Hvorfor spørre andre…….om hva de synes?

 

Da jeg vokste opp, var det slik at det var et lite høydepunkt når vi skulle til “Leiret” (Elverum sentrum) for å handle. Vi dro ikke av garde i utrengsmål, for bensin kostet jo penger. En eller to ganger i uka var det tid for matinnkjøp. 

Da måtte vi PYNTE oss! 

Far tok på seg en pen skjorte og bukse, mens mor tok av seg forkleet og skiftet til penere bluse og skjørt.

Hverdagsskoene ble byttet ut med litt mer presentable sko.

Så kom mor med det evinnelige spørsmålet :

– Kan je dra slik åt Leiret?

Eller : – Passer dessa…hell dessa skoa bæst attåt dessa klea?

 

Som regel sa jeg bare noe på måfå………

…….og det endte ofte med at hun valgte stikk motsatt av det jeg sa…….

Hvorfor spurte hun da??

Her om dagen viste jeg dere et par brilleinnfatninger ….og ba om deres mening vedrørende hvilken innfatning jeg kledde best!

Det store flertallet stemte på………

 

DENNE : 

 

 

Nå har jeg levert innfatningene til optikeren – og gitt beskjed om hvilken brilleinnfatning jeg vil ha……..

Hvilken jeg valgte ?

 

 

DENNE!

Det var nemlig den jeg hadde mest lyst på….hele tida…….og jeg ble litt molefonken da dere ikke var enige!

Jeg skal innrømme at jeg ble i tvil…..når NESTEN alle (+ de to yngste unga mine OG svigerdatter) sa at jeg kledde nr 1 bedre………

Bare den eldste sønnen min og Dedicat var enige med meg……men de er jo MENN…..og har generelt sikkert litt dårlig smak……

………eller? 😉

 

Hvorfor i huleste spurte  jeg dere…..når jeg ikke hørte på dere likevel…….?

Gudene vet…………?

 

Jeg slekter kanskje bittelittegranne på mora mi???

 

 

20 kommentarer
    1. I’d rather trust a countrygirl than a towngirl. Det står jeg ved…la meg si at overskriften støtter jeg 100 prosent. Hvorfor bry seg om hva andre mener? Glem det – vær deg selv. By the way – sa jeg at stilen din er helt fantastisk – den kler deg utmerket – både farger og stilen og brillene. Herregud mann! Du ser jo fresh ut!
      Back inside
      This chamber of so many doors;
      I’ve nowhere to hide.
      I’d give you all of my dreams, if you’d help me,
      Find a door
      That doesn’t lead me back again
      -take me away
      Finn din egen “dør” – og du ser ut som om du har funnet den. Paper late!

    2. :-)!!!
      Det er jo du som skal bruke de – og det er jo greit å spør hva andre synes. Jeg likte begge brillene, men nr 2 er mer særpreg i og jeg tenkte at nr 1 var mere alminnelige 🙂
      Synes det er topp at du til slutt har valgt det du EGENTLIG hadde lyst til. Det er spennende stilfulle briller – og du kler de også 🙂

    3. Margrethe: Ja, og det er så fort gjort å la seg “forstyrre” av andres mening. Derfor skal en være litt forsiktig med å spørre..faktisk. Det finnes jo større og viktigere avgjørelser i livet enn å velge brilleinnfatning,da! 😉

    4. rteworld: Tusen takk for hyggelig kompliment :)…nesten så Karidansen rødmer her nå….. Er diktet et visdomsord du har funnet – eller er det noe du har skrevet sjøl i en eller annen sammenheng? Jeg likte det – uansett! Bare litt nysgjerrig!

    5. Min matgale verden: Ja, helt klart en klassisk dameting. Er nok ikke mange menn som spør kompisene om de synes den nye buksa er for trang over rumpa…for eksempel…..;) Ja, syntes de mørke, litt strenge brillene er mer spennende og dristige. De andre er mer vanlige! 😉

    6. Jeg våget vel ikke si rett ut hva jeg mente, for som jeg sa var du fin i begge, men den du har valgt var mykere til deg. 🙂 Flott blir du og gratulerer!

    7. natheless: Det hadde ikke gjort noe om du hadde sagt hva du mente……for når jeg spør , må jeg tåle svarene….og valget var uansett mitt! 😀

    8. Det viktigste er at du velger den DU liker, uansett hva andre måtte mene. Det er en bra egenskap å ikke følge strømmen men stole på egne valg.👍 Jeg pleier også å ha på meg andre klær når jeg skal på butikken, men det er mest for at jeg vanligvis går i arbeidsklær, – men pynter meg ikke akkurat.

    9. Hanne Beate: Synes det er fint gjort av deg å skifte klær. Særlig hvis man driver med noe som det blir stram lukt av. Det er dårlig reklame for bondestanden om en gardbruker klamper rundt i butikken i fjøsklær og støvler som stinker. Det er respektløst overfor de som driver butikk, andre kunder, og ikke minst overfor de som skal stå for rengjøringen! 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg