Anonym på blogg?

 

Noen velger å  være helt anonyme…….Det vil si en blogg uten både bilde og navn…..

Noen velger både bilde og fullt navn…..

……..og noen velger slik som jeg :

Bilde, men ikke fullt navn……

For noen måneder siden ble jeg kontaktet av en journalist i VG. Han kontaktet meg via kommentarfeltet, for jeg har ikke oppgitt e-posten min.

Han hadde ikke lyktes i å finne ut hvem jeg var.

Jeg syntes egentlig det var litt rart……

……..men jeg fikk et bevis på at det ikke er veldig enkelt for vilt fremmede å spore meg opp så lenge jeg verken har oppgitt fullt navn eller e-post.

Det er absolutt ingen hemmelighet at jeg blogger……

Både familie, nære venner, og de jeg er “venner” med på facebook er klar over det.

 

Hvis jeg hadde hatt barn i barneskolealder, tror jeg at jeg hadde valgt annerledes…….

Jeg hadde trolig ikke delt ett eneste blogginnlegg på facebook. 

Noen av mine blogginnlegg har vært ganske personlige. Blant annet har jeg skrevet en del om min vei ut av angst og depresjon.

Hadde jeg hatt små barn, hadde jeg nok ikke delt dette på sosiale medier ……..av frykt for at unga mine kunne bli ertet for det!

 

Nå er yngstemann 16, og de to eldste er voksne.

Så lenge jeg har ryddige regler angående hva jeg publiserer om dem (og øvrig familie/bekjente) så står jeg ganske fritt.

 

For en tid tilbake fikk jeg en henvendelse på bloggen vedrørende deltagelse i et prosjekt.

Jeg takket nei fordi jeg syntes henvendelsen ble gjort på en klønete måte.

Vedkommende var dessuten ikke en gang villig til å oppgi fornavnet sitt…….

Jeg ga klart uttrykk for at jeg knapt nok ville vurdere å delta, så lenge jeg kun hadde en fullstendig anonym person å forholde meg til!

 

Jeg respekterer at folk vil være anonyme her inne. Det får bli opp til hver og en!

 

Hvis noen ønsker kontakt med meg utover det å være bloggvenn, må de imidlertid være villige til å “Lette på sløret”! 

Ellers blir jeg rett og slett litt mistroisk…………..

 

Jeg har ingen grunn til å tro at denne personen “Drev med Snusk”!!

….men det handler om å oppføre seg ryddig og seriøst…….. hvis man ønsker å få med seg folk på laget!

 


Jeg kunne ha valgt å bruke dette som profilbilde…….

 

Jeg kunne også ha valgt å kalle meg Petronelle Tyttebærsvingen….

Det hadde vært HELT opp til meg……….

……så lenge jeg ikke ønsket noe annet av mine bloggvenner …….

……enn å være bloggvenn!

 

 

20 kommentarer
    1. Ja jeg er enige med deg her )) merkelig att personen som ville ha kontakt med deg ikke ville gjøre seg tilkjenne da,nei da hadde eg også takket nei.
      Men eg måtte smile av Petronelle Tyttebærsvingen hi hi hvor i alle tok du den fra ? men eg likte faktisk det navnet veldig godt )

    2. Jeg har jo samme forhold til dette som deg omtrent. Jeg har bilde, men ikke navnet mitt. For jeg vil ikke at folk skal Google meg å finne meg med en gang. Jeg VET likevel at det KAN komme inn folk jeg ikke vet hvem er , så jeg passer alltid grensene mine:-) Ha en fin dag Karidansen <3

    3. Det der er en avveining…. ikke mye personer i min blogg annet enn meg sjøl – og de store hemmeligheter deles ikke. ….. men – jeg er meg så langt som mulig, uten å utlevere….. klem <3

    4. frodith: Vi har jo ulike grenser og det er fort gjort å gjøre overtramp, men det viktigste er å være forsiktig med hva en legger ut om andre. Spørre om det er greit først. 🙂

    5. haha, karidansen kler deg bedre:) Jeg er jo forholdsvis anonym da, uten bilde hvertfall, men både e-mail og navn er registrert:) Så jeg håper vi kan fortsette å være blogg venner:) Jeg er jo ikke på noe annet sosialt medie heller av den enkle grunn at jeg fortsatt har en 13 åring i hus, som liker best at mor holder seg mest i bakgrunnen:) Og jeg har ikke noe problem med å respektere det. Det er forresten bare en av grunnene også da:) Derfor valgte jeg å være litt anonym på bloggen også, mulig sløret letter litt etter hvert:) Ha en fortsatt strålende tirsdag:)

    6. birdbay: Jeg har INGEN problemer med din anonymitet – og har full forståelse for det!! Det er ikke så mange av mine bloggvenner jeg kjenner hele identiteten til, og det er helt greit, så lenge vi “Bare” er bloggvenner. Hvis man henvender seg til meg på “Bakrommet” og f. eks ber meg om å bli med på et eller annet prosjekt, så er saken en annen. Da stiller jeg ikke opp med mindre vedkommende er villig til å stå fram med sin identitet. Dette gjelder særlig hvis dette forutsetter at jeg må avsløre MITT fulle navn. 🙂

    7. Jaja, men Petronelle hadde sikkert vært koselig hun og 🙂 Guttene mine er voksne, og ganske vant til alt jeg legger ut, selv om jeg har fått “kjeft” et par ganger. Jeg legger jo ut både navn og “nummer” jeg, i håp om at jeg en dag skal bli oppdaget og bli rikskjendis! Kan du forstå at det skal ta så lang tid 🙂 Men så er innleggene mine heller ikke av den altfor personlige sorten, og da blir det greit. Men Petronelle Tyttebærsvingen, jo, jeg kjenner jeg hadde likt henne altså, hihi

    8. Jeg har valgt evaswindow som kunstnernavn på bloggen 🙂 Og utover det har jeg vel ikke noe kontaktinformasjon eller noe sånt tror jeg, bortsett fra i konkurransene jeg lager, hvor jeg har en mailadresse, av praktiske årsaker. Men det er ikke min hovedmailadresse. Jeg sjekker den ikke akkurat hver dag.
      Utover det, så er jeg jo enig i at det kan være greit å avsløre litt av seg selv om man har lyst på mer kontakt, og det trenger jo ikke å være offentlig, men på bakrommet.
      Vi har jo alle våre forskjellige måter å gjøre det på, og det respekterer jeg. Tenker som deg, at man kan gjerne være forsiktig når man blir kontaktet uten at man kjenner noe som helst om vedkommende.

    9. Min matgale verden: Du er da vel litt “Kjendis”, men kanskje ikke “Rikskjendis”. Vet ikke om det er så mye å stå etter heller, for medaljen har nok en bakside! Jeg har ikke noe ønske om å komme i Se&Hør i alle fall! 😉

    10. Eva: Ja, det er greit å være helt anonym – så lenge man kun er bloggvenn. Blir jeg spurt om å delta på noe som krever en del av meg, så vil jeg derimot ha et navn og et fjes å forholde meg til!:)

    11. Hei på deg. Navnet skjemmer ingen, så Tytterbærsvingen var da flott. Jeg er vel halvanonym her jeg. Men om folk kontakter meg så får de jammen si navnet sitt, mener jeg, og jeg mitt! Så går alt så fint så!

    12. Jeg var anonym til å begynne med,, Men nå har jeg jo fullt navn og mailadresse. Og deler veldig mye på facebook. Så det er mange som vet at jeg blogger. Men jeg er forsiktig med bilder 🙂 Og jeg er enig med deg.. still aldri opp på noe som du ikke vet hva er eller hvem holder på med 🙂

    13. dedicat: Ja, bilder skal man være forsiktig med. Jeg deler aldri bilder av folk som ikke har gitt tillatelse hvis de er lett gjenkjennelige på bildene. Da må det være gamle bilder – og i en svært nøytral sammenheng. Når det gjelder små barn viser jeg ikke nærbilde og i front. Har så vidt lagt ut noen bilder av unga da de var små, men da har det vært med deres tillatelse. Ellers er det fort gjort å gjøre overtramp, men jeg tror ikke jeg har gjort noen veldig grove sådanne……:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg