“Den Sorte Dame”?

 

Episoden nedenfor fant sted for lenge siden. Kanskje så langt tilbake som under 2. verdenskrig.

Det var i alle fall før moren min flyttet hjemmefra.

 

 

En mørk vinterkveld er min mormor ute og går. Hun har på seg mørk, lang kåpe.

Mens mormor går der, skimter hun en skikkelse foran seg.

Plutselig snur skikkelsen seg, skvetter skikkelig, og roper :

“Den Sorte Dame!”

Så legger skikkelsen på sprang! Mormor gjenkjenner personen og roper :

“M…….(kvinnens navn) Det er bære meg – det er a’ Olea!


Det hjelper ikke. Kvinnen er vettskremt! Ikke bare har hun møtt på Den Sorte Dame…….

Damen utgir seg jammen for å være “A’ Olea” også…….

 

 

Denne episoden lo min mormor godt av i etterkant……

…… men der og da syntes hun jo det var litt leit at en annen person hadde blitt så skremt!

 

Ungdomsbilde av mormor Olea. Her er hun antagelig i begynnelsen av 20-årene.

 

Jeg synes hun var en vakker kvinne, og hun var både sterk og “rakrygget”!

Hun var utdannet lærer og praktiserte som “Lærerinne” i noen år før hun flyttet til Risberget, giftet seg og ble “gardkjerring”. 

Hun tok på seg vikarjobb som lærer ved grendeskola også etter at hun hadde fått barn.

Hun fikk sju barn, og min mor er den yngste. (Og eneste gjenlevende av søsknene.)

 

 

22 kommentarer
    1. Ser ut som en flott dame mormoren din ja..ikke så veldig skummel..hehe.. :)) Husker det var noe snakk om “Den sorte dame” da jeg var barn også…

    2. En vakker historie 🙂 Inneholdt jo både dramatikk og et snev romantikk. 🙂 Jeg fikk bare lære mine besteforeldre på min mors side å kjenne. Slekta på min fars side har jeg ikke så mye kjennskap til 🙂

    3. dedicat: Det handler om en følelse av å ha “røtter”. Jeg tror den blir viktigere for oss jo eldre vi blir! Det er sikkert litt rart ikke å ha særlig mye kjennskap til fars familie, men slik ble det, og man må akseptere det man ikke kan endre.

    4. dvergpinschere i mitt hjerte: Ja, det var hun…og humoristisk var hun også! Det trengte hun å være, for hun opplevde mye som nok var ganske belastende. 🙂

    5. Så koselig å høre noen historier fra GAMLE-dager 🙂 Fine og staselige damene før. Likner min mormor 🙂 De var nok litt mer lettskremte før, tror du ikke. Ute i mørket og langt fra ANDRE folk…Nå er det jo folk overalt man kan rope på 😀

    6. Bevares, hun må ha vært lettskremt…, for din mormor var jo en flott dame.
      Jammen bra gjort å få 7 barn, må være sterk for den jobben…..

    7. frodith: Ja, “mørten” kan være skummel, den! Tror det var mer overtro før, men vi er vel litt overtroiske nå også! Jeg tror at det er mer mellom himmel og jord enn vi aner, men jeg tror ikke “Spøkelser” er farlige. 🙂

    8. maiken: Ja, men det tok nå på for mange også. Jeg kunne aldri ha tenkt meg å bære fram sju unger! Takk for at vi har bedre muligheter til å unngå å bli uønsket gravide i dag!

    9. Husker venninnene mine var vettskremte for den sorte dame, men jeg reagerte ikke på det. Tror de hadde sett en skikkelig skummel film på kino??? Artig historie du fortalte da, men blir man redd så blir man. Ha en vakker dag! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg