet ikke er så veeeeeeeldig morsomt……..

 

Episoden under skjedde da Karidansen var nyseparert.

I og med at Karidansen var noen år yngre enn mannen, hadde hun ikke rukket å “etablere seg” så mye som ham da de møttes…….

Hun eide en stort sett bare en “haug” med grønne planter, et kjøkkenbord og fire stoler………….

……..en bil….

……..og klær og sko!

 

Dessuten hadde hun kjøpt seg verandamøblement………av alle ting!

(DET møblementet har jeg ennå!)

 

De andre møblene hun hadde, var lånt av mor……..

…….og mor fikk dem igjen da Karidansen flyttet inn hos Sin Utkårede!

 

Flyttelasset hennes fikk derfor plass i en traktorhenger……….

 

Kjæresten kom kjørende med traktoren……..

………og hentet henne og “lasset” en marskveld for lenge, lenge, lenge siden………

 

Alt var rosenrødt……….

……..og “Hjertet mitt for deg!!!”

 

Men alt har en ende……….

…….på ett eller annet vis………

 

 

Karidansen sitter i stua……………

 

Både salong, spisestue og takbelysning har forsvunnet…….

………sammen med Gubben………

………som nettopp har flyttet……

 

Når kalenderen viser november………

……..blir det litt ekstra stusselig med bare ei stålampe midt i rommet…….

……..pluss to stresslesser, et bord og et par skap………

 

I ei stue som er på rundt 55 kvadrat, blir det da ENORMT mye tomrom……..

 

Karidansen snakker med mor i telefonen……………..

 

I løpet av samtalen, kjenner Karidansen at hun har litt luft i magen……….

…….som hun gjerne skulle ha kvittet seg med!

 

Hun trenger ikke lang betenkningstid på å “fyre løs”.

Det er jo “bare” mor som er på tråden, så da er det ikke så nøye……

………synes Karidansen!

 

Men : I og med at stua er nesten tom, så blir det VELDIG mye LYD, altså!!

 

Det er DA mor kommer med bemerkningen som Karidansen ALDRI glemmer : 

 

“Det har vørti go’ ‘akkustikk åt deg, hører je…..!”

 

DA får Karidansen ……….

 

………LATTERKRAMPE!!!

 

(Sjøl om gråten heller ikke er så langt unna……………….)

 

 

DETTE må vel være et godt eksempel på………

…….tørrvittighet……..

…….OG………

…….galgenhumor???

 

Tørrvittig, rask i replikken……..og full av galgenhumor………

DET er Mora til Karidansen, det!

(Her er hun foreviget på verandaen sin i fjor sommer! Mor var 85 år her.)

 

 

 

 

24 kommentarer
    1. Tørrvittig, galgenhumør og fantastisk herlig Karidansen 😀 Snakk om å ikke ta seg selv så høytidelig på bloggen 😀 Herlig er du <3

    2. 85 år og såååå myk! Se de bena da..jeg kan jo bare drømme om å klare det…hihih.. Ja det er koselig å tenke tilbake på sånne ting i etterkant..og le av det..Tror man må ha litt galgenhumor og le litt av seg selv.. Jeg syns jeg så deg sitte der i stua med en lampe og to stressless..hihih uff…

    3. fruensvilje: Tusen takk! Mor og jeg er nok ganske like på en del områder! Tror absolutt du er i besittelse av en god porsjon galgenhumor! Du tar i alle fall ikke deg sjøl så fryktelig høytidelig!!:D

    4. Galgenhumor kan i grunnen redde så mang en situasjon. Beundrer alle som har evnen til å komme med de kjappe replikkene 🙂 Sprek den mora di ja!

    5. Ha, ha. Det var gode egenskaper å føre videre….
      Min mor er også en av de mest galgenhumoristiske jeg vet om…, og det gjør alvorlige ting mye mindre “farlig”.
      Men jeg synes godt du kunne få beholde salongen eller spisebordmøblene….
      Herlig mamma du har forresten

    6. maiken: Takk! :DNei, det var jo hans møbler som han hadde før vi giftet oss, så selvfølgelig skulle han ha dem! Hadde ikke lyst til å ha dem heller, jeg! 😉

    7. Herlig 😀 Perfekt timing,, men vart det itte no ekko?? 😀 Minner meg om min mamma som for øvrig fyller 93 år i dag 🙂 Senil med et herlig humør og en god replikk. Men spiser litt dårlig. Her om dagen prøvde vi å få i henne kaken til kaffen, og en mann som besøkte sin kone prøvde å hjelpe til: “Nå må du spise så du blir stor og sterk, ,,” sa han. Nei, kom det kontant fra mamma.. jeg vil være lita og nett. 😀

    8. hehe ja, godt humøret og ler er, kanskje det best medisin for et langt og lykke liv 🙂 , også tror jeg at Kari i nærheten er en god ting for å bedre humøret 🙂 hehe

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg