Hjelp til selvhjelp : AGAPE – instituttet

 

Etter at jeg la ut innlegget : “En tablett ved behov” , fikk jeg, blant annet, tilbakemelding om at jeg måtte slutte å kjøre bil når jeg var ruset……

Som jeg skrev i innlegget :

Dette er noe som skjedde for flere år siden.

Jeg har stor respekt for mitt ansvar som sjåfør! Jeg kjører aldri bil samme dag som jeg har drukket alkohol. Er jeg trøtt og sliten, unngår jeg å dra av gårde på lange bilturer. Jeg snakker aldri i mobilen når jeg kjører, og jeg har for lengst sluttet med beroligende tabletter. Problemstillingen er derfor ikke aktuell for mitt vedkommende lenger.

Jeg skrev også at jeg, i ettertid, innser at det var forkastelig å kjøre bil når jeg hadde tatt tabletter merket med “Rød trekant” . Der og da fant jeg imidlertid unnskyldninger for å gjøre det….

Hadde dette vært noe jeg sto midt oppe i her og nå ,hadde det vært uaktuelt å skrive om det på sosiale medier.

Her kommer det første av i alt tre innlegg om min vei ut av angsten : Jeg ønsker å dele disse erfaringene i håp om at noen kan ha nytte og glede av å lese om dem!

Det er en tidlig novembermorgen i 2010. Kari sitter på toget på vei til Oslo. Hun har meldt seg på et helgekurs innenfor det alternative miljøet. Det står :

Personlig vekst, motivasjon og kommunikasjon ved utvikling av intuisjon og klarsyn.”

Kari skal overnatte på et hotell like ved kurslokalet.

Kari har grublet lenge på om hun skal tørre å melde seg på dette kurset. Hun har et par venninner som har gått ved AGAPE-instituttet, og de har anbefalt henne det på det varmeste.

Så har altså Kari tatt mot til seg. Som vanlig har hun jukset litt :

Hun har vært en tur innom pilleesken og forsynt seg før hun satte seg på toget. Den behagelige, lett sløvende virkningen, gjør at det ikke føles så skummelt å dra alene ut i den store verden.

Skjønt……. Kari har tatt disse pillene såpass lenge at det godt kan hende at bare vissheten om at tabletten er svelget er nok til at hun blir roligere.

 

I det hun ankommer kurslokalet, blir hun slått av den gode atmosfæren. Det er behagelige, dempede farger i rommene. Myke skinnstoler er plassert i en ring. I den ene enden står en stol litt for seg sjøl. På et bord ved siden av står en vase –  breddfull av vakre roser…..

Det er plassen til kurslederen.

Hun viser seg å være ei blid og trivelig dame som snakker “ækte trønder”.

Hun virker vennlig og varm ; samtidig jordnær og kanskje litt…….. reservert?

For Karis del oppleves dette som tilltvekkende og godt. I hennes angstboble er det ikke plass til folk som er altfor pågående og overstrømmende…….

Kurset starter med en felles meditasjon.

Deretter gjøres forskjellige øvelser og deltagerne får grunnleggende instruksjon i å “lese” seg sjøl.

Resten av helga går nesten som en drøm………

Kari er oppglødd! Hun bestemmer seg for å melde seg på Grunnkurs 2 som skal være i januar 2011. Samtidig forplikter hun seg til å bli elev ved AGAPE-instituttet og gå der i tre semestre. Da må hun pendle til Oslo en dag i uken. Det vil koste en del –  både i kroner og øre og i form av tid og energi. Kari er imidlertid sikker på at hun VIL dette, på tross av at det er skummelt å dra av garde på egenhånd når en sitter fast i ei angst – og pilleboble.

 

Utover etterjulsvinteren skjer det mye med Kari…..

Hun koser seg med å dra til Oslo og delta i undervisning og “lesetrening”. Det er nye tema hver uke, og læreren “leser” på hva som skal være tema rett før undervisningen starter……..

Dette er så utrolig spennende og lærerikt!! Dessuten er det et kjærkomment avbrekk fra Karis noe trøstesløse tilværelse. Hun har ikke klart å være i jobb på ett og et halvt år og har et svært begrenset sosialt liv.

Kari har også fått kjennskap til en metode som kalles “Linden- Metoden”.

For en drøy tusenlapp har hun skaffet seg det meste av det materiellet som er tilgjengelig innenfor denne metoden. Der i blant noen CDer som hun jevnlig lytter til.  Det er en dansk mann som snakker :

“Der er INGEN der kommer og tar deg. Angsten, det er DEG!” 

Ja, så enkelt er det…. Og likevel så vanskelig……

I mars/april er hun hos legen. Kari sier at hun vil slutte med beroligende tabletter. Nå ber hun legen om å få resept på færre piller enn den vanlige “porsjonen” slik at hun har til nedtrapping.. Hun har brukt disse tablettene jevnlig i fire-fem år. Nå er hun fast bestemt på å komme seg ut av det. Legen stiller seg svært positiv til dette.

Etter 14 dager med nedtrapping, lar Kari resten av pillene være. Hun har lest at det anbefales å bruke lengre tid, men Kari er en utålmodig sjel. Har hun bestemt seg for noe, så skal det jammen skje fort!

Det blir noen tøffe uker med svetting, hjertebank og økt angst.

Så slipper det gradvis…….

Nå har Kari “bare” den opprinnelige angsten igjen. Abstinens-angsten er borte.

Dessuten har mye av frykten for angsten forsvunnet…..

……og DET er det viktigste…..

 

Det går noen uker til før Kari tør å dra noe sted uten piller i veska. Så flyttes pillene over til nattbordskuffen……….

Tidlig på høsten er Kari klar for å skylle de siste, få pillene hun har igjen ned i toalettet. Hun vet at hun egentlig skal levere dem på apoteket, men dette blir nesten en slags symbolsk handling for henne. Hun kjenner et snev av panikk i det vannet begynner å fosse……….

Samtidig vet hun at hun har klart seg uten pillene i flere måneder.

Kari har lært seg metoder for å kunne hanskes med angsten og uroen på andre og bedre måter……..

Angsthistorien til Kari startet for alvor på midten av 90-tallet..

Livet hadde bydd på store utfordringer –  og større ansvar og belastning enn kroppen og sjelen hennes viste seg å være i stand til å tåle.

Da det verste hadde roet seg, sa det PANG!!

Fra da av –  og fram til 2002 brukte Kari “lykkepiller”. 

Så fulgte etter hvert flere år med beroligende tabletter.

Det er september 2011……..og knapt ett år siden Kari var på AGAPE-instituttet for første gang

Hun har kvittet seg med de kjemiske “krykkene” sine…….

………. for godt!

 

10 kommentarer
    1. Jeg får helt gåsehud og blir helt rørt her jeg sitter og leser. Dette er en solskinnshistorie selv om jeg skjønner at det var tøft å tømme pilleglasset. En sterk historie som forhåpentligvis noen kan ha nytte av.
      Gleder meg til resten av historien. Er ikke på blogg hver dag, men skal bla meg tilbake å lese når jeg er innom 🙂

    2. Jeg beundrer din åpenhet og den styrken du har gitt deg selv.For såvidt som jeg klarer å lese gjennom de to fortellingene dine, er et oppgjør du har gjort med deg selv. Og du alene tok opp kampen på din egen arena, og vant en seier som du kan takke deg selv for. Be proud 🙂 Ha en fin kveld

    3. Takk for et flott innlegg, det er så flott at du har greid å komme deg utav avhengigheten, og selv om du har fått mye selvinnsikt gjennom Agapeinst. og det har vært et verktøy for deg, så er det DU som har gjort jobben. All respekt.

    4. dedicat: Takk for hyggelig tilbakemelding. Det kom til et punkt der jeg innså at den eneste som virkelig kunne hjelpe meg opp igjen, det var meg sjøl. Det er så lett å skylde på omgivelsene og alt som har skjedd i livet.Ja visst kan vi oppleve tøffe tak,og alle har en tålegrense. Så spørs det hvordan vi takler det på sikt og om vi klarer å endre på vaner og mønstre vi har hatt lett for å gå inn i. Jeg tror veldig på “Hjelp til Selvhjelp!”

    5. maiken: Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Når noen har gått opp en sti, er det lettere for de som kommer etter. Vi trenger ikke gå på akkurat den samme stien alle sammen. Kanskje finner vi ut at vi kan endre kurs underveis og ta noen avstikkere. Samtidig er det godt å få noen verktøy og veiledning av andre. Jeg merker at jeg lettere får et eierforhold til lærdommen når jeg blir trygg nok til å tilpasse det til meg og min væremåte. Det jeg lærte på Agape var litt sånn. Jeg lærte grunnteknikkene, og så måtte jeg finpusse og finne ut hva som var viktigst og riktigst for meg!

    6. BforB: Takk! 🙂 Den kommer…… Jeg har hovedfokus på hva som hjalp meg…… det blir for så vidt ikke så mye mer av Min Historie. Jeg håper det finnes noen lesere som kan dra nytte av mine
      erfaringer – se at det går an å komme seg på bena etter å ha v’ært langt nede.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg