Frykt er den farligste “Sjukdommen”.

 

Nylig var jeg på et sted der det var et venteværelse.

Da jeg var ferdig med det jeg skulle, og kom ut på venteværelset igjen, satt det ei dame der og leste i et blad……

Jeg syntes jeg dro kjensel på henne, men det er noen år siden jeg møtte henne sist. 

Da jeg var på vei ut av rommet, kom jeg på at jeg ville ta et bilde av et skilt. 

Jeg hadde ikke med meg kameraet, så jeg tok opp mobilen……

DA ble det liv og røre!!

– Vær så snill………åååååå…….

Damen var tydeligvis livredd! Hun holdt hendene opp foran seg , som for å beskytte seg.

NÅ kom jeg på hvor jeg hadde møtt henne tidligere.

Den gangen ba hun alle de tilstedeværende om å skru av mobilene sine fordi hun var el-overfølsom……

Dette ble sjølsagt tatt hensyn til!

 

Det var imidlertid EN ting som slo meg………

Så lenge hun ikke SÅ mobilen, var hun helt rolig……..

……..og jeg tok den først opp da jeg sto ca 4-5 meter unna henne….

De aller fleste har jo med seg mobil nå for tida……..enten i veska eller i ei lomme…….

Skal man unngå mobilstråling, kan man nesten ikke bevege seg ute blant folk…….

 

Jeg fikk et aldri så lite “Flashback”……

La meg gå drøyt ti år tilbake i tid :

 

Karidansen er på  besøk hos moren sin. Karidansen er sjuk…..VELDIG sjuk også….

Hun sliter med ekstrem utmattelse, angst og uro……..

I sin fortvilelse har hun oppsøkt mange ulike terapeuter……

Hun har fått konstatert masse allergier – og noen har hevdet at hun har el-allergi……

Hun har fått vite at hun må passe seg for stråling…..og hun har lest om alt hun må passe seg for…….

Sparepærer, for eksempel, er FY – FY!!

 

Plutselig oppdager Karidansen at mor har sparepære i ei lampe som står rett ved der Karidansen sitter!!

Hun kjenner øyeblikkelig på et sterkt ubehag….

Hun blir varm i hodet…..akkurat som terapeutene og andre el-allergikere har beskrevet for henne…….

Hun får pusteproblemer og kjenner at kvalmen begynner å bølge i henne……..

Ganske snart må hun på do for å kaste opp!

Dette fortsetter ut over kvelden. Karidansen fryser, skjelver og kaster opp!!

Hun prøver å få mor til å forstå at hun reagerer på sparepæren………

Mor vil ikke høre :

– Det er nerver, Kari …..sier hun.

– Det har blitt for mye for deg!!!!

Karidansen blir fortvilet over at mor ikke forstår…..og at mor ikke skjønner hvor farlig hun lever, når hun ukritisk setter sparepærer i lampene sine………

For Karidansen har jo lært av alle terapeutene, hun, hvor mye hun må passe seg for hvis hun skal bli frisk!!

 

 

Det finnes utvilsomt mennesker som har sterke allergier. Noen har så sterke allergier at det kan være livstruende for dem å bli eksponert for det de er mest allergiske overfor!

Noen er mer sensitive enn andre…..på alle vis….og det kan være slitsomt!!

Jeg er nok absolutt en ganske sensitiv person….på mange vis!

Jeg kjenner fort både fysisk og mentalt ubehag……

………men i dag hemmer det meg på langt nær slik det gjorde da jeg var som sjukest.

 

Kvinnen som satt på venteværelset, synes jeg oppriktig synd på. Kanskje ER hun el-overfølsom……

………men frykten hennes forsterker symptomene.

I tillegg forringer de livskvaliteten hennes ytterligere…..

Både immunforsvar og motstandskraft  blir redusert hvis et menneske lever i stadig frykt……..for frykten tar så mye krefter!!!

Det er jeg overbevist om……..

…..og det blir en ond sirkel ut av det……..

 

Dersom man jobber som terapeut eller lege tror jeg en av de viktigste oppgavene er å hjelpe klientene til å takle frykten….

…….og forstå at om de klarer det, vil det være med på å gjøre livssituasjonen enklere….

 

En ting er å være realistisk, og gi saklig informasjon så langt man kan…..

………men samtidig unngå å “Male Fanden på veggen” og skremme en følsom sjel……

……mer enn høyst nødvendig!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

34 kommentarer
    1. Ja, så sant! Frykt kan utløse enda mer angst. Og så unødvendig å “gi” pasienter diagnoser som de absolutt ikke trenger i tillegg til angst….Og spesielt når det forringer dagliglivet , er det verdt å gjøre noen tiltak…
      Men selvsagt må man holde seg unna ting som kan utgjøre liv og død som f.eks nøtteallergi (jeg har en niese som er svært allergisk for nøtter).
      Jeg innrømmer at jeg reagerer når jeg er i nærheten av høyspentmaster, blir fysisk dårlig av det, men det trenger man jo ikke utsette seg for så ofte.

    2. Kvinner har jo to hersketeknikker. Den negative og den positive. Den positive er at de er forføreriske og fristende. Den negative er at de er stakkarslige. Det høres ut som om du både har prøvd ut og blitt utsatt for den negative.
      Klart det er fristende å oppnå ting gjennom å være stakkarslig. Det er jo 100% garantert suksess. Mer fristende enn å være fristende.
      Men så klart: På et eller annet tidspunkt så bryr ikke folk seg lenger. Og da funker ikke den negative heller.
      Fra oss menns synspunkt skulle jeg ønske at dere brukte den positive litt oftere og den negative litt sjeldnere. Ha en fin kveld! 🙂

    3. Veldig bra beskrevet 🙂 Og du har helt sikkert veldig mye rett. Jeg har ikke noen personlige erfaringer med det ,, men har jo vært borti situasjoner som bekrefter dette. Og det er jo veldig godt å høre at du løfter opp egne erfaringer på denne måten og stiller sånne spørsmål 🙂

    4. Det der var utrolig bra skrevet. Det er tankens makt, den kan være sterkere enn noe annet. Jeg er veldig sensitiv for andres sinnsstemninger jeg og av og til må jeg bare koble ut, spesielt hvis jeg møter noen som er veldig negative. Man skal være forsiktig med å pålegge andre sykdommer for det kan faktisk gå riktig så ille:) Ha en fin dag fine du:) Og igjen et skikkelig fantastisk innlegg:)

    5. Ja troa har mye å si for mangt og meget.Merkelig om den damen bare reagerte på en mobiltelefon og ikke lyspærer og elektrisk varmeovn som helt sikkert var i rommet også,nei hun var nok mest redd tenker jeg

    6. Mye sant i det du skriver, mye handler om frykt, redsel for å bli sykere av ting man tror er den utløsende faktoren, som som i realiteten ikke er det, Godt poeng at Leger og terapauter burde ta tak i frykten, tommel opp 🙂 Ha en strålende dag

    7. frufrydefull: Tusen takk! Ja, mange ganger er det vanskelig å “Bevise” hva som er den reelle årsaken til plagene – og uansett bør man unngå å dramatisere og skremme opp mer enn høyst nødvendig.:)

    8. fruensvilje: Ja, jeg tror også det var frykten som var det verste for henne……sjøl om det godt klan hende at hun reagerer på mobilstråling. 🙂

    9. birdbay: TUsen takk. Ja, mange misbruker sin stilling. Det gjelder både leger som “utsteder dødsdommer” og andre terapeuter som er bombastiske i sine uttalelser. 🙂

    10. tankenemine67: Jeg synes du stigmatiserer kvinner minst like mye som jeg stigmatiserer menn. Vi bør kanskje snakke om mennesker i stedet? Jeg er enig i at det finnes ulike hersketeknikker. En av dem er å spille ynkelig…..(Og det kan både menn og kvinner gjøre!) Da jeg var som sjukest trengte jeg slett ikke å “Spille”, men jeg tror at alle symptomene utviklet seg som en slags beskyttelse. Jeg orket ikke mer, var utslitt og mistrivdes veldig slik livet mitt var da! Midt i det hele ble jeg egoistisk – men før jeg ble sjuk var jeg selvutslettende og alt for ettergivende……særlig i forhold til menn(!). Det er ingen som blir friske av bare å strykes med hårene, og det er mange bevisste og ubevisste måte å manipulere ett annet menneske på! 🙂

    11. maiken: Jeg ville heller ikke ha bosatt meg ved en høyspentmast…….men det er noe med at vi må leve i den verdenen vi befinne oss i. Ta forholdsregler, unngå å utsette seg for unødige farer så langt det er mulig – uten å bli aldeles hysterisk. 😉

    12. tankenemine67: Jeg tror ingen er tjent med å lage seg et bilde av at noe eller noen er “Absolutt” – a la “Menn ER slik” og “Kvinner ER slik”. Jeg vet at jeg har lett for å stigmatisere, men så lenge jeg er bevisst på det, så kan jeg ta meg i det! Vi mennesker er mangfoldige, og vi har med oss ulike former for bagasje. Det er fort gjort å bli bitter hvis en føler at en har vært ettergivende eller har latt seg utnytte – men det tjener ikke til noe. Det viktigste er jo å endre sin egen adferd – slik at andre ikke får denne makten over en. Jeg kan dette i teorien……. og med fornuften – men klarer langt fra alltid å etterleve det i praksis.

    13. Du har så utrolig rett i det du skriver. Vi mennesker kan være lettpåvirkelige. Og når en øvrighetsperson sier noe, så respekterer vi det gjerne.
      Frykten har mange ansikter, men om man forstår at mye av frykten kun handler om det vi tenker inni oss, så ville vi nok fryktet ganske mye mindre 😉

    14. Eva: Ja, der sa du det : Frykten handler om det vi tenker inni oss! Enkelte ting er det vanskelig ikke å tenke frykt-tanker rundt, men jo færre frykttanker vi har , jo bedre er det. Noe frykt er det jo”sunt” å ha – ellers ville vi ha skadet oss hele tida! 🙂

    15. Hun dama hadde vel kanskje angst ja…for hadde det vært så farlig hadde hun jo som du også sier ..risikert mye ved å være der det var folk…med mobiler i vesker og lommer ..
      Jeg er jo allergisk mot en del nøtter og frukt o. l…men jeg er ikke redd for å prøve å spise..er det store biter i ei kake eller noe tar jeg det vekk uten å nevne noe ..
      Selvfølgelig er det folk som virkelig kan bli syke av ting…men mange er nok”overhysteriske ” også…..

    16. annebe: Det finnes de som er så allergiske at det kan være livstruende hvis de f. eks spiser noe de ikke tåler, men heldigvis er ikke det så vanlig. Jeg er rimelig sikker på at det var en del frykt og “hysteri” med denna dama, for hadde det vært så ille kunne hun jo nesten ikke ha beveget seg ute blant folk. Det er vondt å ha det slik….!

    17. Du har så rett, frykt kan være verre enn alt annet. Noen er jo skikkelig allergiske stakkars og merker det selv om telefonen er godt gjemt, men noen er nok redde for det de tror er farlig for dem. Ha en fin kveld 🙂

    18. natheless: Ja, om en merker det sjøl om en ikke VET om telefonene, så er det nok ganske sannsynlig at en er allergisk. Uansett tror jeg at sterk frykt forsterker symptomene. 🙂

    19. Må bare legge inn en liten kommentar selv om den sannsynligvis ikke blir lest. Men det går til “Tankenemine67”- når du legger inn en kommentar så gjør det for egen regning. Jeg ønsker ikke å bli inkludert i dine meninger gjennom uttrykk som “Fra oss menns synspunkt….” Det blir for dumt, for øvrig så må du jo mene hva du vil 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg