Om å Tie når noen Taler….

 

17. mai var sønnen min den ene av to ungdomsskole – elever som holdt tale utenfor ungdomsskolen i “Dala”.  Det skjedde i forbindelse med at 17. – maitoget sto oppstilt der før det skulle gå runden i Brumunddal sentrum. Jeg fikk ikke hørt på fordi jeg var på jobb. Jeg leste imidlertid i gjennom manus på forhånd. Jeg syntes talen var bra, men forberedte Junior på at langt fra alle publikummere ville være like lydhøre….

Da jeg snakket med ham utpå kvelden, kunne han bekrefte at jeg hadde hatt rett i mine “spådommer”.

Ei Facebook-venninne sendte meg nylig en link til et avisinnlegg der redaktøren i Ringsaker Blad skrev om nettopp dette. Innlegget het : 

Er vi blitt for sjøltilfredse?

(Jeg sliter med å linke til innlegget, så derfor skriver jeg bare tittelen hvis noen skulle være interessert.)

Han roste talen til de to ungdommene. (Noe mor sjølsagt synes er hyggelig!) Innlegget handlet imidlertid

mest om det redaktøren anså som mangel på folkeskikk blant publikum.

Høylytt skravling gjorde sitt til at det var vanskelig å få med seg innholdet i talen……

…….sjøl for de som VILLE høre……


Avisredaktøren var sjølsagt en av de sistnevnte, i og med at han skulle referere til talen i avisen

Om man ikke er interessert i å høre hva som blir sagt, så kan man i det minste vise såpass respekt og folkeskikk at man tier stille. Da forstyrrer man i alle fall ikke de som holder tale og de som gjerne vil lytte til det som blir sagt.

Jeg var med i 17. mai-komiteen her i bygda for noen år siden. Jeg hadde, blant annet, ansvar for å introdusere ungene som skulle holde tale. Da oppfordret jeg publikum til å vise respekt og lytte til det ungene hadde å si. Jeg har sett nok av eksempler på at unger som går i barneskolen har holdt tale foran en lite lydhør forsamling.

Ungene har lagt arbeid i å skrive tale, og har trolig øvd etter alle kunstens regler.

Nervene står kanskje på høykant……

………og så opplever de at voksne folk, tilsynelatende, ikke bryr seg en døyt!!

 

En gang var jeg i en begravelse der DETTE skjedde :

Mens begravelsesfølget sto ved graven, og presten holdt på med jordpåkastelsen, hørtes følgende fra en av de fremmøtte :

– Da dræg vi fell neppå Mjølkebar’n og drekk kaffe ætterpå, da!! 

Snakk om å vise respekt for avdøde og vedkommendes nærmeste pårørende!

Joda, det er godt med en kaffekopp…… men alt til sin tid……

 

Jeg skrev nylig et blogginnlegg om “anstendighet”.

Det jeg har nevnt ovenfor er, helt klart, eksempler på manglende anstendighet…..

……..og vett!

 

 (Bilde fra Google)

 

24 kommentarer
    1. Fy søren at det går an altså :/ Jeg kjenner det helt inn i hjerterota mi. Hvis jeg skulle holdt en tale, og de fleste pratet og ikke gadd å høre etter, ville selvtilliten min blitt knust en gang for alle. Nå til dags er jo ungene opplært til å snakke foran et publikum, men det er synd at ikke publikum er opplært til å lytte i samme slengen. Og det kan faktisk ødelegge, på mer enn en måte.
      Respekt er det ikke alle som vet hva er.
      Jeg holdt en tale foran et publikum på litt over 150 mennesker en gang. Det var en impulsiv sak. Dårlig forberedt, i skolesammenheng. Jeg var foreldrekontakt, og det var en avslutning på barnetrinnet. Og vi hadde glemt at vi kanskje burde si noen ord. Så da ble det meg som måtte gjøre det, for de andre 3 hadde så gode grunner til å slippe. Jeg kan love deg at publikum var tause. Og det var sikkert pga sjokk. Sjokk for at den sjenerte, stille Eva sto og pratet i en mikrofon 😛 Datteren min så ut som hun hadde falt ned fra himmelen 😉 Jeg fikk mye skryt etterpå, for velvalgte ord, og for styrken jeg viste da jeg talte 🙂 Selv husker jeg ikke hva jeg sa engang, jeg var lammet av skrekk 😉
      Veldig kjekt at sønnen din holdt tale da 🙂 Det er jo noe som sitter i minnebanken etterpå, for evig og alltid hos både han og deg og alle som er glad i dere 🙂 Og det var jo en betydningsfull tale også. Som faktisk kan stå i CV’en hans 🙂
      Dumt at folk ikke kan være voksne og gode forbilder i sånne sammenhenger.

    2. Eva: Så modig og flott at du tok den jobben på sparket sjøl om du er sjenert! Ja, unger synes gjerne det er flaut når foreldrene deres snakker offentlig, men vi må vise at vi tør! Det er trist at det er blitt slik at vi viser så lite respekt.. Sønnen min tok det ikke så tungt, for han var forberedt. Dessuten fikk han ros av noen av dem som HADDE hørt på, og det veide nok opp for mye. 🙂 Ja, det burde være like viktig å legge vekt på LYTTEbiten! Ikke bare BLI HØRT men HØRE også! 🙂

    3. Helt utrolig!! At folk kan være så frekke! Jeg ser det samme i mange sammenhenger, og synes det er utrolig frekt. Man kan i det minste holde kjeft som du sier. Og for unge folk som skal holde tale er det jo viktig at folk hører etter, hvis ikke blir det enda skumlere.. Fy på de folka!! 🙁

    4. Hyggelig at redaktøren rosa talen og den var nok bra..for de som hørte etter..:)) Det i den begravelsen var veldig respektløst..
      Jeg har irritert meg mang en gang når vi har vært på interessante kurs med barnehagen..og det sitter noen bak og prater i ett sett…da kunne de heller bare gått hjem og ikke ødelagt for andre …
      Her er det gråvær i dag…men i går var det mye blå himmel…så får “leva på det ” ..Fin dag videre til deg :))

    5. Det der har blitt en skikkelig uting. Vi skulle høre 17.mai talen og jeg var så “uhøflig” at jeg sa hysj veldig høyt til noen eldre skravlebøtter. De så på meg med åpen munn. Men hva i all verden møter du opp for da, om du ikke vi høre det de sier? Tenk om det var deg selv. Hvem vil holde tale når alle omkring skravler videre. Jeg var i bursdag en gang og der hadde fødselsdagsbarnet på 30 slitt og øvd i uker for å spille et klassisk vanskelig stykke for oss, men halvparten av gjestene pratet videre om sitt. Hun spilte ALDRI igjen kan man si!

    6. natheless: Nei, det er fullt forståelig! Om man ikke synes det er så interessant, så kan man hvertfall vise høflighet og respekt for den som opptrer. Enkelte har en tendens til å holde veldig lange taler. Da tenker jeg f. eks i selskap. DET er også en uskikk. En god “selskapstale” bør vare maks 3-4 minutter. 🙂

    7. annebe: Ja, det er grått her også! Å ha vett på å tie stille når man er publikum DET er VIKTIG! generelt har vi lett for å la skravla gå i tide og utide. Det er godt å være stille sammen også! 🙂

    8. Enig, noen snakker jo om ting som ikke har med selskapet de er i en gang. Tror vi trenger litt mer skikk og brukmentalitet igjen. Ellers blir det jo håpløst føler jeg.

    9. Margrethe: Ja, vi får bare passe på å feie for vår egen dør. Når jeg blir vitne til slikt, blir jeg ekstra bevisst på at jeg ikke må gjøre det sjøl, for det er så ufyselig og hensynsløst! 😀

    10. natheless: Ja det er trist, og det hjelper ikke å “uffe” seg heller. Jeg synes det med mobilbruk har tatt av også. Mange sitter nærmest klistret til mobilen når de er på jobb, sjøl om det ikke er lov. Jeg driver aldri på sosiale medier når jeg er jobb. Det måtte i så fall være hvis jeg hadde ubetalt lunsjpause.

    11. Jeg kan gjøre som jeg vil, som freelands, men jeg gjør det ikke likevel. Når jeg jobber, så jobber jeg. Jeg mister jo helt konsentrasjonen om jeg skal sjekke annet samtidig. Det kan bli spennende å se hvordan dette utvikler seg ja! 🙂

    12. natheless: Ja, skal en drive for seg sjøl, så må en være strukturert! Da har en jo ingen til å dytte på seg. Egentlig burde vi være så strukturerte støtt at ingen skulle behøve å dytte på oss. 😀

    13. Så sant,så sant. Jeg sitter her og venter på mailer jeg skal jobbe med, og da kan jeg tillate meg både det ene og det andre kan man si. Liker å ha det sånn, føles som luksus egentlig og bestemme over dagen selv. 🙂

    14. natheless: Jeg ønske også å jobbe litt freelance. Jeg har innredet et rom hjemme hos meg til massasje. Jeg driver også med noe som heter “Reading”, men jeg gjør ikke så mye for å annonsere. Jeg har noen kunder i ny og , men det er ikke slik at det blir noen reell inntekt av det. Jeg kunne tenke meg å ha 50-60 % stilling som ansatt og være freelancer resten av tida! Da har jeg både “trygghet” og en viss frihet. 😀

    15. Da må du ha det som en plan og jobbe mot målet! 🙂 Du virker da så energisk og kreativ. Vil du være freelands må du registrer deg, og lage deg et firma. Da er det enklere å annonsere også. Freelands er supert, men det kan være irriterende når man må jobbe sene kvelder og helger for å bli klar til deadlines. Inntektene er også opp og ned, så det kan være en trygghet med litt fast!

    16. natheless: Du har HELT rett i det du sier. Det handler nok mye om å våge å “synes”. Har følelsen av at jeg er litt i vakuum om dagen – tar ikke eierskap.Sliter med å finne ut hva jeg vil satse på, og synes at jeg “roter” bort tida! 🙂

    17. Ta deg tid, det er fryktelig viktig. Noen ganger faller jo plutselig alt på plass, sånn nesten av seg selv, mens andre ganger må man jobbe litt med saken. Kom igjen, gruble, skriv ned ideer og tenk stort og framover! 🙂

    18. jeg er helt enig med deg,når det holdes tale så bør folk vise respekt å være stille,ellers har dei jo full mulighet til å trekke seg tilbake og prate andre steder.I en begravelse er det nesten ennå verre om en ikke greier å være stille,det var helt utrolig

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg